Generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a. s. (ZSSK Cargo) Vladimír Ľupták je za jej privatizáciu. Plánuje to navrhnúť aj ministrovi dopravy Jánovi Počiatkovi. „Teraz je ten správny čas. Máme totiž dlhodobé kontrakty, firma bude oddlžená a stabilná. Momentálne sú všetky náznaky toho, že Cargo by mohlo ísť na predaj,“ povedal Ľupták pre piatkové vydanie denníka Hospodárske noviny (HN). Ministerstvo dopravy v súčasnosti o privatizácii ZSSK Cargo neuvažuje. „Otázka privatizácie spoločnosti Cargo nie je na programe dňa a určite ju nebude riešiť táto vláda. Akú stratégiu však zvolia budúce vlády, dnes nevieme predpokladať,“ odkázal rezortný hovorca Martin Kóňa.
Štátny nákladný vlakový dopravca aktuálne predáva svojich vyše dvanásťtisíc vozňov za vyše 216 mil. eur nemeckej spoločnosti VTG. Tá spolu s maltskou investičnou firmou Solveq Funds cez AAE Wagon kontroluje 66 % akcií v spoločnosti Cargo Wagon. Štátne Cargo má v nej zvyšný 34-percentný podiel.
Odborníci by podľa HN predaj štátnej firmy odporúčali. Partner poradenskej spoločnosti KPMG Slovensko Ľuboš Vančo povedal, že takýto postup štátu by mal zmysel. Podobný názor má aj partner firmy Redbaenk Michal Mišun, ktorý odhadol aj cenu. „Zhruba by mohlo ísť od 650 miliónov do jednej miliardy eur,“ predpokladá. Prvýkrát mal zahraničný investor kúpiť štátne Cargo v roku 2006. Prvá vláda Roberta Fica však jeho sprivatizovanie zastavila krátko pred podpisom zmluvy. Štát vtedy za firmu mohol dostať vyše 450 mil. eur od konzorcia rakúskeho Carga a skupiny J&T. Záujem o kúpu slovenského Carga mali aj Maďarské železnice a investičná skupina Penta. Neskôr o čiastočnom odštátnení Carga uvažovala vláda Ivety Radičovej.
ZSSK Cargo v súvislosti s predajom vozňov, z ktorých väčšinu si spätne prenajme, získalo zatiaľ 7 mil. eur za predaj 66 % akcií v dcérskej firme Cargo Wagon. „V júni musíme odovzdať všetky vozne. Následne by sme mali dostať peniaze. Očakávame, že sa tak stane začiatkom júla,“ povedal Ľupták v rozhovore pre HN. Spoločnosť z peňazí za predaj vozňov zaplatí 36 mil. eur na dani z pridanej hodnoty, 97 mil. eur použije na splatenie veľkej časti štátnej finančnej výpomoci (166 mil. eur), z ktorej ostane doplatiť už len 20 mil. eur. Na splatenie dlhu za využívanie dopravnej cesty ešte z roku 2009 dá Železniciam Slovenskej republiky 15 mil. eur a na zníženie dlhu bankám pôjde 55 mil. eur. „Ostane nám ešte 10 miliónov eur, ktoré sme sa zaviazali vložiť do spoločnosti Cargo Wagon ako pôžičku na prevádzkové potreby,“ priblížil Ľupták.