Nová strešná organizácia cestovného ruchu Slovakia Travel, ktorá má pomôcť oživiť domáci cestovný ruch, by mal vzniknúť 1. apríla 2021. Návrh rozpočtu ministerstva dopravy ráta s rozpočtom vo výške približne 14 miliónov eur. Jej vznik, ako aj rozpočet je však podmienený súhlasom ministerstva financií. Ako uviedol pre agentúru SITA Ivan Rudolf, poradca ministra dopravy a výstavby pre strategickú a krízovú komunikáciu, konečný dátum vzniku spoločnosti závisí od rozhodnutia rezortu financií.
Od agentúry si sľubuje ministerstvo dopravy konkurencieschopnosť na zdrojových trhoch, ktorými sú susedné krajiny, zvýšenie podielu na HDP národného hospodárstva, podporu regiónov a odstraňovanie regionálnych disparít, či podporu rozvoja turistickej infraštruktúry. Ministerstvo pripúšťa, že bude chvíľu trvať, kým budú všetky procesy v agentúre fungovať naplno. Predpokladá sa, že plnú funkcionalitu nadobudne Slovakia Travel počas druhého roku fungovania. Pod agentúru prejde časť zamestnancov sekcie cestovného ruchu ministerstva dopravy. Ďalších bude rezort vyberať štandardným výberovým procesom zamestnancov podľa zákona o výkone práce vo verejnom záujme. „Budeme potrebovať odborníkov z oblastí destinačného manažmentu, propagácie a marketingu a dátových analytikov, ktorých budeme vyberať vyššie spomenutým výberovým procesom z externého prostredia,“ zdôraznil hovorca rezortu dopravy.
Stratégiou prvého roku je udržanie konkurencieschopnosti a pozície v Českej republike, Maďarsku a v Poľsku, z ktorých k nám prichádza najviac turistov. Postupnou stratégiou je zameranie sa na nové trhy s vysokým a významným potenciálom. Dôležitým cieľom agentúry bude predĺžiť dĺžku pobytu, priemernú dĺžku pobytu máme totiž v porovnaní s okolitými trhmi najnižšiu. Ako podotkol Ivan Rudolf, nevyhnutným nástrojom propagácie zo strany agentúry bude digitálny marketing, pričom propagovať bude atraktivity vo všetkých slovenských regiónoch. „Ďalšie zameranie nám ukážu dátové analýzy a mapovacia štúdia, ktoré nás nasmerujú, na ktoré ciele sa máme v spolupráci s regionálnymi štruktúrami zamerať a prinesú nám najväčší efekt,“ dodal Ivan Rudolf.
Okrem marketingu a propagácie domáceho cestovného ruchu bude mať Slovakia Travel aj analytickú funkciu, keďže bude mať na starosti hodnotenie efektov cestovného ruchu. Konkrétne prínosy budú sledované cez kľúčové ukazovatele výkonnosti, akými sú podiel na HDP, priemerný počet prenocovaní zahraničných turistov a priemerné výdavky na jedného návštevníka. Tieto ukazovatele budú agregované za celú oblasť cestovného ruchu. Novou funkcionalitou z hľadiska štruktúry organizácie bude dátové analytické centrum. „Čo sa týka samotného rozpočtu vo výške približne 14 miliónov eur, stále ide o nižší rozpočet ako majú porovnateľné susedné krajiny na našich zdrojových trhoch,“ dodal Ivan Rudolf.