Do výstavby diaľnice D1 a rýchlostnej komunikácie R2 bude môcť vstúpiť súkromný kapitál. Zhodli sa na tom ministri vládnych strán na štvrtkovom rokovaní vlády, keď súhlasili s variantom 1B výstavby diaľnic, ktorý zohľadnil závery stredajšieho rokovania Koaličnej rady. „Prijali sme kompromis, ktorý je politicky aj odborne prijateľný pre všetky strany,“ uviedol minister dopravy Pavol Prokopovič. Už začiatkom roka 2004 by mohol byť podľa neho známy investor na výstavbu vybraných úsekov diaľnice D1, pričom v júli sa začnú prípravné práce na výber medzinárodného poradcu pre tendre na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest.
Ministri do alternatívy 1B zapracovali vo štvrtok na návrh Prokopoviča aj plán financovania výstavby, podľa ktorého sa zo štátneho rozpočtu na roky 2004 až 2006 taxatívne vyčlení na diaľnicu D1 objem 60 % z celkových prostriedkov na výstavbu, na komunikáciu R1 objem 25 % výdavkov a na R2 zvyšných 15 %. Zmenu vo financovaní výstavby diaľnic si vynútila SMK, ktorá už 18. júna na rokovaní vlády využila právo veta a prerušila tak rokovanie o aktualizácii nového projektu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest. Ako dôvod uviedla, že nevidí dostatočné preferovanie tzv. južného ťahu a požiadala o preloženie materiálu na tohtotýždňové rokovanie vlády.
„Nemám obavy, že sa investori na výstavbu diaľnice D1 nenájdu,“ konštatoval Prokopovič, podľa ktorého už záujem prejavili francúzski, talianski a nemeckí investori. Súkromný kapitál by mal prefinancovať 80 až 90 kilometrov diaľnice D1 z Bratislavy cez Žilinu a Poprad do Košíc v rozsahu približne 64 mld. Sk. Trvanie výstavby diaľnice by sa vstupom súkromného investora malo skrátiť a ukončiť by sa podľa Prokopoviča malo najneskôr do roku 2010. Okrem súkromného kapitálu časť stavieb prefinancujú prostriedky štátneho rozpočtu a časť sa uhradí cez európske fondy.
Prokopovič zatiaľ nerokoval so záujemcami o výstavbu rýchlostnej cesty R2 zo Zvolena cez Lučenec do Košíc. Ako však dodal, „nebojím sa, že sa investor nenájde“, keďže na základe licencie bude mať garantované platby. Reálne práce však podľa neho možno očakávať až v roku 2007, keďže sa musia uskutočniť štúdie realizovateľnosti, prípravy projektu, vydať územné rozhodnutie a následne stavebné povolenie. Pri vysokom záujme investorov sa podľa ministra presunú prostriedky štátneho rozpočtu z výstavby R2 na cestu R1, ktorá vedie z Trnavy cez Nitru a Žiar nad Hronom do Zvolena. Komunikácia R1 by sa mala ukončiť v plnom profile najneskôr v roku 2012.
Náklady investorov by mali v budúcnosti výraznou mierou uhrádzať najmä poplatky za používanie diaľnic, pričom podľa Prokopoviča by sa mali centrálne spoplatniť všetky diaľnice. Pri spoplatňovaní by mal v budúcnosti na Slovensku platiť systém kompatibilný so spoplatňovaním v Európskej únii, kde by sa mal zjednotiť v rokoch 2006 až 2008. Podľa Prokopoviča však poplatky za použitie diaľnic nebudú dostatočné a časť nákladov investorov stavieb sa uhradí zo štátneho rozpočtu. Podľa plánov sa v roku 2006 vyberie na poplatkoch za použitie diaľnic suma 3 mld. Sk a po zosúladení s európskym systémom sa predpokladá v roku 2010 vybrať približne 6 mld. Sk.