„Bol to nevyhnutný predpoklad, aby sme vôbec mohli pristúpiť k rozvojovým programom,“ povedal generálny riaditeľ ŽSR Andrej Egyed. Podľa jeho slov spoločnosť využila výhodný kurzový rozdiel v dobe podpisu úveru a konverziou finančných prostriedkov získala navyše 250 mil. Sk. Tento objem smeroval najmä do modernizácie železničného úseku Čadca-Zwardoň.
Druhá tranža od EIB v hodnote 80 mil. EUR príde do ŽSR v roku 2000 a použije sa na modernizačné projekty, ktoré boli predložené EIB. Ide napríklad o obnovu a modernizáciu úseku Bratislava-Rača-Trnava, Čadca-Zwardoň a širokorozchodných koľajísk v Čiernej nad Tisou. Na prostriedkoch z druhej tranže závisí aj projekt modernizácie úseku Trnava-Nové Mesto nad Váhom. Z tohtoročného štátneho rozpočtu dostali ŽSR v rámci kapitálových transferov 260 mil. Sk, z toho 60 mil. Sk pre kombinovanú dopravu. „Tieto prostriedky nestačia ani na krytie projektov prípravy veľkých investičných akcií,“ upozornil A. Egyed.
V rámci obnovy vozového parku železníc sa pripravuje zmluva na modernizáciu nákladných vozňov, pričom túto investíciu by ŽSR splácali prostredníctvom nájmu za vozne. Program financovania modernizácie osobných vozňov sa bude riešiť v súvislosti s výberovým konaním.
Úver v objeme 200 mil. EUR, ktorý koncom júla poskytla EIB Železniciam SR má dobu splatnosti 15 rokov, pričom splatnosť istiny je odložená na 5 rokov. Úroková sadzba bola fixovaná na 5,05 %.