ČLÁNOK




Slovnaft pripúšťa, že cena nafty dobehne ceny benzínov
4. augusta 2004

V nadchádzajúcej tzv. naftovej sezóne, kedy je najvyššia spotreba nafty v roku, by mohla cena motorovej nafty podľa riaditeľa manažmentu dodávateľského reťazca skupiny MOL Bélu Kelemena dobehnúť cenu benzínov. Zároveň pripúšťa, že by ju mohla dokonca prekročiť. V utorok zvýšil Slovnaft cenu nafty na 34,40 Sk na liter, pričom vyššia bola naposledy 31. októbra 2000. Slovnaft očakáva v tomto roku 3 až 5-percentný medziročný nárast predaja nafty na slovenskom trhu, naopak v prípade benzínov rafinéria predpokladá stagnáciu, resp. nárast alebo pokles predaja o 1 %.

Čisté ceny pohonných palív na Slovensku, bez spotrebnej dane a dane z pridanej hodnoty, sú v porovnaní s Maďarskom podľa riaditeľky rafinérskych výrobkov Skupiny MOL Márty Krámer prakticky rovnaké. Maďarsko však podľa nej uplatňuje vyššie dane ako Slovensko, takže spotrebiteľské ceny sú o niečo vyššie. MOL zvýši od stredy cenu motorovej nafty v Maďarsku o 5 HUF na 226 HUF, ceny benzínov taktiež nezmení.

V prvej polovici tohto roka zaznamenal Slovnaft medziročný trend poklesu predaja benzínu s oktánovým číslom 91 o 25 %, benzín s oktánovým číslom 98 poklesol podľa Kelemena ešte viac, o približne 30 %. Mierny medziročný pokles predaja zaevidoval Slovnaft aj pri predaji benzínu 95. „Majitelia starších vozidiel využívajúci benzín 91 sú cenovo senzitívni. V prípade rastu cien, obmedzia spotrebu,“ vysvetľuje pokles Kelemen. Ako pokračoval, v prípade benzínu 98 zase motoristi nie sú ochotní platiť prémiu, lebo nevidia rozdiel medzi benzínom s oktánovým číslom 95 a 98.

Nová odsírovacia jednotka, ktorú Slovnaft spustí v septembri nezmení kapacitu rafinérie. „Slovnaft však prejde na nový štandard, ktorý bude spočívať v tom, že sa vyrobí viac palív z toho istého množstva ropy,“ skonštatoval Kelemen. Slovnaft vyrába ročne približne 5,5 mil. ton barelov ropných produktov ročne. „Začali sme projekt rekonštrukcie rafinérie. Na jeho konci očakávame rast produkcie benzínu o 15 %,“ dodal Kelemen. „Zároveň sa budeme snažiť o optimalizáciu na skupinovej úrovni, spoliehame sa na vlastné vnútorné zdroje,“ upresnil.

Hlavným dodávateľom Slovnaftu, na úrovni 60 až 70 %, je ruský Jukos. Aj napriek ťažkostiam, ktoré Jukos v súčasnosti má, si Kelemen nemyslí, že by sa pozastavila ťažba ropy. „Som si istý, že ropa bude prúdiť na Slovensko,“ zdôraznil. Ako pokračoval, aj v prípade, že sa Jukos ocitne v konkurze, podstatné bude pre skupinu nadviazať kontakt s novým majiteľom. „Venujeme tejto problematike pozornosť, analyzujeme situáciu, vyriešiť ju však musí samotné Rusko,“ uviedol. MOL dostal pred pár týždňami stanovisko z ruského ministerstva zahraničných vecí, že dodávky ropy budú pokračovať a neočakávajú sa žiadne ťažkosti.

V súčasnosti dosahuje svetová spotreba ropy 82 mil. barelov denne, pričom sa očakáva, že vzrastie o 2,3 až 2,5 mil. barelov denne. Pôjde tak o najväčší nárast za posledných 23 rokov. Ešte v roku 2002 pritom predstavovala spotreba ropy vo svete 76 až 77 mil. barelov denne. Produkcia ropy nedokáže držať krok s rastúcim dopytom a spotrebou. Celková produkcia krajín OPEC vzrástla len mierne z 28,2 mil. barelov denne v januári na 28,9 mil. barelov denne v júni. Pretrváva produkčné neistota, najmä v súvislosti so situáciou v Iraku a vývojom okolo Jukosu. Podľa skupiny MOL sa cena ropy v tomto roku udrží nad 30 USD/barel, dôvodom je ďalší nárast dopytu a spotreby predovšetkým v USA a v Číne, obmedzené voľné kapacity krajín OPEC a geopolitická neistota. Na rast cien ropných produktov tlačia nízke zásoby ropných produktov, neschopnosť rafinérií zvýšiť v krátkom čase výraznejšie produkciu a v prípade nafty aj nastupujúca hlavná sezóna.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

23. 12. 2024

USD 1,039 0,000
CZK 25,165 0,044
GBP 0,830 0,000
HUF 414,700 0,520
CAD 1,498 0,003

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS