V súlade s článkom 4 Nariadenia Rady (ES) č. 3605/93 z 22. novembra 1993(1) o uplatňovaní Protokolu o postupe pri nadmernom schodku v znení neskorších predpisov, ktorý tvorí prílohu Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva, je Slovenská republika povinná vykazovať údaje o dlhu a deficite za sektor verejnej správy pre účely posúdenia plnenia Maastrichtských kritérií v oblasti rozpočtu.
V nadväznosti na to Slovenská republika zostavuje správu, ktorú pravidelne dvakrát ročne zasiela Eurostatu, a to k 1. aprílu a spresnené údaje k 1. októbru kalendárneho roka.
Údaje o deficite a dlhu za sektor verejnej správy sú zostavené na základe účtovných výkazov a dodatočných podkladov a informácií za subjekty klasifikované v sektore verejnej správy.
Údaje za sektor verejnej správy boli zostavené v súlade s metodikou Európskeho systému národných a regionálnych účtov (ESNÚ 95) a ostatnými metodickými pokynmi a odporúčaniami Eurostatu relevantnými pre vyčíslenie deficitu a dlhu za sektor verejnej správy.
Deficit a dlh za roky 2006 – 2010
v mil. Eur
2006 – definitívne údaje, 2007, 2008, 2009 polodefinitívne údaje
(1) plán pre rok 2010 zostavilo Ministerstvo financií Slovenskej republiky
(2)Údaje prepočítané konverzným kurzom SKK/EUR
V porovnaní so správou predloženou na jar 2010 došlo k niektorým úpravám údajov, ktoré ovplyvnili deficit aj dlh v predmetnom období. V údajoch za obdobie 2006 – 2008 sme revidovali záruky Fondu národného majetku (vplyv na deficit aj dlh), zaznamenanie niektorých transakcií medzi Štátnym fondom rozvoja bývania a obcami (vplyv na deficit a dlh) a zaznamenanie prostriedkov na účtoch v Štátnej pokladnici patriacich subjektom mimo sektor verejnej správy (vplyv na dlh). V údajoch za rok 2008 sme aktualizovali hodnotu akruálnych daní a sociálnych príspevkov (vplyv na deficit). V roku 2009 sme v porovnaní so správou predloženou na jar 2010 zohľadnili aktualizované informácie o akruálnych daniach a sociálnych príspevkoch ako aj aktualizované účtovné výkazy subjektov klasifikovaných v sektore verejnej správy. Na základe analýzy stavu hospodárenia prijímateľov návratných finančných výpomocí a vkladov do základného imania ako aj posúdenia ich očakávaného vývoja do budúcnosti z hľadiska tvorby zdrojov pre splácanie pôžičiek sme preklasifikovali tieto transakcie na kapitálové transfery s negatívnym dopadom na deficit. Pri výpočte deficitu a dlhu za rok 2009 sme vychádzali z najaktuálnejších dostupných údajov za subjekty klasifikované v sektore verejnej správy.
(1)Nariadenie Rady (ES) č. 3605/93 z 22. novembra 1993 bolo rekondifikované Nariadením Rady (ES) č. 479/2009 z 25. mája 2009