Poistný trh zaznamenal na konci minulého roka dve fúzie. Kým zlúčenie Slovenskej poisťovne a Allianz (PROFIT 2 – 3) zaregistrovala väčšina z nás, o druhej možno mnohí ešte nevedia. Od 31. decembra 2002 bola z obchodného registra vymazaná Zurich Poisťovňa, a. s., a všetky jej pohľadávky i záväzky preberá Generali Poisťovňa, a. s., Bratislava. Podnet na prevzatie spoločnosti vznikol za hranicami SR. Fúziu predchádzala dohoda o predaji poisťovacích spoločností Zurich v Českej republike, Poľsku, Maďarsku a v Slovenskej republike, ktorú ešte v marci uzavreli koncerny Generali Group so sídlom v Terste a Zurich Financial Services Group. Slovenská Generali patrí do skupiny Generali Holding AG vo Viedni, ktorá zastrešuje aktivity v strednej a východnej Európe.
Podľa člena Predstavenstva Generali Miloša Kmetyho sa fúzia uskutočnila bez väčších problémov, spomaľovala ju len nadmerná byrokracia. V súčasnosti ešte dolaďujú potrebné záležitosti, ktoré prevzatie spoločnosti sprevádzajú, ukončujú sa uzávierky. Väčšina zamestnancov zanikajúcej Zurich Poisťovne neprešla pod nového zamestnávateľa – v zmysle zákona sa rozhodli, že odídu. Tí, čo zostali, sa stali zamestnancami Generali.
Najviac ťažia z kúpy aktivít Zürich Financial Services v strednej Európe poisťovne v Česku, Poľsku a Maďarsku, kde získali fúziou pomerne vysoké predpísané poistné. Slovenská spoločnosť bola relatívne malá, o čom hovorí aj ročný predpis poistného okolo 90 miliónov korún. Prevzatie spoločnosti na Slovensku však bolo súčasťou stratégie materskej firmy. „Význam Zürich Poisťovne v SR bol malý, poisťovňa sa špecializovala na priemyselné poistenie veľkých rizík v medzinárodných programoch. Nevyhľadávala klientov aktívne, využívala najmä obchody uzavreté v zahraničí,“ hovorí M. Kmety.
Prepúšťať sa nebude
Napriek tomu, že fúziou s Zürich Poisťovňou Generali výrazne nezvýši svoj trhový podiel, ciele spoločnosti sú ambiciózne. Predpísané poistné v roku 2003 by malo byť 1,41 miliardy korún, čo je približne 40-percentný medziročný nárast. Odvážny cieľ by mala firma splniť intenzívnym rozširovaním a zväčšovaním predajných ciest a širokou ponukou poisťovacích služieb. V súčasnosti využíva niekoľko distribučných kanálov. Opiera sa najmä o veľké obchody vo všetkých oblastiach hospodárstva. Intenzívne sa rozvíja aj spolupráca s VÚB, druhou najväčšou slovenskou bankou, kde obidve spoločnosti navzájom predávajú produkty. Poisťovňa využíva aj externých finančných poradcov a vlastnú sieť predajcov.
Veľké ciele má aj sama Generali Group. Kým v roku 2001 predpísala poistné vo výške 45,6 miliardy eur, v roku 2005 by to malo byť až 56,4 miliardy eur. Vyššiu ziskovosť chce dosiahnuť zameraním na silné trhy – Nemecko, Francúzsko, Čínu i strednú a východnú Európu, naopak, z európskeho severu ustupuje. Na rozdiel od matky (vlastne starej matky) Generali Group, ktorá ohlásila prepúšťanie zamestnancov a zefektívnenie výroby, v slovenskej vnučke sa nič také nechystá. „Vzhľadom na to, že sme ešte stále relatívne malá, začínajúca spoločnosť, nemáme náklady, ktoré by sme mohli označiť ako zbytočné. Neplánujeme žiadne šetrenie v tom zmysle ako v západnej Európe. Naším cieľom je aktívne zväčšovať postavenie a zvyšovať predpísané poistné,“ vysvetľuje M. Kmety.
Generali ustupuje od získavania trhového podielu ako hlavného cieľa, najdôležitejším zámerom je efektívnosť. Až do roku 2004 má plánovanú stratu, v roku 2005 by mala po prvý raz dosiahnuť zisk. M. Kmety tvrdí, že na to, aby spoločnosť mala trvalo zabezpečenú ziskovosť, mala by sa na trhu podieľať aspoň piatimi percentami. Výnimkou sú špecializované poisťovne alebo také, ktoré využívajú len sieť maklérov. A ako vidí vývoj poistného trhu u nás? Hovorí, že je optimista. Súčasný dynamický vývoj SR potvrdený aj záujmom zahraničných investorov bude vo veľkej miere vplývať na rozvoj poisťovníctva. „Slovensko je ešte stále podpoistené. Je veľa nepoisteného majetku, fyzických osôb, zodpovednosti. Som presvedčený, že aj vzhľadom na rozvoj celej ekonomiky bude rast poisťovníctva v najbližšom období veľký,“ dodáva M. Kmety.