Ak slovenská vláda nechá dlh verejného sektora „bez dozoru“ a neuskutoční príslušné reformy, výsledkom by mohol byť prudký rast verejného dlhu. Slovensko by tak už v roku 2007 nebolo schopné plniť Maastrichtské kritérium pre verejný dlh na úrovni 60 % hrubého domáceho produktu (HDP), pretože tento ukazovateľ by vyskočil až na 63,3 % HDP. Pritom po získaní suverenity pred necelými 10 rokmi začínalo Slovensko takmer bez uvedeného dlhu. Uvádza sa to v prehľade Svetovej banky (SB) o rozvojovej politike SR.
Rozpočtové deficity nie sú jediným rizikovým faktorom pre verejný dlh. Riziká podľa SB vyplývajú aj z výraznej hodnoty vládnych garancií, ktoré Slovensko akumulovalo a ktoré do konca roku 2001 dosiahli 18 % HDP. Tieto garancie súvisia so zabezpečovaním financovania problémových štátnych podnikov, ako sú železnice a elektrárne. Ďalšími rizikovými faktormi sú silnejúci tlak na poskytovanie štátnej podpory pre kritické sektory, ako napríklad zdravotníctvo. SB uviedla, že aj v prípade uskutočnenia reforiem z mája 2002 by mali deficity dôchodkového systému z dlhodobého hľadiska rásť, čo negatívne vplýva na vyhliadky rozpočtu.
Prognózy deficitu verejného sektora a dlhu do roku 2009 – dva scenáre (v % HDP)
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | |
Scenár 1 – v prípade reforiem | |||||||||
Úroveň hrubého dlhu | 43,0 | 42,0 | 43,1 | 44,3 | 44,1 | 43,3 | 43,0 | 42,8 | 42,8 |
Hrubé aktíva | 30,2 | 34,7 | 33,4 | 31,3 | 27,4 | 27,4 | 27,4 | 27,4 | 27,4 |
Čistý dlh | 12,8 | 7,3 | 9,7 | 13,0 | 16,6 | 15,9 | 15,6 | 15,4 | 15,4 |
Primárny deficit | 4,5 | 3,6 | 2,6 | 1,5 | 0,5 | -0,5 | -0,5 | -0,5 | -0,5 |
Úroky | 3,9 | 3,9 | 3,2 | 3,2 | 3,1 | 3 | 3 | 3,1 | 3,1 |
Celkový deficit | 8,4 | 7,5 | 5,8 | 4,8 | 3,6 | 2,5 | 2,5 | 2,6 | 2,6 |
Scenár 2 – bez reforiem | |||||||||
Úroveň hrubého dlhu | 43 | 42,9 | 45,9 | 50 | 53,8 | 58,2 | 63,3 | 68,7 | 74,3 |
Hrubé aktíva | 30,2 | 34,7 | 33,4 | 31,3 | 27,4 | 27,4 | 27,4 | 27,4 | 27,4 |
Čistý dlh | 12,8 | 8,2 | 12,5 | 18,7 | 26,4 | 30,7 | 35,9 | 41,2 | 46,8 |
Primárny deficit | 4,5 | 4,5 | 4,5 | 4,5 | 4,5 | 4,5 | 4,5 | 4,5 | 4,5 |
Úroky | 3,9 | 3,9 | 3,3 | 3,5 | 3,5 | 3,9 | 4,4 | 5 | 5,6 |
Celkový deficit | 8,4 | 8,4 | 7,8 | 8 | 8 | 8,4 | 8,9 | 9,5 | 10 |
Celkové odhady | |||||||||
Nominálny rast HDP | 8,9 | 7,2 | 8,9 | 9,1 | 9,3 | 8 | 7 | 7 | 7 |
Privatizačné príjmy na splácanie dlhu | 0 | 5,6 | 1,3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |