Podľa analýzy Retail Intelligence – RI najväčšie supermarkety obsadili v roku 2000 prvé štyri pozície v britskom maloobchodnom predaji a ich celkový obrat dosiahol rekordný objem 46 miliárd libier. Určitou výnimkou je doteraz dominantný a „tradičný“ predajca – Marks&Spencer, ktorý stratil do značnej miery svoju príťažlivosť a v súčasnosti vykazuje najnižší zisk za ostatných 14 rokov.
RI ďalej dodáva, že gigantické supermarkety posilnia v priebehu budúcich desiatich rokov svoju pozíciu a s najväčšou pravdepodobnosťou budú aj naďalej najobľúbenejším miestom nákupov širokej zákazníckej klientely. Evidentným trendom tiež je, že supermarkety pokračujú vo svojej diverzifikácii, konkrétne pri masívnom využívaní e-commerce na báze internetu. Úloha elektronického obchodovania má byť v časovom horizonte roku 2010 ešte markantnejšia.
Vráťme sa však ešte k problematike Marks&Spencer, návrat ktorého k pôvodnej prosperite bude zrejme veľmi komplikovaný, ba dokonca sa nevylučuje, že sa postupne vytratí z britského trhu ako jeho niekdajší rival C&A. Marks podľa dostupných analýz stratil značnú časť svojich klientov a vážne je naštrbená dôvera jeho spotrebiteľskej základne. Tento supermarket však chce zmodernizovať 2/3 svojej siete, ktorá má doteraz zhruba 300 predajných miest. Zároveň zostáva najväčším predajcom odevov vo Veľkej Británii, no v celkovom obchodnom obrate za rok 2000 ho napríklad Tesco trojnásobne predstihuje.
Najväčšie britské supermarkety
Celkový obrat v roku 2000 | (v miliardách GBP) |
1.Tesco | 16 958 000 |
2.J Sainsbury | 13 570 000 |
3.Asda | 9 204 000 |
4.Safeway | 7 659 200 |
5.Marks and Spencer | 6 482 700 |
6.Kingfisher | 6 098 644 |
7.Somerfield Stores | 5 465 700 |
8.Boots UK Retail | 4 666 500 |
9.GUS | 3 810 100 |
10.Dixons Group | 3 377 000 |
11.John Levis | 3 374 400 |
12.W Morrison | 2 970 100 |
Zdroj : Retail Intelligence