ČLÁNOK


,

Šance nie sú vždy rovnaké
20. septembra 2002

Školstvo je jednou z najproblematickejších oblastí z hľadiska korupcie. Podľa výskumov agentúry FOCUS z marca 2002 až 41 percent opýtaných si myslí, že úplatkárstvo v tejto oblasti existuje a je veľmi rozšírené. Naopak, len dve percentá tvrdia, že úplatkárstvo v školstve nejestvuje. Oproti roku 1999 je to zhoršenie o niekoľko percent, čo svedčí o neuskutočnených reformách.

Zvýšiť vzdelávaciu mobilitu

Snaha o zlepšenie zo strany vysokých škôl je viditeľná. Sprísnila sa kontrola počas najkritickejšieho bodu celého prijímacieho procesu, ktorým sú samotné skúšky. Pomáhajú aj mimovládne organizácie. S projektom Odbúravanie bariér pre vzdelávaciu mobilitu začal Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť (SGI) s podporou Open Society Institute v tomto roku. Jeho cieľom je prispieť k takému výberu žiakov a študentov na stredné a vysoké školy, ktorý bude transparentný a spravodlivý, založený nielen na vedomostiach, ale aj na schopnostiach. Na otázku, čo je to vzdelávacia mobilita, odpovedá Andrej Salner, koordinátor projektu: „Je to pravdepodobnosť, že deti dosiahnu inú úroveň vzdelania ako ich rodičia. Je vysoká, ak dieťa z takej rodiny, kde ani jeden rodič nemá vysokoškolské vzdelanie, má možnosť a ide na vysokú školu. Funguje to aj naopak, keď rodičia sú vzdelaní, no dieťa, ak na to nemá, školu nedokončí.“ Predpokladá sa, že takáto mobilita je na Slovensku nízka, seriózne prieskumy však neexistujú. Tie sú dostupné len za Českú republiku. Projekt sa zameriava na bod, kde by sa mala začať zmena systému, a tým sú prijímacie pohovory tak na stredné, ako aj na vysoké školy.

Čo sa deje v systéme

Je všeobecne známe, že obsahová stránka tzv. prijímačiek je statická už niekoľko rokov. Záleží na tom, koľko si uchádzač dokáže zapamätať z jednotlivých predmetov, keďže na niektorých školách sú otázky známe vopred. Dobrá pamäť môže pomôcť, no nezaručí lepšieho lekára či právnika. Tu sa otvára priestor na zmenu zaužívaných postupov. Školy by mali zaviesť aj overovanie určitých základných zručností. V súčasnosti sa testuje 30 alternatívnych otázok, čiastočne pripomínajúcich IQ testy, na vzorke 1 200 študentov. Pre odstránenie korupčného prostredia sú okrem obsahových zmien dôležité aj procedurálne zmeny, ku ktorým by v školstve malo dôjsť. Samotné vyčíslenie korupcie je komplikované, isté však je, že transparentnosť treba zvýšiť. Ako hovorí A. Salner, „ľudia nevedia, čo sa vnútri systému deje. Vedia len, že tu existuje priestor na korupciu. Naším cieľom je pomôcť tento priestor obmedziť.“ Prvou fázou dvojročného projektu je monitorovanie a zbieranie údajov od študentov v podrobných dotazníkoch, prípadne z telefónnej linky zriadenej špeciálne na tento účel, rozhovory s predstaviteľmi jednotlivých vysokých škôl. Druhou časťou bude vyhodnotenie situácie, vytvorenie výstupov s vypovedacou hodnotou, ako poloakademické štúdie, opis súčasného stavu a praktík v zahraničí, návrhy riešení.

Je namieste pripomenúť, že veľa škôl si skutočne dáva pozor na prijímací pohovor a čas naň vyhradený. Otázky prinesú učitelia v zapečatenej obálke, študenti sú označení číslami, nie menami, sprísnený je dozor. K zlepšeniu situácie môžu školy prispieť aj technicky nenáročnými riešeniami, ako je používanie náhodných čísel tam, kde si žiaci doteraz mohli sadnúť podľa vlastného gusta (kamaráti vedľa seba).

Kritické však môže byť obdobie niekoľko týždňov pred skúškami. Treba presne vymedziť, aký typ testov sa použije, kto bude otázky pripravovať, mať k nim prístup. Z hľadiska rovnosti príležitostí sú diskutabilné aj kurzy organizované samotnými vysokými školami. Za niekoľko tisíc korún pripravujú študenta na vlastné prijímačky. Prípravný kurz si nemôže dovoliť každý, a tí, čo ho absolvujú, sú zvýhodnení, majú väčšiu šancu na prijatie. Riešením by bolo posielať študijné materiály poštou alebo sprístupniť kurzy väčšiemu počtu uchádzačov.

Výchova k etike

Je však pozitívne, že vysoké školy majú záujem na zlepšení procesu prijímacích pohovorov. Niekoľko z nich pripravuje v spolupráci so SGI postupy obmedzujúce riziko korupčného správania a spomínanú obsahovú zmenu testov. Okrem prijímačiek sú problémom aj samotné skúšky, pri ktorých si študenti rôznymi spôsobmi chcú zabezpečiť lepšie známky. K zníženiu korupcie a jej vnímania by malo prispieť aj postupné zavádzanie tejto problematiky do učebných osnov. Výchovou k etike môžu vzdelávacie inštitúcie posilniť a rozvíjať negatívne vnímanie úplatkárstva a osobných prospechov vyplývajúcich z nekalého správania študentov, rodičov, učiteľov či profesorov.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

15. 11. 2024

USD 1,058 0,005
CZK 25,286 0,019
GBP 0,835 0,003
HUF 407,230 0,180
CAD 1,486 0,010

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS