Zníženie spotrebnej dane z uhľovodíkových palív a mazív navrhuje strana SMER. Podľa Smeru je totiž nutné znížiť a stabilizovať cenu benzínu a nafty tak, aby sa dosiahol kompromis medzi kúpyschopnosťou obyvateľstva, možnosťami podnikovej sféry a potrebami štátneho rozpočtu. Uviedol to v piatok na tlačovej besede ekonomický expert Smeru Roman Václavík.
Podľa R. Václavíka musí byť cena benzínu úmerná priemernej mzde v krajine. Znamená to, že by sa mala znížiť tak, aby sme sa priblížili ostatným krajinám V 4. Na Slovensku si totiž môže priemerný občan kúpiť za mesačnú mzdu 313 litrov benzínu, kým občan Českej republiky 390 litrov, Poliak 600 litrov a Slovinec dokonca viac ako 900 litrov.
Práve zníženie spotrebnej dane by malo podľa R. Václavíka vyriešiť tento problém. Podľa neho je táto daň síce na Slovensku nižšia ako v krajinách EÚ, ale v súčasnosti je dôležitejšie riešiť existenčné problémy obyvateľstva a podnikateľov než tvrdohlavo kopírovať alebo dobiehať výšku tejto dane. Podľa Smeru bude zníženie dane znamenať zvýšenie spotreby pohonných hmôt, čo zabezpečí minimálne udržanie príjmov z tejto dane.
Výnosy zo zvýšenej spotrebnej dane prekračujú schválený štátny rozpočet na rok 2000 a index rastu príjmov z tejto dane oproti roku 1999 je vyše 130 %. Podľa R. Václavíka to znamená , že štát prenáša čím ďalej tým viac finančné bremeno na obyvateľstvo a podnikovú sféru. „V dnešnej ťažkej sociálnej situácii je však vláda povinná hľadať aj iné spôsoby plnenia rozpočtu ako vyciciavať svojich občanov,“ dodal.
Ak vláda nepristúpi k určitým opatreniam, ako napríklad poľská vláda, ktorá zrušila dovozné clo na dovoz ropy a ropných produktov, bude je podľa Smeru hroziť, že koncom roka sa cena benzínu vyšplhá na 40 Sk. Zároveň budú hroziť protesty autodopravcov podľa vzoru Francúzska a krach dopravných spoločností, čo opäť zvýši nezamestnanosť a zníži príjmy štátneho rozpočtu.