Ceská pobocka medzinárodnej siete s rýchlym obcerstvením Mc Donald’s mieni v budúcich piatich rokoch investovat asi miliardu ceských korún. Len v tomto roku k súcasným 68 reštauráciám pribudne pät nových. Rovnakým tempom chce dalej expandovat až zatial k cielovému stavu, ktorým má byt 100 prevádzok v Ceskej republike. Slovensko v tomto smere daleko zaostáva za Ceskou republikou, ale aj tu sa pocet pobociek neustále rozširuje. Od októbra 1995, kedy vznikla prvá prevádzka Mc Donald’s v Banskej Bystrici, je ich už 16: z toho desat v Bratislave, dve v Košiciach a po jednej v Trnave, Nitre, Banskej Bystrici a Žiline. Dôvodom pomalšieho rozširovania je nižšia kúpyschopnost obyvatelstva.
Kým v západných krajinách sú výrobky firmy cenovo dostupné pre širšie masy, na Slovensku si nie všetci môžu dovolit originálny americký hamburger. Preto sa nové prevádzky otvárajú len vo väcších mestách a o vstupe do okresných miest s dvomi ci tromi desiatkami tisícok obyvatelov zacne spolocnost Mc Donald’s Slovakia uvažovat až potom, ked sa krajina stane clenom Európskej únie a zvýši sa kúpna sila obyvatelstva.
Hamburgerom veríme
Plány o rozširovaní pobociek Mc Donald’s v bývalom Ceskoslovensku musia zniet v centrále spolocnosti v illinoiskom Oak Brook ako rajská hudba. Sedem štvrtrokov za sebou totiž globálne tržby neustále klesali a za posledný kvartál musela spolocnost dokonca akcionárom ohlásit historicky prvú stratu. Zlé výsledky nútia firmu zatvorit 175 reštaurácií v mnohých krajinách sveta. Jedným z dôvodov je aj silnejúci odpor aktivistov rôznych ekologických organizácií a združení za zdravú výživu. Spolocne obvinujú Mc Donald’s a dalšie fastfoodové spolocnosti na svete z predaja zdraviu škodlivých, kaloricky bohatých výrobkov a z produkovania nadmerného množstva papierového odpadu. Mc Donald’s sa bráni tým, že verejnost má k dispozícii kompletný prehlad nutricnej hodnoty všetkých jedál, ktoré zákazníkom ponúka, a že väcšina odpadu je z recyklovatelného materiálu.
Ceská a slovenská pobocka Mc Donald’s patria k tým, ktoré naopak prinášajú investorom radostné správy. Vlani navštívilo niektorú z reštaurácií s charakteristickým logom oblúkov v tvare písmena M v Ceskej republike až 36,4 milióna zákazníkov, ktorí minuli 1,961 mld. ceských korún. Tržby v CR medzirocne vzrástli takmer o 11 percent. „O 40 miliónov sme prišli pre povodne,“ komentuje tento výsledok generálny riaditel ceskej a slovenskej pobocky Martin Dlouhý. V tomto roku firma plánuje tržby 2,125 mld. Kc a v najbližších rokoch ich mieni zvyšovat zhruba o 12 percent. Slovenské výsledky sú síce ovela skromnejšie, ale aj tu je nárast ocividný. Sedem a pol milióna zákazníkov vyprodukovalo tržbu vyše 556 miliónov korún. Medzirocný nárast tržieb oproti roku 2001 predstavuje až 26 percent. Podstatný podiel na úspechu majú najmä štyri piliere, o ktoré sa Mc Donald’s pri prenikaní na trh opiera: priatelská obsluha, nekompromisná kvalita, široká škála výrobkov a ich neustála inovácia.
Francúzi príkladom?
CR a SR zdaleka nie sú jedinou krajinou v Európe, ktorá robí centrále radost. Nedávne vydanie týždenníka Business Week vyzdvihuje úspech firmy v raji gurmánov. Vo Francúzsku totiž Mc Donald’s otvára novú prevádzku každý šiesty den! Francúzski zákazníci minú pocas návštevy v nej v priemere 9 dolárov, zatial co v USA dosahuje priemerná útrata len štyri doláre. Cesi minú v priemere okolo 2 doláre, kým Slováci sú asi o štvrt dolára slabší. „V porovnaní s Francúzskom však máme viac zákazníkov, ktorí k nám chodia pravidelne,“ hovorí M. Dlouhý.
Francúzsky Mc Donald’s je úspešný aj tým, že rúca zabehané pravidlá fastfoodovej branže. Interiéry reštaurácií dostávajú elegantnú podobu a firma sa snaží udržat zákazníkov dnu co najdlhšie, napríklad aj projekciou videoklipov. „Sme si s Francúzmi podobní v tom , že sa tiež usilujeme, aby reštaurácie neboli unifikované, ale aby mali unikátny dizajn,“ porovnáva M. Dlouhý.
Osobitý vzhlad jednotlivých prevádzok oznacuje M. Dlouhý za jeden z pilierov stratégie, ktorá zabezpecuje další rast. Za celý cas pôsobenia investovala ceská pobocka do výstavby nových alebo úpravy existujúcich reštaurácií 2,7 mld. Kc. Spolocnost Mc Donald’s Slo-
vakia doteraz preinvestovala 600 mil. Sk a v jej prevádzkach denne obslúžia vyše 20-tisíc zákazníkov. Dlhodobo najvyššie tržby dosahuje reštaurácia na Nám. SNP v Bratislave.
Nových zákazníkov láka aj experimentovanie s novinkami. Vlani ceská pobocka ponúkla okrem iného cínske a grécke špeciality, v televízii vábi ponukou za 25 Kc, na ktorú reaguje velké množstvo ludí. Kedže obe národné pobocky majú spolocné vedenie, podobné marketingové prístupy sú aj na Slovensku. „Pravidelní návštevníci reštaurácií vítajú zmeny, najviac sa nám darí prilákat tých zákazníkov, ktorých chute tradicných výrobkov nepritahujú,“ vysvetluje M. Dlouhý.
Slovenská pobocka má však jedno prvenstvo a je rozhodnutá udržat si ho co najdlhšie. Mc Donald’s na Slovensku má totiž najvyššiu produktivitu práce v strednej Európe a súcasne najmenej zamestnancov v centrále: všetkých 16 prevádzok obhospodaruje len okolo 600 pracovníkov, z toho iba šest pracuje v centrále.