Americký koncern U.S. Steel ponúka za hutnícke jadro VSŽ, a.s., Košice spolu 425 – 475 mil. USD, čo je podľa súčasných kurzov 21 až 23,4 mld. Sk. Z tejto sumy predstavuje výška prevzatého dlhu 325 mil. USD a daňové nedoplatky 15 mil. USD, v hotovosti zinkasujú železiarne 60 mil. USD a zvyšných 25 – 75 mil. USD podnik v závislosti od výsledkov hospodárenia a trhových podmienok vyplatí do roku 2002 až 2003 súčasným akcionárom VSŽ. V exkluzívnom rozhovore pre SITA to povedal hovorca U.S. Steel Thomas R. Ferrall.
K podpisu záverečných zmlúv medzi predstaviteľmi VSŽ, U.S. Steel, vlády a konzorcia veriteľských bánk dôjde v piatok 29. septembra. Proces vstupu americkej firmy do VSŽ uzavrie valné zhromaždenie, ktoré sa uskutoční 9. alebo 10. októbra. „Na základe nášho prieskumu očakávame súhlas akcionárov s transakciou,“ zdôraznil T. Ferrall. Nová firma s názvom U.S. Steel Košice rozbehne výrobu od novembra a prevezme tiež aktivity spoločného podniku VSŽ a U.S. Steel.
Proces vstupu trval podľa hovorcu americkej spoločnosti dlhšie v porovnaní s očakávaniami, najmä v dôsledku komplikovaných a tvrdých vyjednávaní s bankami, predstaviteľmi VSŽ a vládou. Zmena vlastníctva nebude podľa neho znamenať žiadne masové prepúšťanie, cieľom je totiž stabilizácia súčasného počtu približne 17 tisíc zamestnancov. Pokles o 6 – 7 % ročne nastane v dôsledku prirodzeného úbytku, v ďalších rokoch sa však spomalí. Do vedenia spoločnosti by malo prísť 25 – 30 manažérov z USA, pričom i prezident novej firmy bude podľa slov Ferralla Američan.
V nasledujúcich desiatich rokoch sa U.S. Steel zaviazal preinvestovať na Slovensku 700 mil. USD. Prioritou bude rozšírenie kapacity produkcie pocínovaného plechu v spoločnom podniku o 200 tisíc ton ročne. Investícia si vyžiada 70 mil. USD, americký koncern vynaloží pritom všetky prostriedky z vlastných zdrojov. Nové zariadenia sú podľa Ferralla pripravené na expedíciu a čaká sa už len na formálny podpis zmlúv.
Druhým investičným projektom je výstavba novej linky na výrobu pozinkovaného nehrdzavejúceho plechu pre automobilový priemysel. Kapacita tejto linky bude 330 tisíc ton ročne a vyžiada si zhruba 200 mil. USD. Výroba tohto produktu sa vo svete rozbehla začiatkom 90. rokov, v Košiciach bude nová linka spustená do prevádzky o dva až tri roky. „Postavíme tu najmodernejšiu linku tohto druhu v Európe,“ sľúbil Ferrall a dodal, že pokryje prirodzený trh v okruhu 600 km od Košíc. „Dúfame, že sa nám podarí priviesť na Slovensko nového investora v automobilovom priemysle,“ povedal. Záujem o vstup na slovenský trh prejavilo podľa neho viacero amerických firiem.
U.S. Steel Košice bude úzko spolupracovať i so spoločnosťami nepatriacimi do jadra VSŽ. Americký koncern už podpísal 5-ročné kontrakty s 15 z celkového počtu 22 podnikov. Cieľom týchto zmlúv je zabezpečenie spoľahlivých dodávateľských zdrojov pre oceliarsku výrobu. Jadro oceliarskeho podnikania VSŽ vytvorilo za prvých šesť mesiacov tohto roka zisk po zdanení vo výške 1,9 mld. Sk a prevádzkový zisk 5,6 mld. Sk. Začiatkom augusta sa hutnícke aktivity sústredili v s.r.o. Steel Košice.
Najväčším akcionárom VSŽ je Bank Austria, ktorá vlastní 23,15 %. Nasleduje Transpetrol, a.s. s 21,24-percentným podielom, zamestnanecká Hutník, a.s. má 10,63 % a Chase Nominees Limited 8,04 % základného imania. Fond národného majetku SR kontroluje 3,79 %, Reštitučný investičný fond 2,94 % a Slovenská poisťovňa 0,91 % akcií. Zvyšných takmer 30 % je vo vlastníctve menších akcionárov.