Výstavba novej fabriky PSA Peugeot Citroën a další nárast výroby vo Volkswagen (VW) Slovakia umožní rocnú produkciu 750 tis. osobných automobilov približne v roku 2010. „Vstup nového hráca v oblasti výroby na slovenský trh podnieti ešte viac rozvoj subdodávatelskej siete,“ uviedol v utorok na tlacovej besede prezident Združenia automobilového priemyslu SR (ZAP) Jozef Uhrík.
„V tomto roku ocakáva ZAP vzhladom na zvyšovanie dodávok v industriálnych parkoch další nárast výroby komponentov minimálne o 20 %,“ skonštatoval Uhrík. Tento nárast je podla neho spojený s nárastom finálnej výroby vo VW Slovakia a u dalších finálnych výrobcov. Dodávky komponentov zahrnajú prierez hutníckeho, strojárskeho, elektrotechnického a chemického priemyslu. Najväcší objem výroby je v oblasti elektropríslušenstva, káblových zväzkov, sedaciek, prevodiek a spojok. „Rastú tiež dodávky z oblasti hutníctva,“ zdôraznil Uhrík. Ako pokracoval, nadalej sa na Slovensku darí zvyšovat kvalitu a objem subdodávok pre automobilový priemysel. „Napomáha tomu i výstavba priemyselných parkov a väcšie zapájanie sa do subdodávatelskej siete,“ vysvetlil prezident združenia.
„Vývoj dodávok komponentov pre automobilový priemysel vzrástol vlani oproti roku 2001 takmer o 28 % na 53,3 mld. Sk,“ vycíslil Uhrík. Ako dodal, z toho dodávky komponentov pre VW zaznamenali najväcší nárast, takmer o 41 %, pricom dodávky pre Škoda Auto mierne poklesli. Jednou z priorít ZAP v nasledujúcom období bude zvýšená pozornost venovaná výrobe komponentov. „Budovanie subdodávatelskej siete na Slovensku pre tuzemských výrobcov, ale aj pre medzinárodné automobilové korporácie napomohli popri geografickej polohe v rozhodovacom procese vo vedení PSA Peugeot Citroën,“ zdôraznil Uhrík.
„Automobilová výroba sa preskupuje do netradicných teritórií, ako je stredná a východná Európa a rozhodnutie PSA s touto stratégiou urcite súvisí,“ podciarkol Uhrík. Taktiež sa však podla neho intenzívne rozvíja priestor v Ázii, Pacifiku a špeciálne v Cíne.
Pre dosiahnutie potrebnej úrovne odborného vzdelania na Slovensku pripravilo ZAP návrh postupu, ktorý spocíva v zavedení pilotných centier pre profesie automechanik, autoelektrikár, autolakovac, autoklampiar a autoelektronik. „Už sú vytvorené nové ucebné dokumenty pre trojrocné odbory a 30. marca ich predložíme na schválenie Ministerstvu školstva SR,“ dodal Uhrík. Ako doplnil, túto oblast chce ZAP rozvíjat v úzkej spolupráci s vyššími územnými celkami tak, aby zaistilo kvalitných absolventov. „Automobilový priemysel si v roku 2002 udržal pozíciu akcelerátora rozvoja národného hospodárstva krajiny,“ uzavrel prezident združenia.