ČLÁNOK


,

Star Wars na kolesách
15. februára 2003

Nielen poisťovacie spoločnosti, ale aj výrobcovia automobilov si už dávno všimli, že to, čo si ich klienti najviac vážia, je vlastný život. Hoci to frenetický životný štýl, ktorým sa často rútime priamo do záhuby, skôr popiera, za bezpečnosť sme ešte stále ochotní zaplatiť. Posledné prieskumy naznačujú, že bezpečnosť sa stáva kľúčovým kritériom pri rozhodovaní o výbere konkrétneho modelu automobilu a značky. Bezpečnostný súboj automobiliek tak naberá priam grandiózne obrátky.

Problém tohto boja však ešte donedávna spočíval v tom, že v ňom neexistoval žiaden rozhodca – nijaká nezávislá agentúra, ktorá by dokázala objektívne posúdiť bezpečnostné parametre automobilov. Hoci zákony v jednotlivých krajinách vyžadovali povinné absolvovanie bariérových skúšok ešte pred štartom sériovej výroby, chýbala jednotná metodika testov. Z bezpečnosti sa tak často stával len marketingový trik a nevyhnutné klišé propagačných materiálov.

Absenciu takej ustanovizne suplovali do druhej polovice 90. rokov crash-testy podľa metodiky nemeckého motoristického magazínu Auto Motor und Sport.

Nový rozhodca

Rozdiel oproti predchádzajúcim bariérovým testom spočíval vo zvýšení nárazovej rýchlosti na pevnú bariéru z 50 na 55 km/h a v zmene 100-percentného prekrytia nárazu na 50 percent. Takáto metóda oveľa lepšie simulovala fyzikálne mechanizmy reálnych zrážok, pretože len málokedy dochádza v premávke ku skutočnému čelnému nárazu dvoch protiidúcich automobilov. V roku 1996 vstúpilo na pole výskumu bezpečnostných parametrov automobilov nezávislé konzorcium Euro NCAP (Europan New Car Assessment Programme), zastrešené výborom Európskej komisie pre dopravu a energiu. Jeho vysoký kredit spočíva v partnerskej podpore zo strany viacerých politických inštitúcií a spotrebiteľských organizácií. Vedúcu pozíciu má medzinárodná automobilová federácia FIA. K ďalším členom patria britské (DTLR) a holandské ministerstvo dopravy (DMT). Nemeckú stranu zastupuje automotoklub ADAC a Spolkový ústav pre cestnú dopravu. Prostredníctvom Consumer testing and Research (ICRT) je zastúpená v Euro NCAP aj nemecká nadácia Stiftung Warantest a francúzska Sécurité Routiere. Španielskymi členmi sú Generalitat de Catalunia so sídlom v Barcelone a Švédsko reprezentuje Švédska správa ciest (SNRA).

Cieľom Euro NCAP bolo nielen zabezpečiť zákazníkom otvorený prístup k relevantným informáciám o bezpečnostnej úrovni predávaných vozidiel, ale tiež ukázať výrobcom cestu, ako možno zlepšiť bezpečnosť vozidiel nad rámec požadovaný legislatívou. Výsledky crash-testov Euro NCAP získavali čoraz väčšiu prestíž. Do roku 2000 podstúpilo bariérové skúšky 64 rôznych modelov automobilových výrobcov. Ich výsledky jednoznačne preukázali, že tí, ktorí sa bezpečnosťou najviac chvália, nemusia byť v skutočnosti lídrami. A naopak – tí, ktorí sú vo svojich výrokoch skromnejší, dosahujú výrazne lepšie hodnotenia. Markantným príkladom je Renault. Už minulá generácia modelu Mégane a jednopriestorového Scénicu naznačila jeho obrovský potenciál. Úderom pod pás takým „bezpečnostným velikánom“, akými sú Mercedes-Benz, BMW, Audi, Volvo či Saab sa stal výsledok crash-testov nového Renaultu Laguna – prvého automobilu so ziskom maximálneho počtu piatich hviezdičiek. Velikáni síce Renault čoskoro nasledovali a podobné hodnotenie získali pre modely Mercedes triedy C a E, ako aj pre Saab 9-3, no Renault medzitým dovŕšil bezpečnostnú šou päťhviezdičkovým hodnotením luxusnej limuzíny Vel Satis, no najmä druhej generácie Mégane. Práve Mégane II sa stal prvým vozidlom v kategórii nižšej strednej triedy, ktorý ponúka taký vysoký bezpečnostný štandard.

Konzorcium Euro NCAP zaviedlo úplne novú metodiku. V porovnaní s testmi Auto, Motor und Sport posudzuje úroveň ochrany posádky pri čelnom náraze zvýšenou rýchlosťou z 55 na 64 km/h. Ide však o náraz do deformovateľnej bariéry pri 40-percentnom prekrytí karosérie. To zodpovedá štatistikám o priebehu reálnych kolízií, pričom deformovateľná bariéra zastupuje druhý automobil schopný čiastočnej deformácie karosérie.

Prísnejšia metodika

Až jedna štvrtina vážnych alebo smrteľných zranení sa odohrá pri bočnej kolízii, teda v prípade, ak dôjde k nárazu jedného automobilu do bočnej časti druhého – jav častý na križovatkách. Simulácia tohto druhu kolízie sa robí nárazom pohyblivej deformovateľnej bariéry s celkovou šírkou 1 500 mm rýchlosťou 50 km/h do bočnej časti stojaceho automobilu. Bočný náraz však nemusí byť nutne spojený s kolíziou s druhým vozidlom. Štatistiky ukazujú, že až k polovici z nich dochádza pri strate kontroly nad vozidlom, ktoré v nekontrolovateľnom šmyku narazí bočnou časťou na strom alebo stĺp elektrického osvetlenia. Tieto nárazy sú zvlášť nebezpečné a majú za následok smrteľné poranenia hlavy. Euro NCAP preto vyvinulo aj metodiku na posudzovanie „stĺpových“ nárazov. Pri rýchlosti 29 km/h je automobil na pohyblivej platni doslova hodený o pevný oceľový profil s priemerom

254 mm tak, aby bol náraz sústredený v blízkosti stredového stĺpika. Pri crash-testoch sú vozidlá obsadené štyrmi testovacími figurínami. Dospelým mužom a ženou na predných sedadlách a dvoma deťmi – 18-mesačným a trojročným – v detských sedačkách uchytených na zadných sedadlách.

Maximum 40 bodov

Za ochranu pri čelnom náraze môže testovaný automobil dosiahnuť maximálne16 a pri bočnom náraze 18 bodov. No celkový bodový zisk môže byť ešte vyšší vzhľadom na započítavanie ohodnotenia ďalších bezpečnostných systémov. Od akustickej signalizácie nezapnutých bezpečnostných pásov až po použitie elektronického stabilizačného systému ESP, ktorý znižuje riziko vzniku priečneho šmyku. Maximálny počet bodov je 40. Jedna žltá hviezdička symbolizujúca celoeurópsku autoritu testov Euro NCAP má potom hodnotu ôsmich bodov. Pri zisku nasledujúcej z nich stačí vstúpiť do pásma ďalších ôsmich bodov.

Hoci je v súčasnosti na trhu päť modelov, ktorým sa podarilo dosiahnuť maximálny päťhviezdičkový výsledok v hodnotení ochrany posádky, neznamená to, že stupnica Euro NCAP je vyčerpaná. Všetky modely získali po 33 bodov. Piata hviezdička má teda pri nich hodnotu len jediného bodu. Diskutuje sa, či je to správne. Svoju rolu totiž zohralo dvojbodové hodnotenie akustickej signalizácie nezapnutých pásov. Bez nej by sa všetky hviezdy bezpečnostného neba prepadli do nižšieho pásma.

Aby boli hodnotenia bezpečnosti naozaj objektívne, je metodikou prísne stanovená podmienka, že model, ktorý podstúpi skúšku, môže obsahovať len tie bezpečnostné prvky, ktorými disponuje jeho najlacnejšia verzia – žiadne príplatkové hlavové a závesové airbagy, žiadne príplatkové ABS či ESP. Úplne samostatné hodnotenie majú testy ochrany chodcov. Práve v tejto oblasti sú výrobcovia chodcom ešte veľa dlžní. Tak ako v prípade ochrany posádky, aj tu je výsledok odvodený z počtu získaných bodov s maximom 36. Keďže ide o pomerne nové hodnotiace kritérium, pôvodná metodika sa v roku 2001 zmenila. Hviezdičky už nie sú modré, ale zelené, a porovnávať ich počet v prípade rozdielnej farby je neadekvátne. V tomto kritériu sa však zatiaľ okrem Hondy CR-V nepodarilo získať žiadnemu z testovaných vozidiel viac ako dve hviezdičky.

Zatiaľ jedenásť sérií

Konzorcium Euro NCAP uskutočnilo od svojho vzniku jedenásť sérií crash-testov. Poslednú koncom novembra minulého roka. Zúčastnilo sa jej osemnásť typov vozidiel. Prvých dvoch päťhviezdičkových pionierov – Renault Laguna a Mercedes-Benz triedy C – ktoré preukázali svoje schopnosti už v predošlej, desiatej sérii, doplnili Renault Mégane, Renault Vel Satis, Mercedes-Benz triedy E a nový Saab 9-3 Sportsedan. Ako vynikajúci

možno hodnotiť výsledok novej veľkopriestorovej limuzíny Peugeot 807, ktorá zaostávala za päťhviezdičkovými rivalmi len o jeden jediný bod. Testy tiež preukázali, že už dávno neplatí úmera medzi bezpečnosťou a veľkosťou automobilov. Sofistikovaná konštrukcia karosérie a použitie bezpečnostných systémov môžu aj pri malom automobile ponúknuť posádke vyššiu šancu na prežitie než na prvý pohľad robustné a drahé vozidlo. Ako príklad možno uviesť fakt, že Renault Mégane II, či dokonca Citroe¨n C3 sú oveľa bezpečnejšie ako Audi A6, Suzuki Grand Vitara, Chrysler PT Cruiser či Land Rover Freelander.

Autorita testov Euro NCAP naďalej prudko rastie. Zdá sa, že žiadna z automobiliek si čoskoro nedovolí ignorovať existenciu tohto konzorcia a že počet bariérových skúšok porastie. Pre nás zákazníkov je to nepochybne veľmi dobrá perspektíva. Nielen preto, že dostávame nezávislé a objektívne informácie, ale aj preto, že výsledky crash-testov Euro NCAP motivujú automobilových výrobcov na výrazné zvyšovanie bezpečnostných parametrov vozidiel. Ako dôkaz môžu poslúžiť posledné dve série skúšok, ktoré ukázali obrovský posun pri väčšine vozidiel novej generácie v porovnaní s ich predchodcami.

Tomáš Andrejčák

Foto: archív redakcie

FOTO: Euro NCAP

Výsledky hodnotenia ochrany posádky pri čelnom a bočnom náraze metodikou Euro NCAP

Kategória, modelový rok, počet hviezdičiek

Malé automobily

Audi A2 2002 ****

BMW Mini 2002 ****

Citroe¨n C3 2003 ****

Citroe¨n Saxo 2000 **

Daewoo Matiz 2000 ***

Fiat Seicento 2000 *

Ford Fiesta 2003 ****

Ford Ka 2000 ***

Hyundai Atoz 1999 ***

MCC Smart 2000 ***

Nissan Micra 2000 **

Peugeot 206 2000 ****

Renault Clio 2000 ****

Rover 25 2001 ***

Seat Ibiza 2003 ****

Škoda Fabia 2000 ****

Toyota Yaris 2000 ****

Opel Corsa 2002 ****

VW Polo 2002 ****

Malé rodinné automobily

Alfa Romeo 147 2001 ***

Audi A3 1997 ****

Citroe¨n Xsara 1998 ***

Daewoo Lanos 1998 **

Ford Focus 1999 ****

Honda Civic 2001 ****

Mercedes-Benz A 1999 ****

Nissan Almera 2001 ****

Peugeot 307 2001 ****

Renault Mégane II 2003 *****

Toyota Corolla 2003 ****

Opel Astra 1999 ****

VW Beetle 1999 ****

Veľké rodinné automobily

Audi A4 2001 ****

BMW 3 2001 ****

Citroe¨n C5 2001 ****

Ford Mondeo 2002 ****

Honda Accord 1999 ****

Hyundai Lantra 2001 ***

Jaguar X-Type 2002 ****

Mercedes-Benz C 2002 *****

Mitsubishi Carisma 2001 ***

Nissan Primera 2003 ****

Peugeot 406 2001 ***

Renault Laguna 2001 *****

Rover 75 2001 ****

Saab 9-3 Sportsedan 2003 *****

Škoda Octavia 2001 ****

Subaru Legacy 2003 ****

Toyota Avensis 1998 ***

Opel Vectra 2002 ****

VW Passat 2001 ****

Volvo S60 2001 ****

Reprezentačné vozidlá

Audi A6 1998 ***

BMW 5 1998 ****

Mercedes-Benz E 2003 *****

Peugeot 607 2002 ****

Renault Vel Satis 2003 *****

Saab 9-5 1998 ****

Toyota Camry 1998 ****

Volvo S80 2000 ****

Roadstre

Honda S2000 2002 ****

Mazda MX-5 2002 ****

Mercedes-Benz SLK 2002 ****

Terénne automobily (SUV)

Honda CR-V 2002 ****

Hyundai Sant Fe 2003 ****

Jeep Cherokee 2002 ***

Land Rover Freelander 2003 ***

Mercedes-Benz ML 2002 ****

Nissan X-Trail 2003 ****

Opel Frontera 2002 ***

Range Rover 2002 ****

Suzuki Grand Vitara 2002 ***

Jednopriestorové vozidlá (MPV)

Chrysler PT Cruiser 2002 ***

Chrysler Voyager 1999 **

Citroe¨n Picasso 2001 ****

Fiat Multipla 2001 ***

Honda Stream 2001 ****

Mazda Premacy 2001 ***

Mercedes-Benz Vaneo 2003 ****

Mitsubishi Space Star 2001 ***

Mitsubishi Space Wagon 1999 ***

Nissan Almera Tino 2001 ****

Peugeot 807 2003 ****

Renault Scénic 2001 ****

Opel Zafira 2001 ***

VW Sharan 1999 ***


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

20. 12. 2024

USD 1,039 0,001
CZK 25,121 0,006
GBP 0,830 0,005
HUF 414,180 1,870
CAD 1,495 0,002

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS