Národná rada Slovenskej republiky by sa na svojej májovej schôdzi mala opätovne zaoberať návrhom ústavného zákona o konflikte záujmov. Ide v poradí už o siedmy pokus o sprísnenie pravidiel regulujúcich presadzovanie osobného záujmu pri správe veci verejných. V tomto volebnom období už raz poslanci zlyhali a neprijali návrh prísneho a vynútiteľného ústavného zákona z dielne podpredsedu vlády SR a ministra spravodlivosti Daniela Lipšica.
Poslanci pripravili „priechodný“ návrh ústavného zákona, ktorý by na základe politickej zhody mohol prejsť. V tomto návrhu sa však nachádza viacero problematických bodov ako napríklad:
“ zástupcovia štátu v štatutárnych orgánoch obchodných spoločností s majetkovou účasťou štátu by mali presadzovať verejný záujem bez ohľadu na to, aká je majetková účasť štátu v danej obchodnej spoločnosti. Obmedzenie osobnej pôsobnosti tohto zákona iba na obchodné spoločnosti so stopercentnou majetkovou účasťou štátu nie je dostatočné.
,
Navrhujeme preto rozšíriť osobnú pôsobnosť zákona na všetkých zástupcov štátu v štatutárnych orgánoch obchodných spoločností s majetkovou účasťou štátu.
“ zavedenie povinnosti predkladať majetkové priznania pre manžela a neplnoleté deti žijúce v spoločnej domácnosti a to aj napriek tomu, že návrh ústavného zákona nevyžaduje ich zverejňovanie, je nedostatočné. Niektorí poslanci dokonca uviedli, že nie je nič jednoduchšie, ako prepísať majetok na príbuzného a vyhnúť sa tak účinnosti tohto ústavného zákona. Navrhované znenie vytvára de facto dvojaký prístup k verejným funkcionárom, ktorí žijú v manželskom vzťahu a k tým, ktorí žijú vo vzťahu partnerskom.
Z tohto dôvodu je vhodnejšie širšie vymedzenie povinnosti a to pre blízke osoby žijúce v spoločnej domácnosti, ktoré je zároveň objektívnejším vyjadrením vzťahu k tejto osobe.
“ ďalším príkladom sú postzamestnanecké obmedzenia. Uvedené postzamestnanecké obmedzenie má za cieľ upraviť, aby konanie verejného funkcionára nemohlo byť motivované prijatím ponuky na zamestnanie u osôb, o ktorých právach v zmysle návrhu ústavného zákona rozhodoval. Návrh ústavného zákona obmedzuje iba tie zamestnania, kde plat zamestnanca bude prevyšovať desaťnásobok minimálnej mzdy, t.j. 60.800 Sk mesačne. Návrh ústavného zákona taktiež umožňuje v odôvodnených prípadoch udeliť výnimku z týchto časovo-ohraničených obmedzení.
Nakoľko existuje zákonná úprava pre udelenie výnimky v prípadoch, keď by takéto obmedzenie bolo príliš tvrdé, navrhujeme zníženie hranice účinnosti tohto obmedzenia na päťnásobok minimálnej mzdy.
“ funkčné konanie vo veciach možného konfliktu záujmov u verejných funkcionárov je základným predpokladom prísneho ústavného zákona. Navrhovaný ústavný zákon zavádza dvojaký prístup, keď pre rozhodnutie orgánov územnej samosprávy a verejných vysokých škôl je potrebná nadpolovičná väčšina členov orgánu, ktorý rozhoduje. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky však má rozhodovať trojpätinovou väčšinou prítomných členov výboru. Každé rozhodovanie o konflikte záujmov verejného funkcionára bude spojené aj s politickým bojom. Je vysoko nepravdepodobné, a to na základe skúsenosti s doteraz platným zákonom, že vysoké kvórum dokáže zabezpečiť funkčnosť obmedzení a sankcii podľa tohto návrhu ústavného zákona.
Navrhujeme zaviesť pre rozhodovanie o konflikte záujmov verejného funkcionára rovnakú nadpolovičnú väčšinu prítomných členov u všetkých rozhodovacích orgánov.
“ návrh ústavného zákona by mal nadobudnúť účinnosť už v júli 2004, avšak povinnosť predkladať majetkové priznania sa fakticky predĺži až na 31. marca 2005. Početné kauzy, s ktorými má verejnosť možnosť oboznámiť sa, sú jednou z hlavných príčin nízkej dôvery občanov vo verejnú moc. Aj z toho dôvodu je dešifrovanie záujmov jednotlivých reprezentantov orgánov verejnej moci, zverejnenie ich majetku a pod. maximálne žiaduce.
Navrhujeme preto, aby povinnosť podať prvé písomné oznámenia podľa nového právneho režimu bola k 15. júlu 2004.
Vyzývame preto poslancov na uskutočnenie konkrétnych krokov v boji proti korupcii a na podporenie návrhu ústavného zákona o konflikte záujmov spolu s navrhovanými zmenami, ktoré zabezpečia jeho funkčnosť. Súčasne zasielame naše pozmeňovacie návrhy predsedom všetkých poslaneckých klubov a žiadame ich o podporu.