ČLÁNOK




V 21. storočí môžu krajiny profitovať z jednoduchších daňových systémov pre podnikateľské subjekty /1/
4. februára 2009

V 21. storočí môžu krajiny profitovať z jednoduchších daňových systémov pre podnikateľské subjekty /1/

 

Nová štúdia, ktorú spoločne vydali Svetová banka, spoločnosť IFC a firma PricewaterhouseCoopers, uvádza, že daňové úrady na celom svete reorganizujú daňové systémy znižovaním daní, zjednodušovaním administratívnych procesov a modernizovaním platobných systémov. Paying Taxes 2009 („Platenie daní v roku 2009“), tretia výročná štúdia v poradí, by mala podnietiť ďalší dialóg medzi vládami a podnikateľskými subjektmi ohľadom zdokonalenia daňových systémov

 

Štúdia čerpá zo správy Doing Business 2009 („Podnikanie v roku 2009“), ktorá meria jednoduchosť platenia daní pre stredne veľké domáce spoločnosti v 181 krajinách, analyzuje daňové systémy a sleduje s tým spojené reformné snahy. Tie sa týkajú dane z príjmov právnických osôb („DPPO“), zamestnávateľom platených odvodov na sociálne zabezpečenie, dane zo mzdy, dane z nehnuteľností, dane z prevodu nehnuteľností, dane z dividend, dane z výnosov finančného majetku, dane z finančných transakcií, dane z odpadu a dane z motorových vozidiel resp. cestnej dane. Štúdia obsahuje príklady toho, ako 18 krajín využilo údaje z predošlých globálnych správ Doing Business o podnikaní a nahliada do diskusií s vládami a inými zainteresovanými stranami, ktoré boli vyvolané predchádzajúcimi štúdiami Paying Taxes o platení daní.

 

Projekt Doing Business o podnikaní pracuje s modelovou spoločnosťou a hodnotí daňové systémy podľa troch ukazovateľov. Prvým je celková sadzba dane – metodika na jej výpočet využíva všeobecné princípy rámca PricewaterhouseCoopers pre celkové daňové odvody (PricewaterhouseCoopers Total Tax Contribution) a uplatňuje sa na všetky dane, ktoré podnikateľské subjekty platia. Ukazovateľ celkovej daňovej sadzby určuje výšku všetkých daní, ktorými sú podnikateľské subjekty zaťažené, a je vyjadrený percentom z obchodného zisku. Druhým ukazovateľom je množstvo času potrebného na splnenie všetkých hlavných daňových povinností a tretím počet daňových platieb. Modelová spoločnosť je domácou výrobnou a maloobchodnou firmou strednej veľkosti, ktorá je vybraná zámerne tak, aby sa s jej podnikateľskou činnosťou mohli stotožniť firmy na celom svete. Je daná štandardná vzorka faktov, takže generované daňové ukazovatele možno porovnávať v rozličných odlišných ekonomikách bez toho, aby boli výrazne deformované stimulmi a úľavami pre špecifické odvetvia. Ide o jednoduchý domáci podnikateľský subjekt kvôli tomu, aby ťažisko výsledkov spočívalo výlučne na lokálnom daňovom systéme.

 


Štúdia Paying Taxes 2009 konštatuje, že v roku 2007/08:

 

·          36 krajín uľahčilo platenie daní. Tohtoročným najväčším reformátorom sa stala Dominikánska republika. V roku 2007/08 znížila sadzbu DPPO z 30% na 25%, zrušila niekoľko daní (vrátane kolkových poplatkov), znížila daň z prevodu nehnuteľností a zaviedla on-line systém podávania daňových priznaní a úhrady dane. Na druhom mieste sa umiestnila Malajzia. V nasledujúcej tabuľke je uvedených prvých ako aj posledných 10 krajín z celkového poradia podľa komplikovanosti platenia.

 

Kde je ľahké platiť dane – a kde nie?

 

Najľahšie

Poradie

Najťažšie

Poradie

 

Maldivy

1

Panama

172

 

Katar

2

Jamajka

173

 

Hongkong, Čína

3

Mauretánia

174

 

Spojené arabské emiráty

4

Gambia

175

 

Singapur

5

Bolívia

176

 

Írsko

6

Venezuela

177

 

Saudská Arábia

7

Stredoafrická republika

178

 

Omán

8

Konžská republika

179

 

Kuvajt

9

Ukrajina

180

 

Kiribati

10

Bielorusko

181

 

                             

Pozn.: Pozície v rebríčku sú priemerom umiestnenia krajiny podľa počtu platieb, času a celkovej sadzby dane. Podrobnosti viď Data notes

                                Zdroj: Databáza správy Doing Business

Susan Symons, partnerka PricewaterhouseCoopers LLP, vraví: „Reforma DPPO mala pozitívny dopad na vládu a podnikanie vo viacerých krajinách, no napriek tomu by sa celkový prínos mohol znásobiť, ak by sa na daňovú reformu hľadelo v celej jej úplnosti. Daňová reforma by sa mala týkať všetkých daní, ktoré podnikateľské subjekty platia – nielen dane z príjmov právnických osôb. Mala by postihovať všetky administratívne aspekty a vzťahy medzi vládou a podnikateľskou sférou vo všeobecnosti. Tie sú rozhodujúce pre efektívne daňové systémy.“

Rita Ramalho, ekonómka spoločnosti IFC zo skupiny Svetovej banky, uvádza: „Krajiny znižujú komplikovanosť svojich daňových systémov a znižujú bremeno nákladov pre podnikateľské subjekty. Od roku 2004 sa priemerná celková sadzba dane znížila o 3% a čas potrebný na splnenie daňových povinností sa skrátil o 5%. Toto reformné úsilie môže rozšíriť základ dane a zvýšiť daňové výnosy.“


·         Najpopulárnejšími reformami bolo znižovanie sadzieb DPPO (21 krajín) a zdokonalenie efektívnosti systémov na elektronické podávanie daňových priznaní a úhradu daní (12 krajín).

 

5 najčastejších reformných znakov pri platení daní

Reformy obsahujúce dané znaky od DB2006 (%)

 

 

Zníženie sadzieb DPPO

7171%

 

 

Zjednodušenie procesu platenia daní

22%

 

 

 

Revidovaný daňový zákon

19%

 

 

 

Zrušenie daní

17%

 

 

 

Zníženie sadzieb dane zo mzdy alebo odvodov

14%

 

 

Pozn.: Reforma môže zahŕňať niekoľko reformných znakov

Zdroj: Databáza správy Doing Business

Pokračovanie  v budúcom vydaní Profini

 

 


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

24. 12. 2024

USD 1,040 0,000
CZK 25,135 0,030
GBP 0,828 0,002
HUF 411,730 2,970
CAD 1,499 0,001

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS