Verona na severe Talianska nie je od našich hraníc príliš vzdialená. Aspon pre turistov, ktorí ju navštevujú, povedzme, prostredníctvom cestovných kancelárií. Toto provincné sídlo je však aj známym výstavníckym centrom. Nuž a kto by sa domnieval, že slovenské firmy patria medzi vystavovatelov, mýlil by sa. Zatial si sem cestu nenašli.
Spolocnost VeronaFiere, ktorá dnes pôsobí v 62 krajinách sveta, založili v roku 1898 a považuje sa za najsilnejšieho organizátora polnohospodárskych a potravinárskych výstav na starom kontinente. Napokon, na zaciatku bola myšlienka vystavovat živé zvieratá a najstaršia výstava Fieragricole bude mat v marci 105 rokov. História je to pre našinca iste velmi zaujímavá, prítomnost môže byt nemenej, najmä z obchodného hladiska. Vo Verone sa totiž rocne uskutocní priemerne 30 výstav, z nich mnohé majú európsky, ak nie svetový primát (spolocnost patrí medzi 17 najväcších v Európe).
V procese globalizácie
Ani ostatné stredoeurópske krajiny sa vo Verone príliš nezviditelnujú. I ked treba povedat, že Ceská republika, Polsko, ci Madarsko sa predsa len na zozname vystavovatelov sporadicky objavia, nebývalo to tak vždy.
„Pamätám si, že na našich veltrhoch sa zúcastnovalo viacero bývalých ceskoslovenských vystavovatelov. Samozrejme, najmä vdaka štátnym subvenciám, ktoré podnikom umožnovali prezentovat sa vonku. Súcasné špecializované podniky získavajú podporu na propagáciu v zahranicí ovela zložitejšie,“ vidí jednu z prícin absencie riaditelka medzinárodného odboru VeronaFiere Janina Mathiászová, ktorá v posledných mesiacoch nav-štívila niekolko európskych krajín – našu nevynímajúc, aby prezentovala pripravované veltržné podujatia a získavala nových vystavovatelov. Na Slovensku rokovala s viacerými inštitúciami z oblasti polnohospodárstva, vinárstva ci architektúry a netajila sa nádejou, že sa predsa len nájdu prostriedky, ktoré by slovenským firmám umožnili prezentovat sa na ich podujatiach.
Medzinárodné výstavy majú v case globalizácie obchodných trhov ovela hlbší význam ako pred pár rokmi. Prichádzajú sem tisícky tzv. kvalifikovaných návštevníkov, medzi nimi nákupcovia z rozhodujúcich svetových trhov, a každý z nich predstavuje potenciálny obchodný kontrakt. Pre propagáciu sú dôležití aj novinári. Cím významnejší veltrh, tým je ich viac, z väcšieho poctu krajín, a tým je i väcšia publicita. Co viac si želat pre kvalitný marketing?
Ako preniknút do sveta
Toto tvrdenie si môžeme ilustrovat na príklade Me-dzinárodného salónu vína a destilátov VINITALY (tohtorocný sa bude konat 10. – 14. apríla).
„Predávat víno do Talianska by bolo to isté
ako ponúkat chladnicky Eskimákom,“ hovorí
J. Mathiászová. „A predsa sem vlani prišlo štyritisíc vystavovatelov z 26 krajín. Medzi 164-tisíc náv-
števníkmi bolo totiž aj 22-tisíc zahranicných nákupcov, z nich polovica z nemecky hovoriacich krajín. To sú velmi silní nákupcovia. Kto chce získat pre svoje vína imidž, nemal by tu chýbat. Výstava je cím dalej, tým kvalifikovanejšia, sprevádzajú ju medzinárodné sútaže vín, degustácie.“
Vlani tu otvorili vyše milióna fliaš. „Samozrejme, nechodili sme od kontajnera ku kontajneru a nerátali prázdne obaly. Tento údaj sme získali z odpadového skla, ktoré tvorili predovšetkým vyhodené flaše,“ spresnuje J. Mathiászová.
„Dúfam, že jedného dna budeme môct prezentovat aj slovenské vína. Mali sme možnost niektoré ochutnat – a boli skutocne excelentné. Bolo by preto dobré, keby sme získali podporu na úcast na našej výstave od vášho ministerstva.“
Samozrejme, príležitost využívajú aj tradicní domáci producenti, ktorí už majú vybudované dostatocné obchodné kontakty. „Vlani to bola najlepšia výstava za posledných desat rokov. Velmi silne boli zastúpení operátori zo Spojených štátov amerických, ktoré pre nás predstavujú dôležitý trh. Novinkou boli operátori z Cíny, Ruska, Nór-
ska, Fínska a Holandska,“ hovorí Jacop Biondi Santi, dlhorocný producent vín znacky Brunello di Montalcino.
„Nikto nemôže porazit talianske. I to,najkvalitnejšie stojí iba polovicu francúzskeho. Z produktov Made in Italy dosahujú najväcšie úspechy znacky Sangiovese, Amarone a Cabernet,“ hovorí prezident Italian Wine and Food Institute Lucio Caputo.
Boli to pekné chvíle aj pre talianske šampanské, jeho výrobcovia zvyšujú export nielen do USA, ale
i do krajín východnej Európy.
Jazdecká turistika
Rovnakú tradíciu ako spomenutá najstaršia výstava má aj výstava koní Fieracavalli. Vlani návštevníci, medzi nimi mnoho prominetov, obdivovali 2 400 ozaj výstavných kusov. Kone a jazdci vystupovali na 14 jazdeckých dráhach. Pre publikum bolo vyhradených vyše 10-tisíc miest na sedenie.
Prezentovali sa tu chovatelia arabských i španielskych koní a – co je pozoruhodné – takmer celá Južná Amerika. Vela sa tentoraz hovorilo aj o jazdeckej turistike a dovolenkách na cerstvom vzduchu. Jazdeckú turistiku tu propagovali krajiny vystavujúce po prvýkrát: Kanada, Cile a naši severní susedia – Polsko. Sugestívne safari na konoch predviedla Juhoafrická republika. Zároven s výstavou sa vo Verone uskutocnili aj prestížne športové sútaže, ako napríklad Svetový pohár v skokoch cez prekážky.
Národný žrebcín v Topolciankach, ktorý je najväcším chovatelom koní v strednej Európe, zatial stojí mimo. Záujem by iste bol, bariérou sú však nielen peniaze. Vo Verone sa v sútažiach prezentuje takmer výlucne svetová špicka, do aukcie sú prihlásené len talianske kone. No kedže na Slovensku žiadne kontraktacné výstavy koní nemáme, casom sa situácia bude musiet zmenit. Napríklad Ceská republika sa na podujatí zúcastnuje už tri roky po sebe, a nechýbajú ani Madari.
Prehlad o trendoch
Samozrejme, výstavy zostávajú popri
obchodných príležitostiach stále inšpirujúce a poskytujú prehlad o najnovších trendoch. Spomenutá najstaršia výstava Fieragricola (uskutocní sa 6. – 9. marca) bude tentoraz prezentovat iba bezpecné a kvalitné potraviny. Vo svete pocet výstav venovaných kvalite produktov rastie. Mesto Verona sa dokonca pred casom ponúklo za sídlo národných úradov pre bezpecné a zdravé potraviny.
Súcastou výstavy je aj tzv. Quality Show. Navyše, podujatie umožnuje stretnutia velkých predajných sietí s výrobcami kvalitných potravín. Obchodný riaditel veronskej výstavníckej spolocnosti Vittorio Di Dio pripomína, že vlani sa takto podarilo upriamit pozornost velkej distribucnej siete GDO aj na kvalitnú polnohospodársku a potravinársku produkciu, ktorú ponúkajú malé a stredné polnohospodárske podniky, co sú casto rodinné firmy. „Takáto iniciatíva bude tvorit jeden z hlavných programov aj tohtorocného veltrhu,“ tvrdí. Slovenskí výrobcovia si zatial prebojúvajú cestu do velkých obchodných retazcov sami.
Výborní obchodníci
Obyvatelia Apeninského polostrova nedajú na olivový olej dopustit. Vedia s ním výborne obchodovat a aj ho náležite marketingovo využit. Za hranicami i doma. Vo Verone sa pravidelne stretáva svetová producentská špicka. Organizátori zdôraznujú, že ide o najväcšiu prehliadku,
pretože okrem domácich sú tu zastúpení výrobcovia z deviatich najvýznamnejších krajín – Španielska, Turecka, Tunisu, Izraela, Juhoafrickej republiky, USA, ale aj Argentíny, Cile a Austrálie, o ktorých by ste nepovedali, že sa zaoberajú spracovaním olív. Na podujatí sa však môžu predstavovat len oleje s oznacením vergine a extravergine, co v preklade znamená panenský a extrapanenský olej.
Pre výstavu organizátori vybrali ten istý dátum ako pre Vinitaly, pretože v týchto zemepisných šírkach je to tak – kto vyrába víno, produkuje aj olej. Olivový olej bol základom stravovania na pobreží Stredozemného mora. Vo Francúzsku sa napríklad udomácnil až neskôr.
Podla prezidenta Združenia pestovatelov olív Nicola Ruggiera aj samotní Taliani menia svoje potravinárske zvyklosti a viac dbajú na ochranu vlastného zdravia. „Dnes už iba jedno percento predstavuje lisovaný olivový olej, 25 percent tvorí panenský a 74 percent extrapanenský. Zvyšuje sa dopyt po olejoch s oznacením DOP, co je chránená znacka pôvodu. Touto znackou sa môže pochválit štvrtina talianskych extrapanenských olejov,“ dodáva.
Pre obchodnícky svet predstavuje Verona mesto, ktoré je síce krásne, s množstvom historických pamiatok, osobitou architektúrou a kvalitnou kultúrou, ale kam cestujú predovšetkým za biznisom. Výstavný areál – to je desat moderných pavilónov.
Asi kilometer od Arény, rímskeho amfiteátra, ktorý je srdcom mesta a svetovej lyrickej opery, sa nachádzajú dve velmi moderné konferencné strediská, v ktorých je 13 sál s rôznou kapacitou: od 10 – 12 miest pre bilaterálne rokovania, cez Verdiho auditórium so 600 stolickami, až po vytvorenie dvoch tisícov miest pre velké konferencie.
Výstavnícka spolocnost mieni do modernizácie areálu investovat 44 miliónov eur, co je v prepocte okolo 1,7 miliardy korún.