Rozdiely medzi regiónmi sa na Slovensku napriek pozitívnemu hospodárskemu rastu neustále zvyšujú. Podpora štátu prostredníctvom regionálneho príspevku najmenej rozvinutým okresom nepomáha, proces tvorby a schvaľovania projektov je netransparentný, byrokratický a zdĺhavý. Na základe výsledkov kontroly z roku 2020 to konštatuje Najvyšší kontrolný úrad SR (NKÚ). Ministerstvu investícií a regionálneho rozvoja SR preto odporúča, aby zjednodušilo celý proces prideľovania príspevkov, nastavilo jasné a merateľné kritériá zamerané na zvýšenie zamestnanosti a cielene kontrolovalo prijímateľov finančnej pomoci.
„Vláda dvadsiatim okresom rozdelila za posledných päť rokov viac ako 62 mil. eur, no udržateľnému rastu zamestnanosti v regiónoch to nepomohlo,“ tvrdí úrad. Podľa jeho predsedu Karola Mitríka z týchto zdrojov riešili kritickú situáciu zanedbanej infraštruktúry namiesto projektov podporujúcich vytváranie pracovných miest. Dôvodom bolo podľa kontrolórov aj to, že štát nestanovil záväzné merateľné kritériá a v zložitom procese schvaľovania boli odsúhlasené aj také projekty, ktoré od začiatku nepočítali s aktívnou podporou zamestnanosti.
Kontrolóri sa zamerali na poskytovanie regionálneho finančného príspevku okresom. Na základe výsledkov kontroly je podľa nich zrejmé, že nástroje štátu na podporu týchto regiónov nie sú dostatočne efektívne a účinné. „Systém podpory chudobných regiónov hodnotíme ako byrokratický. V procesoch boli mojimi kolegami identifikované riziká spojené s nedodržiavaním princípov transparentnosti. Zložité a často aj zdĺhavé rozhodovanie okresných úradov až po vládu sa nakoniec negatívne premietlo do skutočnosti, že potenciálni prijímatelia dokázali využiť len necelých 62 z alokovaných 74 miliónov eur,“ priblížil výsledky kontroly Mitrík.
Namiesto aktívnej pomoci štátu najmenej rozvinutým okresom tak podľa NKÚ prevažovali pasívne nástroje v podobe poskytovania príspevkov, ktoré primárne neriešili výzvy trhu práce, podpory zamestnanosti a s tým previazaný sociálno-ekonomický rast regiónu. Z prvých 12 okresov zapísaných do zoznamu problematických regiónov až jedenásť zostáva aj po piatich rokoch v kategórii najmenej rozvinutého okresu. Prax teda podľa kontrolórov ukázala, že aplikácia aktuálne platnej legislatívy a poskytnutá finančná pomoc nenaplnili ciele zamerané na podporu vzniku a udržania pracovných miest.
Závažným nedostatkom podľa národných kontrolórov bolo aj to, že pre poskytnutie regionálneho príspevku neboli stanovené žiadne merateľné ukazovatele, dokonca ani povinnosť vytvoriť minimálny počet pracovných miest. Takto bolo zazmluvnených až 40 % projektov v objeme 23 mil. eur. Projekty, v ktorých sa realizátori zaviazali vytvoriť pracovné miesta, boli podporené v objeme 34 mil. eur a mali vytvoriť 1 700 pracovných miest. V priemere tak bolo jedno nové pracovné miesto podporené sumou 20-tisíc eur.