Znižovanie nákladov je hlavnou prioritou odvetvia potravinárstva a výroby nápojov
Vrcholní predstavitelia odvetvia potravinárstva a výroby nápojov považujú za najvyššiu prioritu pre rok 2009 znižovanie nákladov. Vyplýva to zo správy poradenskej spoločnosti Deloitte s názvom „Food and Beverage 2012“ (Potraviny a nápoje 2012). Ako hlavnú prioritu pre tento rok uviedlo 31 % respondentov znižovanie nákladov, čo súvisí s problémami vyplývajúcimi z ekonomického poklesu. Až 94 % respondentov je presvedčených, že britská ekonomika bude upadať a hoci vrcholoví manažéri odvetvia potravinárstva a výroby nápojov sú v porovnaní s niektorými inými odvetviami optimistickejší, 48 % z nich si myslí, že vyhliadky ich odvetvia sa budú zhoršovať.
Lawrence Hutter, vedúci globálnej skupiny spoločnosti Deloitte pre odvetvie potravinárstva a výroby nápojov, uviedol: „Ekonomický pokles priniesol potravinárskym firmám nové problémy. Ovplyvnil nielen výšku výdavkov zákazníkov, ale aj spôsob, akým svoje finančné prostriedky míňajú. Počet návštevníkov diskontných predajní sa zvyšuje a mnoho zákazníkov začalo nakupovať lacnejšie výrobky, čo však neznamená, že klesá záujem o zdravú výživu. Zákazníci stále míňajú svoje peniaze, ale ich priority sa menia, pričom cena a hodnota sú pri výbere miesta a sortimentu nakupovaných tovarov čoraz dôležitejšie. Zaznamenal sa napríklad významný posun od stravovania v reštauráciách smerom k stravovaniu doma, čo následne prinieslo problémy stravovacím zariadeniam a zároveň nové príležitosti pre supermarkety.“
Meniaca sa povaha spotrebiteľského správania je z prieskumu zrejmá. 25 % respondentov uviedlo, že profil ich cieľového zákazníka sa zmenil, pričom rovnaké percento respondentov sa vyjadrilo, že ich zákazníci nakupujú lacnejšie výrobky. Až 83 % respondentov plánuje v tomto roku zmeniť spôsob komunikácie svojej značky s cieľovým zákazníkom. Väčší dôraz sa bude klásť na odlíšenie a hodnotu značky, pričom sa bude užšie spolupracovať s predajcami v otázke komunikácie so zákazníkmi priamo v predajni.
Rok 2008 bol pre odvetvie potravinárstva a výroby nápojov búrlivým rokom s prudkým nárastom cien potravinových komodít, ktorý dominoval v prvej polovici roka. 73 % firiem, ktoré sa zúčastnili na prieskume, uviedlo významné zvýšenie vstupných nákladov počas uplynulých 12 mesiacov. Štvrtina respondentov zaznamenala zvýšenie v rozmedzí od 11 % do 25 %. Len 8 % respondentov priznalo, že na vyrovnanie tohto zvýšenia zdvihlo ceny, pričom 56 % zvýšilo vlastné ceny maximálne o 10 %. Len 37 % respondentov prenieslo celé zvýšenie nákladov na svojich zákazníkov.
„Pri rozsahu poklesu vstupných nákladov sú mnohí výrobcovia svedkom toho, že ich zákazníci spomedzi maloobchodníkov žiadajú zníženie cien. Vďaka silnej konkurencii medzi britskými supermarketmi pocíti pokles cien komodít aj zákazník. Ceny potravín sa však vo Veľkej Británii pravdepodobne nebudú znižovať tak ako v eurozóne v dôsledku relatívne slabej britskej libry a významného podielu dovozu na celkovej štruktúre spotrebovaného tovaru. Aj britskí výrobcovia sa môžu tešiť na nové príležitosti,“ dodal L. Hutter.
Cenový vývoj v roku 2008 sa vo všeobecnosti vníma ako ukazovateľ toho, čo ešte len príde. Hlavnou prioritou vrcholových manažérov odvetvia potravinárstva a výroby nápojov budú z dlhodobejšieho hľadiska aj naďalej ceny komodít a bezpečnosť dodávok. Až 38 % respondentov prieskumu označilo tieto dva problémy na nasledujúcich 5 až 10 rokov za hlavné.
„Firmy sa musia pripraviť na pokračujúcu volatilitu trhov. Ceny potravín a ropy s najväčšou pravdepodobnosťou v budúcnosti opäť porastú spolu s rastom svetovej ekonomiky a ďalším nárastom svetovej populácie. Potravinárske firmy a výrobcovia nápojov by sa mali dôkladne zamyslieť nad stratégiou zabezpečenia zdrojov a vzťahmi s hlavnými dodávateľmi,“ zdôraznil L. Hutter a dodal: „Naši respondenti identifikovali vážne problémy aj skutočné príležitosti, ktoré tomuto odvetviu prinesú ekonomický pokles. Niektoré firmy musia začať riešiť urgentné problémy týkajúce sa zadlženosti a likvidity. Mnohí sa musia zamerať na okamžité faktory zvyšovania výkonu, ako sú napríklad štruktúry cenotvorby a nákladov. Víťazmi budú z dlhodobého hľadiska tie organizácie, ktoré efektívne sledujú a predvídajú meniace sa potreby zákazníka a vyjdú v ústrety týmto potrebám príslušnými značkami, výrobkami a službami. Tie prinášajú hodnotu a zároveň zodpovedajú prioritám spotrebiteľov, ktoré sa nevytratili, napríklad zdravá výživa a udržateľné zdroje (nakupovanie).“
Vysoké ceny na Slovensku motivujú zákazníkov a predajcov nakupovať v susedných krajinách
„Prechod na euro od 1.1.2009 a devalvácia mien okolitých štátov negatívne vplývajú na tržby a zisky maloobchodných sietí na Slovensku v roku 2009,“ uviedol Jozef Hýbl, senior manažér na oddelení auditu, Deloitte Slovensko. „Táto skutočnosť spolu so zmenou nákupného správania zákazníkov v podobe opatrnejšieho prístupu k výdavkom bude vyvíjať neustály tlak na maloobchodné ceny a marže obchodníkov. Tí budú nútení hľadať interné zdroje úspor v podobe znižovania nákladov a orientáciou na lacnejšie výrobky, vo väčšine nakúpené v okolitých štátoch. Kľúčové bude taktiež vybudovanie čo najstabilnejšieho okruhu “vracajúcich sa” zákazníkov,“ doplnil Hýbl.