V navrhovaných predpisoch pre agentúry úverového ratingu vidia finančníci riziko pre konkurenciu a inováciu
Európska asociácia podnikových finančníkov (EACT) vyzýva na radikálne zmeny navrhovaného európskeho nariadenia pre agentúry úverového ratingu (CRAs)
EACT prišlo s niekoľkými kľúčovými bodmi:
• Úverový rating v tradičnejších suverénnych a firemných sektoroch nebol problémom. Problémy vznikli v súvislosti so štrukturalizovanými finančnými nástrojmi a z určitého nepochopenia pojmu úverový rating užívateľmi.
• Návrhy majú pevný, úzky pohľad na rating a neuznávajú súčasnú a potenciálnu rôznorodosť rozsahu a typu agentúry na úverový rating s meniacimi sa výstupmi, metódami a vzťahmi so zainteresovanými stranami.
• Vzhľadom na globálny charakter viacerých finančných trhov, emitentov a investorov, návrhy nevenujú dostatočnú pozornosť širším medzinárodným aspektom a mimoteritoriálnym účinkom.
• Komisia by mala uvážiť úplnejšie a dôkladnejšie dôsledky súčasných návrhov a neschvaľovať legislatívu v zhone.
Olivier Brissaud, bývalý predseda EACT sa v tejto súvislosti vyjadril:
„Naši členovia majú obavy, že navrhovaná smernica zvýši náklady na kapitál pre spoločnosti so sídlom v EU. Namiesto obmedzeného predpisu na základe princípov je návrh často skôr pokusom o mikromanagement. Je rizikom zvýšenia nákladov, zmrazenia konkurencie a zastavenia inovácie v službách úverového ratingu.“
Návrh EACT na zavedenie nových ustanovení EÚ pre oprávnenie, registráciu a dozor nad agentúrami pre úverový rating a pre ich prevádzku
Ratingy spoločnosti a suverénne ratingy sú ratingy pre povinnosti tradičných emitentov dlhov spoločnosti, vrátane finančných inštitúcií a vlád a vládnych agentúr.
Ratingy štruktúrovaných finančných nástrojov sú ratingy pre povinnosti „transakcie alebo plánu, pričom úverové riziko spojené s vystavením sa alebo spojením vystavení sa je tranžované (rozdelené), pričom má nasledujúcu charakteristiku:
(a) platby v transakcii alebo v pláne závisia od plnenia vystavenia, alebo združenia vystavenia; a
(b) subordinácia tranží stanovuje rozdelenie strát počas pokračujúceho trvania transakcie alebo plánu“ (Smernica 2006/48/ES v článku 4(36)).
Pozornosť médií sa prednedávnom sústredila na systémy, ktorých relevantnými rizikami sú hypotéky a spotrebiteľské úvery rôznych druhov a vysoko špekulatívne dlhy spoločnosti.
Finančníci zodpovedajú za meniaci sa rozsah záležitostí vo firme, obyčajne vrátane finančnej politiky, riadenia finančných rizík, financovania spoločnosti, ako aj každodennú likviditu, obchodovanie s devízami, atď.
Špeciálne problémy v navrhovanej smernici/nariadení, ktoré nie sú uvedené vyššie, ale ktoré EACT zdôrazňuje pre služby komisie, obsahuje nasledujúce:
• Bežne používané ratingy nie sú len mechanické, ale závisia od nezávislého posúdenia pracovníkov CRA (agentúra úverového ratingu). Návrhy môžu podstatne narušiť tento koncept. Z toho vznikne nielen nadmerné obmedzenie obdobia, kedy môže analytik CRA pracovať na ratingu subjektu, ale aj otvorenie cesty pre zásahy regulátorov pri obhajobe národných šampiónov a ďalších slabých miest.
• Snaha dostať CRAs od samotnej analýzy informácií, ktoré sa jej poskytujú o hodnotených stranách, na to, aby sa snažili overiť ich, radikálne mení štruktúru nákladov sektora vzhľadom na to, že sa posúvajú z analytikov, ktorí vyslovujú odhad, na audítorov, ktorí vykonávajú podrobné skúšky.
• Dochádza k nedorozumeniu o úlohe predstavenstva spoločnosti, a toto vedie k ťažko realizovateľným návrhom riadenia spoločnosti pre CRAs.
• Často dochádza k nadmernému úsiliu v tom, aby CRA preskúmali ratingy, metodiky atď., alebo poskytli ďalšie služby užívateľom, čo, aj keby to bolo praktické, by podstatne zvýšilo náklady na rating a zvýšilo náklady na kapitál pre európske spoločnosti.
Exemplár celej odpovede EACT je k dispozícii na www.eact.eu