Výraznej kritike podrobili členovia Výboru Národnej rady (NR) SR pre hospodárstvo, privatizáciu a podnikanie stav a podporu malého a stredného podnikania na Slovensku. Pri prerokovávaní Správy o rozvoji malého a stredného podnikania a jeho podpore v roku 1999 sa poslanci zhodli na nedostatočnom plnení definovaných úloh týkajúcich sa tejto oblasti hospodárstva. Podľa poslanca Pavla Prokopoviča nesú zodpovednosť za tento stav predovšetkým Ministerstvo financií SR (MF) a Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR.
MF pripravuje podľa P. Prokopoviča daňové zákony, v ktorých absentujú pre malých a stredných podnikateľov motivačné faktory. Zmeny v daňovom zákone, ktorý bol prijatý koncom minulého roka, navyše sťažili postavenie podnikateľov. Prijatie zákona bola podľa Prokopoviča len politická vôľa a narobilo sa v ňom veľa chýb. Zo strany rezortu financií je možné podľa neho zaznamenať aj snahu o zvyšovanie administratívnej zaťaženosti podnikateľov. Za aroganciu ministerstva Prokopovič označil argumenty hovoriace o malom záujme malých a stredných podnikateľov o podporné programy. Prostriedky vyčlenené na tieto programy boli totiž uvoľnené až v posledných dňoch minulého roka. Ďalšími problémami je aj zlý stav vo finančnej sfére, ktorý spôsobuje nedostupnosť úverov a zlá vynútiteľnosť práva.
Stav a podpora malého a stredného podnikania nie sú optimálne ani podľa štátneho tajomníka ministerstva hospodárstva Jána Sabola, ktorý správu predkladal. J. Sabol konštatoval zlú vynútiteľnosť práva, ktorá spôsobuje problémy predovšetkým drobným podnikateľom. Správne nie sú podľa jeho názoru ani niektoré zmeny navrhované v legislatíve týkajúcej sa pracovno-právnych vzťahov, napríklad v Zákonníku práce. Celkom optimálna nie je ani filozofia daňovej reformy. Niektoré navrhované zmeny navyše vypadli z materiálu týkajúceho sa zlepšenia postavenia malých a stredných podnikateľov pre ich ťažkú politickú priechodnosť.
Poslanci v záverečnom uznesení odporučili NR SR, aby požiadala vládu o predloženie legislatívnych úprav v daňovej oblasti, ktoré by smerovali k zlepšeniu podmienok pre fyzické osoby. Tieto zmeny by mala vláda predložiť v priebehu budúceho roka tak, aby mohli začať platiť od začiatku roka 2002.