Víťazom tendra na logistický informačný systém pre Ministerstvo obrany SR sa stala spoločnosť IBM. Rozhodla o tom komisia ministerstva obrany.
Víťazom súťaže bola ešte v decembri minulého roka spoločnosť Slovakodata. Rozhodla o tom tá istá komisia ministerstva obrany.
Na Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) sa vtedy obrátili traja uchádzači s námietkami. Napriek odporúčaniu komisie všetky zamietnuť, úrad sa s niektorými stotožnil a uložil komisii ministerstva prehodnotiť poradie uchádzačov. Podľa nového rozhodnutia komisie sa spoločnosť Slovakodata umiestnila na treťom mieste, ponuky sa pritom nezmenili. V druhom hodnotení všetci uchádzači okrem spoločnosti Slovakodata dostali viac bodov za necenové kritériá ako v prvom hodnotení. Nemenili sa podmienky súťaže, ani kritériá. Novým víťazom tendra sa stala spoločnosť IBM.
Prvú verejnú súťaž na dodávku logistického informačného systému zrušilo ministerstvo obrany v roku 2001. Novú súťaž vyhlásil rezort na jar minulého roku, cenu dodávky vyčíslil na približne pol miliardy korún.
Spoločnosť Slovakodata už na Najvyššom súde SR žalovala Úrad pre verejné obstarávanie. Dôvodom je diskriminácia.
Postupné kroky
Spoločnosť Slovakodata argumentuje tým, že ÚVO konal v rozpore so zákonom 1999 č. 263/1999 Z.z. o verejnom obstarávaní. Podľa názoru predstaviteľov firmy je úlohou úradu zameriavať svoju kontrolnú činnosť na vecnú a formálnu správnosť, na účelnosť, efektívnosť a hospodárnosť plnenia úloh.
Je málo pochopiteľné i to, že komisia ministerstva obrany prijala argumenty Úradu pre verejné obstarávanie a zmenila hodnotenie, ak sa predtým nedopustila formálnych chýb. Otázkou ostáva, aké okolnosti spôsobili radikálne odlišné hodnotenie komisie v oboch prípadoch, ak sa podmienky súťaže nijako nezmenili.
Úrad pre verejné obstarávanie rozhodol, že decembrové hodnotenie ministerskej komisie je nesprávne. Možno pochybovať o tom, že úrad má kapacitu na to, aby dokázal posúdiť odborné kritériá akéhokoľvek obstarávania. Keby to naozaj vedel, nemuseli by obstarávatelia vytvárať komisie, nemuseli by rozhodovať ministri. Všetko by obstaral úrad. Poslaním úradu je však iba dbať na transparentnosť a najmä zákonnosť verejného obstarávania.
Uzol zložitosti
Odborníci nájdu chybu na každom pokuse laicky vysvetliť rozdiely medzi jednotlivými ponukami. Slovakodata napríklad tvrdí, že riešenie IBM s použitím systémov Oracle nie je kompatibilné s praxou NATO. Štátny tajomník ministerstva obrany Rastislav Káčer si naopak myslí, že argumenty Slovakodata sú účelové a odrzkaľujú najmä záujmy vyrobcu systémov SAP.
Druhé víťazné riešenie je zhruba 130 miliónov korún drahšie ako pôvodné. Navyše hrozia daľšie výdavky súvisiace s prepojením na ostatné vojenské systémy.
Znalci hovoria, že cena informačných technológii je priamo úmerná ich kvalite. Ak však všetky posudky tvrdia, že ponuky v súťaži boli prakticky rovnocenné, potom je 130 miliónov korún dosť peňazí. Za rovnakú sumu by sa napríklad dala nakúpiť kvalitná technika možno pre všetky základné školy.
Neukončený prípad
Verejnou súťažou na obstaranie logistického informačného systému sa bude zaoberať Najvyšší súd. Bez ohľadu na výsledok je jasné, že táto súťaž nebude v zozname vydarených. Zaradí sa skôr do palety príkladov zhubného prepojenia politiky a biznisu.
Na ministerstve obrany existuje názor, že všetky kroky spoločnosti Slovakodata sú iba zúrivým lobbyngom, že všetci novinári pochybujúci o korektnosti tejto súťaže sú na jej výplatnej listine.
Všetci zo zainteresovaných sledujú v tejto kauze vlastné záujmy. To je dobre. Všetci sa tvária, že im ide len o vec. To je tiež dobre, hoci aj nedôveryhodné. Problémom verejnej súťaže je teda to, že príliš veľa sa odohráva neverejne. Záhadné návštevy vo firmách, ktoré sa chcú dohodnúť a ponúkajú spoluprácu sú len jedným kameňom mozaiky. Zvláštna je aj ochota niektorých firiem podporiť aktivity štátnej správy vykonávané prostrednictvom súkromných agentúr…
Vo verejnom obstarávaní, tak ako na organizuje na Slovensku teraz, je priveľa záujmov. Len málo naozaj verejných.