Schodok verejných financií by mal podľa metodiky ESA 95 dosiahnuť 57,7 mld. Sk. Pri predpokladanej tvorbe hrubého domáceho produktu (HDP) na úrovni 1,1554 bilióna korún budú tak tvoriť čisté výpožičky verejného rozpočtu 4,99 % HDP. Vyplýva to z návrhu štátneho rozpočtu na rok 2003, ako ho pripravilo Ministerstvo financií (MF) SR.
Podľa metodiky ESA 95 je plánovaný schodok verejného rozpočtu necelých 45 mld. Sk. Táto suma sa upravuje o ďalšie položky, pričom výsledkom je objem čistých výpožičiek verejného rozpočtu, teda 57,7 mld. Sk. Súčasťou korekčných položiek sú príjmy z predaja majetku vo výške 12,865 mld. Sk. Príjmy Fondu národného majetku SR z privatizácie by pritom z toho mali predstavovať 12,81 mld. Sk. Čisté výpožičky verejného rozpočtu by, naopak, mali prehĺbiť poskytované pôžičky a úvery za 8,093 mld. Sk, medzi ktorými by malo dominovať 2,9 mld. Sk na krytie záväzkov vyplývajúcich zo záruky vlády poskytnutej pre Slovenskú konsolidačnú, a. s., a poskytnutie návratných finančných výpomocí pre zdravotné poisťovne vo výške 2,2 mld. Sk.
Nová metodika
Rozpočtové hospodárenie zložiek verejného rozpočtu dosiahnuté konsolidáciou príjmov a výdavkov by malo podľa MF SR skončiť so schodkom 44,69 mld. Sk. Konsolidované príjmy verejnej správy by mali byť 411,55 mld. Sk, čo predstavuje 35,62 % predpokladaného HDP. Najväčšou mierou sa na príjmoch budú podieľať daňové príjmy v objeme 372,422 mld. Sk a poistné a príspevky na sociálne zabezpečenie vo výške 145,617 mld. Sk. Nedaňové príjmy verejného rozpočtu sú plánované v objeme 35,128 mld. Sk. Konsolidované výdavky by mali dosiahnuť 456,24 mld. Sk a ich pomer k predpokladanému HDP predstavuje 39,49 %.
Štátny tajomník Ministerstva financií SR Vladimír Tvaroška vysvetľuje, že snaha zostaviť rozpočet podľa metodiky ESA 95 nie je samoúčelná. Metodika MMF, ktorá sa používala doteraz, sledovala aj iné ciele, napríklad vyčíslenie nákladov na ozdravenie bánk. „Teraz to bude čistejšia informácia pre tých, ktorí ten rozpočet napĺňajú,“ povedal. V rozpočte sa zakrývali niektoré výdavky a započítavali nesystémové príjmy, čo najmä ekonomickí analytici často kritizovali. „V budúcnosti chceme používať výlučne metodiku ESA 95, v ktorej schodky počíta Európska únia,“ hovorí V. Tvaroška a zdôrazňuje, že už návrh na rok 2003 je čistý, lebo stojí na odhade reálnych príjmov, nie sú v ňom zahrnuté jednorazové príjmy, ako napríklad deblokácie, nepredpokladá prideľovanie nových štátnych záruk a privatizačné príjmy minie len na záruky za Mochovce a železnice.
Nevyhnutné úspory
O rozpočte bude od polovice novembra rokovať parlament. Návrh predpokladá viaceré škrty, mnohé z nich sú podmienené zmenou zákonov. „Časť zmien by sme museli urobiť bez ohľadu na schodok rozpočtu, pretože ide o zásahy vyplývajúce z potreby zosúladiť našu prax s pravidlami Európskej únie. Zvyšok opatrení je motivovaný snahou prispôsobiť výdavky reálnym možnostiam štátu,“ hovorí V. Tvaroška.
Do súboru opatrení týkajúcich sa príjmov rozpočtu patrí napríklad návrh presunúť niektoré služby a tovar do základnej sadzby dane z pridanej hodnoty. „V tomto prípade ide o prispôsobenie sa požiadavkám Európskej únie,“ vysvetľuje V. Tvaroška a pripúšťa, že diskutovať sa bude aj o znížení hornej, 23-percentnej sadzby. „Je predčasné hovoriť o konkrétnom rozmere zníženia, v každom prípade sa sadzby budú postupne zbližovať.“
Zvýši sa spotrebná daň z tabaku a tabakových výrobkov. Predpokladá sa presun reštauračných služieb (bez ubytovacích), stavebnej výroby a nákladnej dopravy zo základnej sadzby dane z pridanej hodnoty (10 percent) do sadzby 23 percent. Zvýšiť sa má aj sadzba spotrebnej dane z minerálnych olejov. Zmenou sadzieb by štátny rozpočet mohol získať okolo 5,3 mld. Sk.
Platy a stabilita
Ministerstvo financií chce zmenou zákonov ušetriť 6,7 mld. Sk na platoch zamestnancov štátu. V štátnej a verejnej službe a v hasičskom zbore nebude trinásty plat, zmení sa valorizácia platu ústavných činiteľov, sudcov a prokurátorov, odloží sa nový systém odmeňovania sudcov a prokurátorov, zmení sa valorizácia miezd v ozbrojených zložkách, odloží sa valorizácia odmeňovania pedagogických zamestnancov vysokých škôl.
Už prvá správa o platových úsporách vyvolala nevôľu. V. Tvaroška s nespokojnosťou počíta, tvrdí však, že nie je celkom namieste. „V žiadnom prípade nejde o znižovanie platov, len o pribrzdenie očakávaného rastu. Nominálne porastú mzdy v štátnej a verejnej správe zhruba o 10 percent, reálny rast predstavuje takmer dve percentá.“ Počet štátom platených ľudí by mal klesnúť o vyše 1 700.
O definitívnej podobe mzdových výdavkov rozhodne parlament zmenou niekoľkých zákonov. Odmietnutie zníženia výdavkov by znamenalo vyšší deficit rozpočtu, a v konečnom dôsledku aj nestabilitu verejných financií.
Ďalšie úspory sa týkajú podpory pre stavebné sporenie a hypotéky. Ministerstvo navrhuje znížiť sumu zvýhodnení o dve miliardy korún. V rozpočte tak ostane na tento účel 7 mld. Sk. „Myslím si, že tých sedem miliárd vytvára dostatočný rámec a deväť miliárd by bolo nad možnosti,“ povedal na stretnutí s novinármi minister financií Ivan Mikloš. Upozornil, že každý novopostavený byt bude ešte vždy dotovaný štátom sumou pol milióna korún.
Príspevok stavebným sporiteľom klesne zo 4-tis. na 3 500 Sk ročne a podpora hypoték zo 4,5 na 3,5 %. Optimálny ročný vklad v stavebnom sporení, pri ktorom dosiahne sporiteľ jeho maximálne zhodnotenie, klesne zo 16-tis. na 14-tis. Sk.
Zmena systému
Plánovaná úspora v sociálnej sfére oproti minulému roku je 6 až 7 mld. Sk. Ministerstvo sociálnych vecí predloží zmeny zákonov, aby sa dali znížiť sociálne dávky a dávky sociálneho zabezpečenia. Minister financií I. Mikloš predpokladá rokovanie, myslí si však, že doterajší spôsob vyplácania sociálnych dávok je zlý a zaťažuje rozpočet. Zmena je nevyhnutná, diskutovať možno len o rozsahu a tempe úspor. Dotkne sa to napríklad plošne vyplácaných rodinných prídavkov, dávok na rodičovský príspevok a príspevku na bývanie. Cieľom je zmeniť doterajší spôsob vyplácania sociálnych dávok, ktorý pre nečinnosť ministerstva práce a sociálnych vecí vždy prekročil sumu naplánovanú v štátnom rozpočte.
Regulované ceny elektriny, plynu, tepla a vody určia regulačné úrady. Vláda pravdepodobne rozhodne o raste nájomného v štátnych a obecných bytoch o 80 %, ktorý sa môže kompenzovať príspevkom na bývanie. Cenový rast sa predpokladá na železnici. Počíta sa so znížením sumy na platenie za výkony vo verejnom záujme zo 7 na 4 mld. Sk. Rast ďalších cien bude vyplývať z rastu nepriamych daní. Všetky opatrenia zvýšia infláciu o 5 % na 8,8 %. Reálne mzdy budú teda rásť pomalšie ako tento rok, približne tempom 1 %.