Britský minister dopravy Stephen Byers vyhlásil, že sa zvažujú veľmi striktné bezpečnostné opatrenia na palubách civilných lietadiel, ktoré majú zahŕňať prítomnosť ozbrojeného dozoru a hermetické oddelenie kabíny pilotov od neautorizovaných osôb.
K tomuto vyhláseniu došlo v noci z piatku na sobotu po stretnutí ministrov dopravy štátov Európskej únie.
Doteraz jedinou leteckou spoločnosťou, ktorá vo svojich bezpečnostných plánoch berie do úvahy alternatívu samovražedného alebo bombového útoku na palube lietadla, sú izraelské aerolinky El Al.
Agentúra Reuters informovala, že európski ministri veľmi pozorne študujú práve izraelské bezpečnostné metódy, kde dominuje oddelenie kabíny pilotov od zvyšnej časti lietadla a prítomnosť ozbrojeného personálu na palube lietadla.
V rámci EÚ sa tiež plánuje prijať súbor povinných opatrení, ktoré sa začínajú prísnou ostrahou okolia a vnútorných priestorov letísk, cez bezpečnostnú previerku pasažierov, ich batožín a končia sa kontrolou prevážaného nákladu.
Štáty európskej „pätnástky“ sa dohodli, že akceptujú takzvaný „Dokument 30“, ktorý stanovuje povinné minimálne bezpečnostné štandardy na letiskách a v lietadlách.
„Dokument 30“ existoval už v minulosti, no teraz sa posudzuje vo svetle utorkových teroristických útokov na USA.
Tento pohľad sa zameriava práve na osoby, ktoré sú schopné „nevyberavo ničiť cudzie i svoje životy…“, čo sa stalo pri teroristických útokoch na kľúčové objekty v New Yorku a vo Washingtone.
„Balík“ nových bezpečnostných opatrení sa má prerokovať v rámci rokovania Medzinárodnej organizácie pre civilné letectvo – ICAO, ktoré sa uskutoční 25. septembra v Montreale.
Predpokladá sa, že práve na pôde ICAO sa príjme celosvetová dohoda o bezpečnosti leteckej dopravy.