V súlade s článkom 4 Nariadenia Rady (ES) č. 3605/931) z 22. novembra 1993 o uplatňovaní Protokolu o postupe pri nadmernom schodku v znení neskorších predpisov, ktorý tvorí prílohu Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva, je Slovenská republika povinná vykazovať údaje o dlhu a deficite za sektor verejnej správy pre účely posúdenia plnenia Maastrichtských kritérií v oblasti rozpočtu.
V nadväznosti na to Slovenská republika zostavuje správu, ktorú pravidelne dvakrát ročne zasiela Eurostatu, a to k 1. aprílu a spresnené údaje k 1. októbru kalendárneho roka.
Údaje o deficite a dlhu za sektor verejnej správy sú zostavené na základe účtovných výkazov, dodatočných podkladov a informácií za subjekty klasifikované v sektore verejnej správy.
Údaje za sektor verejnej správy boli zostavené v súlade s metodikou Európskeho systému národných a regionálnych účtov (ESNÚ 95), ostatnými metodickými pokynmi a odporúčaniami Eurostatu relevantnými pre vyčíslenie deficitu a dlhu za sektor verejnej správy.
Deficit a dlh za roky 2008 – 2012 |
v mil. Eur |
||||
2008(2) |
2009 |
2010 |
2011 |
2012(1) |
|
Deficit |
-1 397,23 |
-5 021,95 |
-5 047,03 |
-3 413,99 |
-3 828,71 |
Deficit / HDP v % |
-2,09% |
-8,00% |
-7,66% |
-4,94% |
-5,33% |
Dlh |
18 623,61 |
22 331,29 |
26 998,38 |
29 911,26 |
38 069,70 |
Dlh / HDP v % |
27,86% |
35,56% |
40,99% |
43,28% |
53,04% |
HDP |
66 842,40 |
62 794,39 |
65 869,49 |
69 108,28 |
71 778,74 |
2008, 2009 – definitívne údaje; 2010, 2011 – polodefinitívne údaje
1) plán pre rok 2012 zostavilo Ministerstvo financií Slovenskej republiky
2) údaje prepočítané konverzným kurzom SKK/EUR
V údajoch za roky 2008-2010 sme v porovnaní so správou predloženou k 31.3.2012 nevykonali žiadne zmeny s vplyvom na výšku deficitu alebo dlhu. Údaje za rok 2011 boli vypočítané konzistentne s rokmi 2008-2010 na základe účtovných výkazov subjektov klasifikovaných v sektore verejnej správy a ostatných informácií týkajúcich sa hlavne akrualizácie daní a sociálnych príspevkov, pohľadávok a záväzkov a ostatných úprav. V porovnaní s údajmi predloženými Eurostatu na jar 2012 došlo hlavne k revízii výšky akruálnych daní s negatívnym vplyvom na deficit sektora verejnej správy. Pri výpočte deficitu a dlhu za rok 2011 sme vychádzali z najaktuálnejších dostupných údajov za subjekty klasifikované v sektore verejnej správy a odporúčaní Eurostatu.