Protokol z kontroly Fondu národného majetku SR prináša poučenie, ale aj zábavu. Je poučením pre kompetentné osoby. Text protokolu však v niektorých miestach rozhýbe bránice aj tých najväčších „suchárov“. Určite poznáte známu anekdotu o hovorcoch a tlačových tajomníkoch. Aký je medzi nimi rozdiel. Tlačový tajomník zatajuje a hovorca hovorí. Prečo? Každý sa nerád chváli rozhadzovaním finančných prostriedkov vo verejnom sektore.
Fond národného majetku SR má tak veľa agendy, že nevystačil s vlastnou tlačovou tajomníčkou. Podľa protokolu Najvyššieho kontrolného úradu v roku 2000 minul FNM na informačné služby 3 milióny korún a v roku 2001 to bolo 4 milióny korún. Firma Omnipublic dostala v roku 2000 necelý milión a o rok neskôr niečo viac ako 600 000. Ďalšia spoločnosť z oblasti vzťahov s verejnosťou, firma SK-media dostala za dva roky 4,3 milióna korún. Ak sa tieto prostriedky používali na organizáciu tlačových konferencií, ktoré sú známe pod názvom raňajky s Jozefom Kojdom, tak ak by boli každé dva týždne, jedny by stáli najmenej 100 000 korún. Neviem si predstaviť či môže priemerný novinár skonzumovať za hodinu za niekoľko tisíc korún. Iba ak by ich FNM nehostil chlebíčkami so salámou a nejakým „čučom“, ale ruským kaviárom šumivým vínom Don Perignon.
FNM nie je na tom dobre ani s monitorovaním periodickej tlače. Tlačové konferencie treba nielen poriadať, ale aj skontrolovať kto čo napísal. Za dva roky zaplatil FNM za prístup k internetovému portálu spoločnosti Slovakia Online, s. r. o. Bratislava, monitorujúcej periodickú tlač, bez pár drobných milión korún. Na to, že si FNM objedná služby externých firiem by nebolo nič zvláštne, ale prinajmenej je to zaujímavé tým, že kontrolóri z NKÚ nenašli pri príslušných faktúrach špecifikáciu služieb, ktoré im poskytli agentúry zaoberajúce sa vzťahmi s verejnosťou. Už v minulosti mal FNM problémy v oblasti vzťahov s verejnosťou s firmou VYV s. r. o. Každý mesiac jej platil paušál 90 000 Sk, avšak ako vyplýva z protokolu NKÚ tiež nevedno za čo. Preto v roku 2000 vypovedal FNM s touto agentúrou zmluvu. Podľa protokolu NKÚ z dôvodu neplnenia predmetu zmluvy, fakturácie za služby, ktoré nikdy neboli dodané, ako i z dôvodu vysokej ceny služieb, ktoré FNM neprinášajú úžitok.
Zvláštne na správaní FNM je to, že namiesto drahých služieb jednej agentúry si objednal ešte drahšie služby dvoch agentúr. Preto zmluvy medzi FNM a firmami Omnipublic, SK-Media a Slovakia Online, vyvolávajú prinajmenej dojem, že ak neboli výhodné pre fond, tak boli výhodné pre niekoho iného. Už za socializmu sa hovorilo, že treba šetriť nech to stojí čo stojí.
Jediným „zdrojom obživy“ FNM je predaj majetku súkromným nadobúdateľom. Na Slovensku sa majetok predával väčšinou na lízing. Voči neplatičom sa FNM zabezpečoval tak, že zriaďoval na majetok firmy záložné právo na jej akcie až dovtedy pokiaľ privatizátori nesplatia to čo majú. Kontrola NKÚ zistila nielen to, že existujú aj zmluvy bez záložného práva, ale aj rozpory v ich počte. Podľa jednej evidencie mal FNM celkom 613 kúpnych zmlúv, z nich 62 bolo nekrytých záložným právom, podľa ďalšej bolo 362 zmlúv a z nich nebolo krytých záložnou zmluvou 73. To je však v rozpore so stavom evidovaným sekciou logistiky, ktorá celkom eviduje 830 zmlúv. Spisovne povedané neporiadok a nespisovne bordel. Poznámka pre zberateľov kuriozít. FNM v rozpore s predpismi kúpil do príručnej lekárničky vlasový aktivátor Capilan QS, telové mlieko Excipial a čípky na liečenie hemoroidov Aviril H.