Dve odborové organizácie, ktoré pôsobia v rámci United Airlines veľmi razantne žiadali odstúpenie Jamesa Goodwina, pretože jeho varovanie ohľadne bankrotu spoločnosti prišlo práve v čase rokovaní o nových pracovných zmluvách pre 45 000 zamestnancov UAL.
Presne pred dvoma týždňami totiž Goodwin napísal list, v ktorom informoval o možnom zániku United.
Po štrnástich dňoch od jeho publikovania rezignoval na svoju funkciu.
Tento muž, ktorý pracoval 34 rokov v UAL uviedol, že nastal čas pre nové vedenie, ktoré musí zvládnuť momentálne výzvy.
Vo svojom kontroverznom liste zamestnancom však upozornil, že náklady United Airlines ešte pred 11. septembrom 2001 prevyšovali výnosy. Po tomto dátume – teda po teroristickom útoku na USA a následnej kríze v leteckej doprave, sa pomer nákladov a výnosov štvornásobne zhoršil.
United krváca a ak sa toto krvácanie veľmi rýchlo nezastaví, spoločnosť v roku 2002 zanikne – napísal doslova Goodwin.
Novým predsedom a výkonným riaditeľom spoločnosti sa stal na základe jednomyseľnej voľby John Creighton, ktorý vo včerajšom vyhlásení definoval najnaliehavejší cieľ – obnovenie finančnej stability. Spoločne so všetkými zamestnancami a odborovými štruktúrami musíme splniť túto úlohu, čo je možné iba na základe nájdenia inovačných riešení problémov, ktorým kolektívne čelíme, uviedol doslova Creighton.
Akcie United Airlines sa naposledy obchodovali na hladine 14-ročného minima a na Newyorskej burze dosiahli hodnotu 13,93 USD/akcia.
V podobnej situácii sú aj American Airlines (AA), ktoré ešte počas minulého týždňa deklarovali vôbec najvyššiu kvartálnu stratu v histórii spoločnosti.
Východiskom pre AA sa zdá byť strategická aliancia s dominantným austrálskym prepravcom Qantas, o ktorej včera informovali zahraničné agentúry.
V rámci budovania tejto aliancie je podstatné najmä to, že Qantas si objedná až 75 nových Boeingov 737-800, pričom časť z nich bola pôvodne určená pre American.
Takéto rozhodnutie, ku ktorému došlo v posledných hodinách, je zrejme šokom pre európske konzorcium Airbus, ktoré predpokladalo, že Qantas, ktorý sa považuje za jednu z mála, ak nie za jedinú v súčasnosti expandujúcu leteckú spoločnosť na svete, dá prednosť strojom A320 pred novou generáciou Boeingov 737-800.
Pre úplnosť dodajme, že Qantas je už partnerom American Airlines v rámci aliancie OneWorld.
Niektoré detaily strategickej spolupráce, ktorá je načasovaná na budúcich 10 rokov, sa ešte upresňujú, no už v tejto chvíli je jasné, že Qantas získa prístup do leteckého terminálu American v Los Angeles, americkí špecialisti sa budú podieľať na výcviku austrálskych pilotov, ráta sa aj s dodávkami náhradných dielov pre nové lietadlá.
Prvá dodávka objednaných Boeingov sa očakáva už v januári 2002, pričom Qantas získa v prvej fáze 15 strojov 737-800, ktoré boli pôvodne určené pre American.
Neskôr má pribudnúť ďalších 60 lietadiel tejto kategórie, čo je o 20 viac v porovnaní s predbežnými kalkuláciami.
V rámci modernizácie svojho leteckého parku Qantas postupne vyradí zo svojej „flotily“, v ktorej je momentálne 111 strojov, staršie lietadlá typu Boeing 737-400 a 737-300.
Expanzia Qantasu, osobitne na domácom trhu, vyplýva aj z toho, že počas minulého mesiaca došlo ku kolapsu hlavného rivala – leteckého prepravcu Ansett. Na modernizáciu vynaloží Qantas 1,5 miliardy austrálskych dolárov (753 miliónov USD), no pri katalógových cenách by mal za nákup 15 nových Boeingov zaplatiť minimálne 910 miliónov USD. Qantas však ráta s 20%-nou zľavou.
Vedenie Boeingu túto úvahu Qantasu zatiaľ nepotvrdilo ani nevylúčilo, avšak aj tento špičkový americký a svetový výrobca lietadiel je zasiahnutý vážnou krízou a predpokladá, že bude musieť prepustiť v rámci divízie komerčných lietadiel až 30 000 zamestnancov.
Spomínaná zľava teda nemusí vôbec byť nereálna.
Qantas chce kúpiť aj stroje Boeing 747-400, ktoré sú určené na diaľkové lety.
Navyše má dôjsť k rovnakej konfigurácii lietadiel Qantasu a American, čo umožní v prípade naliehavej potreby ich vzájomné prenajímanie obomi spoločnosťami.