Švédsko si zo všetkých európskych krajín najviac zobralo príklad od Američanov v tom, že vybudovalo „spoločnosť investorov“. Investície uprednostňuje ako spôsob odkladania peňazí každý piaty obyvateľ tejto krajiny. V európskych pomeroch je to dosť veľa. Na rozdiel od USA sú tu vysoké dane a sociálne podpory. Zvláštna zmes kapitalizmu a socializmu je vedomým plodom mnohoročného úsilia švédskych politikov.
Podľa Wall Street Journal Europe vložiť peniaze do akcií, alebo fondov je vo Švédsku to isté, ako ísť do obchodu a je to veľmi populárne. Vo Švédsku kvôli tomu vychádza dosť ekonomických novín a časopisov. V krajine sa konajú súťaže v obchodovaní s cennými papiermi. Každý z účastníkov súťaže si sformuje portfólio cenných papierov v hodnote 10 000 švédskych korún. Ten koho portfólio dosahuje najvyššie zhodnotenie získava 1 milión švédskych korún. Celkom je v celoštátnej súťaži 500 cien.
Pre mnohých Švédov je to len hra. Krátkodobé investície sú vždy rizikom. Mnohí občania tejto krajiny pochopili, že skutočné investície sú dlhodobé investície. Znamenajú nielen zaručený rast kapitálu, ale zvyšujú ekonomickú uvedomelosť občanov, pretože vlastník akcií je majiteľom určitého podielu v národnej ekonomike.
Bez ohľadu na to, že v súčasnosti na kapitálových trhoch prevláda apatia, Švédi tak ako doposiaľ vkladajú svoje úspory do cenných papierov. Robia to oveľa smelšie ako ich susedia. Pre 21 % Švédov vloženie peňazí do akcií je najdôležitejším spôsobom ako sporiť. Na druhom mieste v tejto oblasti sú Holanďania a Belgičania. Je to aj napriek tomu, že Švédi nepatria medzi najbohatších obyvateľov Európy. Napríklad Holanďania majú k dispozícii viac úspor. Dôkazom toho sú výsledky výskumu, ktorý uskutočnila spoločnosť GfK Worldwide spolu s denníkom Wall Street Journal Europe. Ako sa im to podarilo? Švédi ako národ sú praktickí a sporiví.
Zavádzanie kapitalistických prvkov do švédskeho socialistického modelu, teda znižovanie závislosti na štáte, sa darilo postupne zavádzať od začiatku sedemdesiatych rokov síce pomaly, ale dôsledne.
Koncom sedemdesiatych rokov sa začala liberalizácia devízovej regulácie. Znížili sa a neskôr zrušili kvóty predaja devíz pochádzajúcich z exportných tržieb. Spoločnosti ľahšie prenikali na zahraničné kapitálové trhy. Okrem toho vláda dovolila každému obyvateľovi aby vkladal 2,5 % svojich povinných odvodov do štátneho dôchodkového fondu. Príťažlivosť operácií viedli k zníženiu zdanenia kapitálových výnosov. Akcie sú prístupné pre obyvateľov aj preto, alebo sa predávajú v malých balíkoch. Zvyčajne sa predávajú v balíkoch, ktoré stoja asi 3000 švédskych korún.
Štát vytvoril stimuly pre investície do malých, ale bo nedávno vzniknutých spoločností. Suma, ktorá bola investovaná do akcií takejto firmy sa dá odpočítať od daňového základu.
Jedným zo silných stimulov investovania sa stalo rozšírenie výpočtovej techniky v krajine. Švédsko je svetovým lídrom v investíciách do výskumu technológií. Predstavuje to 3,7% HDP: Po Švédsku nasleduje Japonsko a Fínsko. Počítač pripojený k internetu je takmer v každej domácnosti. Vďaka tomu sa rozšírilo internetové bankovníctvo a posledných päť rokov Švédi častejšie sadajú za počítač, ako keby mali ísť do pobočky banky. Štokholmská burza je už dávno virtuálna a v jej budove je reštaurácia a klub.
Koľko šetria obyvatelia európskych krajín v %
|
||
A
|
B
|
|
Holandsko |
26
|
74
|
Belgicko |
21
|
79
|
Veľká Británia |
17
|
83
|
Švédsko |
16
|
84
|
Európa |
15
|
85
|
Taliansko |
14
|
86
|
Rakúsko |
13
|
87
|
Španielsko |
8
|
92
|
Francúzsko |
7
|
93
|
Nemecko |
6
|
94
|
A viac ako 5000 eur
B menej ako 5000 eur
Aké sú investičné preferencie
|
|||||||||
vklady
|
akcie
|
fondy
|
obligácie
|
poistenie
|
dôchodkové fo
|
iné fondy
|
iné
|
bez preferencií
|
|
Rakúsko |
18
|
5
|
15
|
9
|
11
|
11
|
4
|
8
|
20
|
Belgicko |
21
|
19
|
7
|
14
|
2
|
4
|
3
|
15
|
14
|
Francúzsko |
39
|
5
|
10
|
2
|
10
|
2
|
2
|
13
|
14
|
Nemecko |
14
|
6
|
17
|
18
|
6
|
4
|
6
|
11
|
17
|
Taliansko |
9
|
13
|
9
|
12
|
8
|
6
|
6
|
12
|
26
|
Holandsko |
11
|
15
|
4
|
3
|
1
|
3
|
6
|
16
|
41
|
Španielsko |
30
|
11
|
5
|
5
|
5
|
10
|
2
|
24
|
8
|
Švédsko |
6
|
33
|
11
|
14
|
3
|
14
|
4
|
12
|
3
|
Veľká Británia |
25
|
7
|
30
|
7
|
5
|
12
|
2
|
8
|
5
|
Česká republika |
23
|
4
|
1
|
4
|
9
|
8
|
1
|
11
|
39
|
Maďarsko |
15
|
7
|
2
|
8
|
18
|
0
|
1
|
0
|
57
|
Poľsko |
51
|
9
|
3
|
8
|
8
|
5
|
1
|
8
|
12
|
Stredná Európa |
30
|
7
|
2
|
5
|
12
|
4
|
1
|
7
|
36
|
Európa |
19
|
13
|
12
|
10
|
6
|
7
|
4
|
13
|
17
|
Celkom |
21
|
11
|
10
|
9
|
7
|
6
|
3
|
12
|
21
|
Zdroj: GfK Ad Hoc Research Worldwide