ČLÁNOK


,

Robia len to, čo im káže zákon
4. januára 2003

Mohol úrad o zvýšených tarifách rozhodnúť skôr ako dva mesiace pred koncom roka?

Na to, aby regulátor mohol upravovať ceny s použitím regulačných metód, musel analyzovať vstupné parametre počas transformácie a privatizácie energetiky. Okrem analýz poradenských firiem sme potrebovali aj údaje v inej štruktúre, ktoré sme získavali od regulovaných subjektov. Mnohé údaje sme ani nezískali, lebo podnikateľské subjekty v energetike nie sú povinné poskytnúť nám informácie. Ak chce regulátor obhájiť svoju pozíciu, podrobne posudzuje všetky vstupy do cien. Vzhľadom na spomínané krátke obdobie sme ceny vyhlásili až v posledných mesiacoch roku 2002 a na základe nich predložili regulované subjekty návrh na tarify, ktoré úrad posudzuje a schvaľuje.

Asociácia zamestnávateľských zväzov vystupuje proti rozhodnutiam o cenách, považujú ich za priveľmi „skokové“.

Podnikatelia vedeli, že regulácia od Nového roku prechádza na Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) a vedeli aj to, že ceny sú deformované. Mohli mať teda jasnú predstavu o zmene cien. Úrad do maximálnych cien vkladá ekonomicky oprávnené náklady a primeraný zisk. Ceny sú stanovené podľa presných vzorcov. Musím podotknúť, že Svetová banka i Slovenská akadémia vied predpokladali ešte väčšie zvýšenie. Podarilo sa nám však ceny upraviť na nákladovú úroveň. Okrem toho môžu odberatelia určení zákonom doviezť 30 % energie, otvárajú sa trhy, aj tu majú podnikatelia možnosť. Treba sa zamyslieť aj nad energetickou náročnosťou výroby.

Veľká diskusia sa vedie o kategórii primeraný zisk. Čo znamená primeraný zisk?

Na stanovenie primeraného zisku sme použili vedeckú metódu WACC, čo je vážený priemer nákladov na cudzí a vlastný kapitál. Vychádzalo sa z kapitálovej štruktúry, nákladov dlhu, nákladov vlastného kapitálu. Nemôžeme si predsa čísla vymýšľať, tak ako to deklarujú zamestnávatelia, vychádzame z presne určených metód.

Špekuluje sa o percentuálnom vyjadrení primeraného zisku.

Je ťažké hovoriť o percentách, pretože najmä náklady na cudzí kapitál sa menia. Výška zisku závisí napríklad od výnosnosti štátnych pokladničných poukážok alebo dlhopisov. Primeraný zisk je oproti výnosom zo štátnych cenných papierov vyšší približne o štyri percentá.

Ďalší protest podnikateľov sa sústreďuje na netransparentnosť.

Regulačné vzorce sme zverejnili na internetovej stránke, je tam vysvetlené, ako sa regulácia uskutočňuje.

Ceny energií už teda nie sú dotované?

Všetky skupiny odberateľov vo VSE a ZSE sú úplne bez krížových dotácií, nikto nikoho nedotuje a všetky skupiny odberateľov majú nákladové ceny. Z dôvodu deformácie je zvýšenie prvým aj posledným. Tarify budeme upravovať podľa cien vstupov a inflácie. V SSE sa úplne neodstránili krížové subvencie pri kategórii domácnosť, nakoľko je tam úplne iná štruktúra odberateľov. Veľa domácností kúri elektrinou. Dôjde u nich k istému posunu, dotácie sa však úplne odstránia v roku 2004.

Najväčšie zvýšenie v cene elektriny tvorí cena pre rozvodné závody.

Doteraz sa u nás investovalo do výroby a prenosu, do distribúcie len minimálne. V cene rozvodným závodom sú zahrnuté príjmy potrebné na to, aby mohli vykonávať svoju činnosť kvalitne a najmä bezpečne. V súvislosti s otvorením trhov sú na prenos a rozvody kladené väčšie nároky ako doteraz.

Dotácie plynu?

Pri kategórii V1 až V3, čo sú veľkoodberatelia, sú tarify nákladové. Pri domácnostiach, u malých a stredných podnikateľov ceny nie sú úplne nákladové. SPP totiž v roku 2003 mohli uplatniť len 90 % ceny určenej regulátorom. Ani pri plyne už nikto nikoho nesubvencuje. Krížové subvencie sme odstránili.

Nemohlo dôjsť k postupnému zvyšovaniu taríf?

Tarify sa teraz zvyšujú v uvedenom rozsahu preto, lebo do roku 1998 sa ceny energie vôbec neupravovali. Napríklad v Česku sa každoročne ceny dvíhali o určité malé percento. U nás sa to nestalo, preto je zvýšenie teraz vyššie.

Napádané je aj postavenie úradu. Komu zodpovedáte za svoju činnosť?

Za činnosť zodpovedáme Národnej rade SR. Predkladáme správu o činnosti úradu, a v prípade, že by si Regulačná rada neplnila povinnosti vyplývajúce zo zákona, prezident má právo členov rady odvolať.

Prečo neexistuje odvolacie konanie proti rozhodnutiu o cenách?

Osobne si jeho existenciu neviem predstaviť. V cenách by nastal chaos. Ak sa niekto môže odvolať, vždy sa o to pokúsi. Protichodné záujmy majú totiž výrobcovia a spotrebitelia, respektíve odberatelia. Odvolacie konanie nemá perspektívu ani do budúcnosti. Veď už vôbec nehrozí, že by sa ceny museli skokovo upravovať. Ceny energií sa budú meniť tak, ako sa menia napríklad ceny benzínu. Odvolací prostriedok by tak nič neriešil.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

20. 12. 2024

USD 1,039 0,001
CZK 25,121 0,006
GBP 0,830 0,005
HUF 414,180 1,870
CAD 1,495 0,002

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS