ČLÁNOK


,

Vianočné mrazenie
29. novembra 2002

Najkrajšie sviatky roka sa blížia. Na slovenské pomery nezvyčajne skoro – už začiatkom októbra na ne upozornil najväčší obchodný reťazec v SR. Návštevníkov v Tescu vítali vyzdobené stromčeky a ďalší vianočný sortiment. Mnohí zostali prekvapení, veď ich ešte čakali sviatky zosnulých. Z marketingového hľadiska to však malo význam. Ceny vybraných mikulášskych a vianočných tovarov boli o čosi nižšie, prezieravejší ľudia začali nakupovať, čo povzbudilo ďalších.

Vianoce sa v súčasnosti rozoberajú vari vo všetkých domácnostiach. Výrazne k tomu prispela vláda a parlament, ktoré obyvateľom pripravili veľký balík úsporných opatrení. Pravda, nebude to žiadne prekvapenie, a už vôbec nie príjemné, i keď minister financií oponuje, že síce „niečo“ zdražie, iné však zase zlacnie. Ako sa majú ľudia v tejto situácii zachovať? Otec ekonomickej reformy bývalého Česko-Slovenska Václav Klaus by odporúčal správať sa trhovo a nakupovať vtedy a tam, keď a kde je tovar najlacnejší. Problém však spočíva v tom, či dodávatelia naozaj premietnu zníženie vrchnej hranice dane z pridanej hodnoty do cien tovarov, alebo sa potvrdí ľudová skúsenosť, že čo má zdražieť zdražie a čo nemá, tam ceny iba vzrastú.

Žatva pre hypermarkety

Najväčšiu žatvu majú pred Vianocami oddelenia s potravinárskym sortimentom, najmä hypermarkety. Ľudia ich uprednostňujú pred malými predajňami. Štedrovečerný stôl sa už tradične musí prehýbať pod ťarchou dobrôt. Slováci si doprajú a práve vo veľkoplošných predajniach majú široký výber. Tentoraz budú tie domácnosti, ktoré majú dostatok financií nakupovať aj trvanlivejšie potraviny, ktorými sa budú chcieť predzásobiť aspoň na prvé týždne nového roku. Vyššie ceny totiž zaplatíme v budúcom roku za tovary so súčasnou 10-percentnou DPH, ktorá vzrastie o štyri percentá..

Týka sa to aj potravín

Zrejme totiž nezostane len pri štyroch percentách, pretože do cien domácich výrobkov sa premietnu aj zvýšené ceny elektrickej energie. Trhové správanie obyvateľov má v tomto prípade jeden háčik – predzásobiť sa dá len na určitý čas, obmedzený dátumom odporúčanej spotreby potravín, prípadne apetítom členov domácnosti.

„Úspešnosť v predaji potravín bude závisieť od ponuky obchodníkov. Nákupy tohto sortimentu sa sústredia na posledné dni pred vianočnými sviatkami a profitovať budú najmä veľké hypermarkety a supermarkety,“ odhaduje vývoj spotrebiteľského správania Ľubomír Drahovský z agentúry pre prieskum trhu TERNO. Vlaňajšok naznačil, že ľudia za nákupmi chodia najradšej pod jednu strechu – do hypermarketov a veľkých obchodno-zábavných centier.

„I napriek odborníkmi avizovaným zvýšeným nákupom pre rast reálnych miezd počas tohto roka si však nemyslím, že tržby v predvianočnom období dosiahnu úroveň minulého roku. Vtedy boli príčinou rozšafných nákupov dlhopisy vyplácané v druhom polroku. To spôsobilo nielen zvýšené nákupy tovarov dlhodobej spotreby – elektrospotrebičov, čiernej a bielej techniky, ale aj vysokú úroveň úspor obyvateľstva. Teraz vzhľadom na predpokladaný rast regulovaných cien od januára nebudú zákazníci takí rozhadzovační,“ argumentuje Ľ. Drahovský. Podľa údajov veľkých obchodných systémov (Tesco, Carrefour) počet návštevníkov i výška tržieb pred Vianocami vzrastá oproti ostatným mesačným tržbám počas roka zhruba o 60 percent. To sa do očakávať aj v tomto roku.

O niečo iná je situácia v prípade tovarov, ktoré by mali teoreticky zlacnieť – napríklad elektronika, spotrebiče do domácnosti, odevy, obuv a podobne.

Darčeky pod stromček,

dary až po sviatkoch?

Vrchná sadzba DPH, ktorá predstavovala 23 percent, sa znižuje o tri percentá. Úprava dane z pridanej hodnoty má dovedna priniesť do deficitného štátneho rozpočtu 8,3 miliardy korún. V podstate to však znamená, že 13 rokov po nežnej revolúcii sa zrejme definitívne zmení starý model výdavkov domácnosti a vytvorí nový, s vyššími výdavkami za potraviny a nižšími za predmety dlhodobej spotreby.

Analytici komerčných bánk a ekonomických inštitúcií unisono odporúčajú, aby ľudia odložili nákup väčších rodinných darov, akými sú mikroelektronika, automatické práčky či nábytok, na január, a tak využili aj zlacnenie, aj tradičné povianočné zľavy.

„Darčeky síce ešte nemám nakúpené, ale televízor to určite nebude,“ tvrdí Juraj Kotian, analytik Slovenskej sporiteľne, a. s. Takisto Marek Jakoby z M.E.S.A. 10 považuje za nerozumné nakupovať predmety dlhodobej spotreby: „Ľudia vedia, že sa bude znižovať vrchná sadzba DPH, teoreticky by sa síce mohla vytvoriť nákupná psychóza, ale osobne takýto vývoj neočakávam.“ Rovnako Vialiam Pätoprstý, analytik UniBanky, a. s., pripomína, že väčšina nárastu cien je v regulovanej oblasti, nepredpokladá priveľký rast tržieb v maloobchode.

Obavy obchodníkov

Odlišnej mienky je prezident Zväzu obchodu SR Pavol Konštiak, aj keď ani on si nemyslí, že by spotrebitelia sporili korunky na horšie časy.

„Ľudia budú pred Vianocami nakupovať tak ako po iné roky. Tých 8,3 miliardy korún do štátnej pokladnice však zaplatia spotrebitelia. To, že sa zníži vrchná sadzba DPH, je len jedna strana mince. Zároveň sa však zvýšia ceny elektrickej energie a plynu, to sú vstupy, od ktorých sú závislí výrobcovia. Odporúčal by som, aby ľudia, pokiaľ plánujú kupovať tovar dlhodobej spotreby, tak urobili ešte do konca roku,“ hovorí.

Na druhej strane, ak by si spotrebitelia naozaj nakúpili všetko, čo potrebujú a ešte sa aj predzásobili, budú mať obchodníci po Novom roku veľmi skúpe obdobie.

“ Prvé mesiace budú veľmi ťažké. Určite neprekročíme obraty z minulých rokov. Navyše v budúcom roku sa nepočíta s rastom reálnych miezd. Iné by bolo, keby sa do nich inflácia premietla,“ neskrýva obavy P. Konštiak.

V podobnom duchu sa vyjadruje aj obchodný riaditeľ spotrebného družstva Jednoty Bratislava Tibor Tabery.

„Vianoce sú špecifickým obdobím, keď racionálne aspekty nakupovania ustupujú emocionálnym – to je dobrá správa pre obchodníkov. Vianociam verím. Chuť na nakupovanie v tomto období vždy rastie. Aj keď sa mení mentalita a spôsoby nakupovania, tak ako sa mení obchodné prostredie. Maloobchod má, najmä v Bratislave, svoje špecifiká. Minulý rok sa niesol napríklad v znamení mimoriadnej predvianočnej krivky v poslednom týždni pred Štedrým dňom. Tento neočakávaný zvrat samozrejme skomplikoval logistiku. Uvidíme, ako sa zachovajú spotrebitelia tentoraz. Obavy mám skôr z mesiacov po Novom roku,“ priznáva.

Ako zaujať

Na Slovensku pripadá v súčasnosti na tisíc obyvateľov približne 600 štvorcových metrov predajnej plochy. Všeobecne sa mieni, že to ešte nie je dosť. V Českej republike je to okolo

1 000 štvorcových metrov a európsky priemer je ešte vyšší. „Treba si však uvedomiť, aké sú tam však príjmy. V tomto smere sme na tom asi trikrát lepšie ako Rakúsko,“ pripomína prezident Zväzu obchodu SR Pavol Konštiak.

Či už je obchodov dosť, alebo sa stotožníme s konštatovaním, že trh stále nie je nasýtený, marketingové oddelenia obchodných reťazcov sa doslova predháňajú, ako zaujať zákazníkov a prinútiť ich minúť finančné prostriedky práve v ich predajniach. Nie sú to len cenové zľavy. Analytici hovoria, že vianočný trh je cenovo málo elastický, čo znamená, že ľudia kúpia aj drahší výrobok, pretože si predstavia ako ozvláštni ich príbytok, prípadne ako ním potešia blízkych.

Podľa Tibora Taberyho spotrebiteľ je náchylný uskutočniť až dve tretiny vianočných nákupov v tom obchode, kde pocíti „vianočné mrazenie“, čiže kde si po prvýkrát uvedomí, že by mal rodine pripraviť tie najkrajšie sviatky. Preto je aranžovanie tovaru a vytváranie sviatočnej atmosféry robené „pre oči“, a aby aj chytilo spotrebiteľa za srdce.

Kde na to vziať?

Obyvateľstvo dnes už iba nezarába a nemíňa, ale snaží sa aj ako-tak rozumne investovať. Výsledkom je nákupná horúčka na trhu nehnuteľností. S veľkou pravdepodobnosťou dosiahnu veľký obrat aj obchody so stavebninami. Tí, ktorí si ešte trúfnu zohnať remeselníkov, urobia dobre, keď rekonštrukciu bytu stihnú v tomto roku, pretože ceny služieb takisto vzrastú.

„Ak rátate na budúci rok so stavebnými úpravami, oplatí sa kúpiť kachličky či dlažbu ešte tento rok,“ odporúča Mária Černá z Fóra spotrebiteľov. Občan tak ušetrí niekoľko tisícok, ktoré sa mu zídu.

Predvídavosť ľudí nepozná hraníc, dávajú si robiť i umelý chrup a nové okuliare.

Tohto roku bude veľmi racionálnym darčekom kniha. Výškou DPH na knihy sa Slovensko zaraďuje na popredné miesta v Európe. Tá je u nás v súčasnosti 10 percent, novela zákona ju posunie na 14 percent. Verejnosť už teraz považuje knižný sortiment za pridrahý. Prvé reakcie vydavateľstiev sú rezignované. Zvýšenie si musia odrátať zo zisku. Nemôžeme prísť predsa na trh s ešte vyššími cenami, prízvukujú. Odvážnejší je rezort kultúry, ktorý chce vypracovať návrh na zníženie DPH z knižnej produkcie a predaja. Pripadá to do úvahy však až v roku 2004, pretože do návrhu štátneho rozpočtu nie sú zahrnuté potrebné opatrenia. Zámerom Ministerstva kultúry SR je znížiť výšku tejto DPH na štandardnú úroveň, aká je v zahraničí. V Českej republike je to iba päť percent, vo Švajčiarsku dokonca DPH neexistuje a knihy sú oslobodené aj od dane z obratu.

Pravda, okrem zoznamu, čo treba nakúpiť ešte pred zdražením, je treba vyriešiť aj otázku, kde na to všetko vziať. Ak totiž domácnosť investovala napríklad do nehnuteľnosti a vytvorila si aj železnú rezervu na zvládnutie vyšších výdavkov v prvých mesiacoch budúceho roku, zvyčajne už nemá voľne prostriedky v hotovosti.

Záujem o splátkový predaj

Splátkovému predaju prial už vlaňajší rok. Ľudia sa viac prikláňajú k európskemu štandardu nákupného správania. Podľa Asociácie organizácií splátkového predaj SR spoločnosti ponúkajúce predaj tovaru na splátky, či už prostredníctvom spotrebiteľských úverov alebo lízingu a katalógov, zvýšili svoj obrat o polovicu.

„Typickým znakom slovenského spotrebiteľa je a pred Vianocami bude nákup na splátky, ktorý ponúkajú už takmer všetky obchodné systémy za výhodných podmienok. Na druhej strane si ešte Slováci nie vždy uvedomujú, že po výhodnom nákupe príde aj obdobie splácania. Pri nulovom zvýšení tovaru to však práve pred Vianocami predstavuje výhodný nákup tovaru, pričom hotovosť si môžu obyvatelia napríklad uložiť,“ pripomína Ľ. Drahovský z agentúry TERNO.

Aj analytik Slovenskej sporiteľne Juraj Kotian sa domnieva, že ľudia využijú možnosti nákupu na dlh s rozložením splátok v budúcom roku. „Splátkovému predaju však budú vážne konkurovať spotrebné úvery, ktoré by mali byť po znížení úrokov (resp. po ich ďalšom znížení) v bankách ešte výhodnejšie,“ tvrdí.

„V prípade splátkových spoločností nemusí klient chodiť do komerčnej banky, ale vybaví si úver priamo u predajcu a odchádza s tým, čo si vybral,“ hovorí marketingová manažérka spoločnosti Home Credit Slovakia, a. s., Piešťany Dagmar Poláková. “ Snažíme sa, aby si klient pred Vianocami výrazne nezaťažil rodinný rozpočet. V akcii Naštartujte Vianoce je benefitom pre klienta, že prvú splátku v predajni vo výške sto korún za neho hradí firma PHILIPS a v akcii Vianoce za 1 Sk pri zakúpení výrobku ARDO zaplatí zákazník iba jednu korunu. Úver začne splácať až v januári,“ približuje vianočnú ponuku. Splátkové spoločnosti (Cetelem Slovensko, GE Capital Multiservis, Quatro, Unikredit) mysleli zväčša na to, aby spotrebiteľ platil v predajni čo najmenej.

Podľa Štatistického úradu SR iba 16 percent ľudí očakáva, že sa ich finančná situácia v budúcom roku zlepší. Kto na to má, radšej nakúpi. Aj elektroniku, aj spotrebný tovar. Lepší vrabec v hrsti, ako holub na streche.

Občania do štátnej kasy

Úpravou DPH zaplatí každý občan do štátnej pokladnice zhruba tisíc korún. Dovedna 8,3 miliardy korún. Vyššie ceny budú od januára za zemný plyn, elektrickú energiu, teplo, vodné a stočné, ako aj niektoré služby a potraviny. Zlacnieť by, naopak, mali topánky, vrchné ošatenie a odevy, elektronika, biela technika a predmety dlhodobej spotreby do domácnosti. Ekonómovia však hovoria, že zníženie hornej sadzby nevyváži zvýšenie dolnej sadzby a dosah na domácnosti bude evidentný.

Najskôr strecha, potom kabát

Podľa prieskumu českej agentúry FOCUS z prvého polroka 2002 pre časopis Textil žurnál distribuovaný aj na Slovensku nastala zmena poradia výdavkov domácností v Českej i Slovenskej republike. Samozrejme, prioritu majú potraviny, na ktoré vydávajú Slováci už teraz vyše 45 percent príjmu domácností, no markantné sú aj výdavky na obstaranie a rekonštrukciu bytov. Po uspokojení v tejto oblasti budú mať podľa agentúry TERNO prioritu výdavky na zariadenie a bytové doplnky. „Až v horizonte 4-5 rokov sa vráti záujem o nákup textilu. Obchodné systémy i špecializovaní obchodníci s textilom a odevami vykazujú v priemere približne o desať percent nižšie tržby oproti minulému roku,“ hovorí analytička agentúry TERNO Oľga Drahovská.

Anketa -analytici

Teraz alebo po Vianociach?

Juraj Kotian, analytik, Slovenská sporiteľňa, a. s.:

„Veľké darčeky by mali spotrebitelia nakupovať až v januári, keď väčšina tovarov v terajšej kategórii 23-percentnej DPH bude o tri percentá lacnejšia. Samozrejme, za predpokladu, že predajcovia premietnu zníženie do cien. V prospech priaznivejšieho vývoja cien týchto tovarov hovorí aj silnejšia koruna a povianočné zľavy v obchodoch.“

Marek Jakoby, analytik, M. E. S. A. 10:

„Veľká panika pri nakupovaní nenastane. Ľudia vedia, že sa bude znižovať vrchná sadzba DPH a niektoré predmety dlhodobej spotreby tak budú v budúcom roku lacnejšie. Kupovať ich pred Vianocami by bolo nerozumné. Očakávam, že sa ľudia budú predzásobovať tabakovými výrobkami, keďže bola schválená aj novela zákona o spotrebnej dani z tabaku a tabakových výrobkoch.“

Viliam Pätoprstý, analytik, UniBanka, a. s.:

„Môže sa stať, že sa spotrebitelia budú chcieť predzásobiť. Ľudia majú reálne vyššie príjmy. Predpokladám však klasický vianočný boom.“

Anketa – obchod

Teraz alebo po Vianociach?

Pavol Konštiak, prezident Zväzu obchodu SR:

„Osobne by som odporúčal, aby si ľudia nakúpili aj predmety dlhodobej spotreby. Vrchná hranica DPH sa síce znížila, ale výrobcovia sú vystavení tlaku rastúcich cien vstupov, ktoré premietnu do cien výrobkov. Domnievam sa, že kto využije december, aby si zaobstaral tovar, ktorý plánuje kúpiť, neurobí zlé rozhodnutie.“

Ľubomír Drahovský, agentúra pre prieskum trhu TERNO:

„Vzhľadom na očakávané zvýšenie regulovaných cien, ktoré sa dotkne každého občana, budú mnohí spotrebitelia postupovať pri výdavkoch v predvianočnom čase opatrnejšie. Samozrejme, naši ľudia budú pred vianočnými sviatkami nakupovať vždy – dary, darčeky, potraviny. Taká je naša mentalita. Predpokladám ale, že zákazníci uprednostnia tentoraz nákup na splátky, aby si mohli odložiť hotovosť na obdobie po Novom roku.

IKEA garantuje ceny

Katarína Urbanová, marketingová manažérka, OD IKEA:

„Zvýšené predvianočné nákupy v našom obchodnom dome sme už pocítili začiatkom novembra. Tentoraz je to vo väčšom rozsahu aj preto, že sme sa presťahovali do nových väčších priestorov. Polovicu nášho obratu tvorí nábytok. U nás sa kupujúci nemusia obávať zvýšenia cien, pretože ceny, ktoré uvádzame v katalógu, garantujeme jeden rok, a ten sa pre nás začal v septembri a potrvá do augusta budúceho roku.“

Kupovať včas

Vianoce považujú obchodníci za svoju žatvu. Vlani nákupná horúčka kulminovala počas celého decembra. Už začiatkom posledného mesiaca roku 2001 Slováci míňali peniaze za väčšie rodinné dary. Pritom využili možnosti výberu predovšetkým v novootvorených predajniach zahraničných reťazcov, kde očakávali, a zväčša aj našli, zaujímavú ponuku a cenové zľavy. Carrefour Slovensko, a. s., Bratislava profitoval najmä z predaja spotrebnej elektroniky z katalógov, hračiek a rôzneho darčekového tovaru. O potraviny bol zvýšený záujem dva týždne pred Štedrým dňom.

Ahold Czech Republic, a. s., Říčany u Prahy, otvoril v SR dve nové predajne tesne pred Vianocami a v obidvoch zaznamenali prekročenie plánovaných obratov zhruba o sto percent.

V Metro Cash&Carry zaznamenali takisto zvýšený nárast predaja dva týždne pred Vianocami, a to až o 80 až 90 percent.

Odborníci znalí mentality slovenského spotrebiteľa i obchodníka radia, nenechávajte si

nákupy darčekov na poslednú chvíľu.. Nebudete si môcť pokojne vybrať a zbytočne sa vystavíte stresu. Najmä, keď sa tohto roku k tomu pridá ešte snaha nakúpiť aj tovar, ktorý by mal byť v budúcom roku o štyri percentá drahší.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

15. 11. 2024

USD 1,058 0,005
CZK 25,286 0,019
GBP 0,835 0,003
HUF 407,230 0,180
CAD 1,486 0,010

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS