V súlade s článkom 4 Nariadenia Rady (ES) č. 3605/93 1)z 22. novembra 1993 o uplatňovaní Protokolu o postupe pri nadmernom schodku v znení neskorších predpisov, ktorý tvorí prílohu Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva, je Slovenská republika povinná vykazovať údaje o dlhu a deficite za sektor verejnej správy pre účely posúdenia plnenia Maastrichtských kritérií v oblasti rozpočtu.
V nadväznosti na to Slovenská republika zostavuje správu, ktorú pravidelne dvakrát ročne zasiela Eurostatu, a to k 1. aprílu a spresnené údaje k 1. októbru kalendárneho roka.
Údaje o deficite a dlhu za sektor verejnej správy sú zostavené na základe účtovných výkazov, dodatočných podkladov a informácií za subjekty klasifikované v sektore verejnej správy.
Údaje za sektor verejnej správy boli zostavené v súlade s metodikou Európskeho systému národných a regionálnych účtov (ESNÚ 95), ostatnými metodickými pokynmi a odporúčaniami Eurostatu relevantnými pre vyčíslenie deficitu a dlhu za sektor verejnej správy.
Deficit a dlh za roky 2009 – 2013 v mil. Eur
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 (1) | |
Deficit | -5 039,91 | -5 046,45 | -3 497,69 | -3 106,86 | -2 186,53 |
Deficit / HDP v % | -8,03% | -7,66% | -5,06% | -4,35% | -2,94% |
Dlh | 22 331,29 | 26 998,38 | 29 911,26 | 37 244,52 | 40 431,00 |
Dlh / HDP v % | 35,56% | 40,99% | 43,28% | 52,12% | 54,36% |
HDP | 62 794,39 | 65 869,49 | 69 108,28 | 71 463,03 | 74 371,81 |
2009 a 2010 – definitívne údaje, 2011, 2012 polodefinitívne údaje (1) plán pre rok 2013 zostavilo Ministerstvo financií Slovenskej republiky
V údajoch za roky 2009-2011 sme v porovnaní so správou predloženou k 30.9.2012 na základe dodatočných informácií uskutočnili zmenu týkajúcu sa záväzkov obcí s vplyvom na výšku deficitu a dlhu. Okrem toho sme v roku 2011 na základe presnejších údajov revidovali hodnoty akruálnych daní s negatívnym vplyvom na deficit sektora verejnej správy. Údaje za rok 2012 boli vypočítané konzistentne s rokmi 2009-2011 na základe účtovných výkazov subjektov klasifikovaných v sektore verejnej správy a ostatných informácií, týkajúcich sa akrualizácie daní a sociálnych príspevkov, pohľadávok a záväzkov a ostatných úprav. Pri výpočte deficitu a dlhu za rok 2012 sme vychádzali z najaktuálnejších dostupných údajov za subjekty klasifikované v sektore verejnej správy a odporúčaní Eurostatu.
Poznámka: 1) Nariadenie Rady (ES) č. 3605/93 z 22. novembra 1993 bolo rekodifikované Nariadením Rady (ES) č. 479/2009 z 25. mája 2009