ČLÁNOK




V Belgicku a Švajčiarsku vznikajú nové letecké spoločnosti
17. januára 2002

V týchto dňoch sa v Belgicku položili základy pre vznik novej národnej leteckej spoločnosti, ktorá by mala nahradiť vlani zbankrotovanú spoločnosť Sabena. Základom nového leteckého prepravcu bude jedna z kľúčových jednotiek bývalej Sabeny, ktorá dostala povolenie od svojich veriteľov na spojenie finančných prostriedkov pre novú leteckú spoločnosť.

Podobne aj vo Švajčiarsku komerčné záujmové združenia a verejné organizácie naliehajú na vznik nového národného leteckého prepravcu ako náhradu za Swissair, ktorý bol na bývalú Sabenu tesne napojený. Novou švajčiarskou národnou leteckou spoločnosťou by sa mala stať výrazne posilnená regionálna letecká spoločnosť Crossair.

Bývalá finančná zložka Sabeny – Sabena Interservice Center (SIC) získala 15. januára jednohlasný súhlas svojich veriteľov na financovanie novej leteckej spoločnosti. Informoval o tom Christian Van Buggenhout, podľa ktorého 53 veriteľov s týmto krokom vyslovilo súhlas.

Podporovatelia novej národnej leteckej spoločnosti uviedli, že ďalej budú postupovať podľa dohody veriteľov SIC.

Nový letecký prepravca bude založený na firme Delta Air Transport (DAT), ktorá bola predtým prepravcom Sabeny na krátke vzdialenosti. Udrží sa tým okolo 6000 priamych a nepriamych pracovných miest, čo je asi polovica z počtu pracovných miest poskytovaných Sabenou v čase, keď jej stroje ešte lietali.

Finančné problémy SIC ju ponechali na milosť a nemilosť veriteľov, preto navrhla že premení 50 miliónov eúr z celkovej sumy 110 eúr, ktoré jej dlhuje spoločnosť DAT na vklad do novej spoločnosti a zvyšných 60 miliónov eúr dlhu odpíše.

Belgická vláda, ktorá ťažko niesla, že Sabena je prvým európskym národným prepravcom, ktorý skrachoval, správu o krokoch na vznik novej leteckej spoločnosti uvítala. Štát bol väčšinovým akcionárom Sabeny, čo sa ukázalo byť osudným pre Sabenu, pretože akýkoľvek plán na záchranu spoločnosti by bol porušením konkurenčných pravidiel Európskej únie, zakazujúcich štátnu pomoc pre národného leteckého prepravcu.

Hoci vláda prisľúbila, že v novej spoločnosti nebude mať vklad, kabinet mal významnú úlohu pri vytváraní projektu a jeho realizácii. Belgická vláda poskytla preklenovací úver 125 miliónov eúr na rozšírenie spoločnosti a zvyšok potrebných prostriedkov získala od dvoch popredných belgických finančníkov (Etienne Davignon, bývalý komisár Európskej únie pre priemysel a riaditeľ finančnej skupiny Fortis Co Maurice Lippens), pričom primäla k účasti aj regionálne vlády.

O vzniku novej belgickej spoločnosti informoval v stredu jej nový prezident Robert Kuijpers, bývalý výkonný riaditeľ spoločnosti DHL Worldwide Express. DAT obnovila svoje lety niekoľko dní po tom, ako Sabena začiatkom vlaňajšieho novembra skolabovala. Priaznivé hlasovanie veriteľov bolo poslednou podmienkou, ktorú vyžadovala skupina budúcich investorov vrátane britského podnikateľa Richarda Bransona ešte predtým, ako zhromaždí potrebných 200 miliónov eúr pre novú spoločnosť. Davignon a Lippens boli pripravení od projektu upustiť v prípade nejednotného hlasovania veriteľov.

A nakoniec už len zaujímavosť: V utorok začala vyšetrovacia komisia belgického parlamentu skúmať príčiny pádu Sabeny.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

19. 11. 2024

USD 1,058 0,003
CZK 25,284 0,002
GBP 0,836 0,001
HUF 407,450 1,250
CAD 1,483 0,004

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS