Prezident SR Andrej Kiska sa rozhodol nepodpísať novelu zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá. Informovala o tom vo štvrtok Elena Bianchi z tlačového oddelenia Kancelárie prezidenta SR.
Novela o vyvlastňovaní pozemkov pod diaľnice napriek tomu nadobudne účinnosť zverejnením v Zbierke zákonov. Hlava štátu ešte 18. mája vrátila do Národnej rady SR spornú novelu zákona o vyvlastňovaní pozemkov pod diaľnice, no parlament veto prezidenta ešte v noci na 19. mája prelomil. Za opätovné schválenie návrhu hlasovalo 81 poslancov a proti bolo 45 zákonodarcov. Prelomenie veta prezidenta umožnili aj hlasy siedmich poslancov klubu Sme rodina a troch nezaradených poslancov.
Prezident Andrej Kiska pôvodne vrátil novelu zákona do parlamentu s tým, že predstavuje významný zásah do základného práva vlastniť majetok. Argumentáciu rezortu dopravy ako predkladateľa i praktické dôvody na schválenie zákona označil za nedostatočné a neobhájiteľné. “Je neprijateľné, aby sa manažérske chyby Národnej diaľničnej spoločnosti, respektíve Ministerstva dopravy a výstavby SR pri príprave a realizácii jedného konkrétneho projektu výstavby riešili takým legislatívnym spôsobom, ktorý nie je v súlade s ústavou. A navyše, nevyplynul z nevyhnutnosti vyvolanej náhlymi a nepredvídateľnými skutkovými a právnymi okolnosťami,” upozornil Kiska.
Prezident uviedol, že schválený zákon umožňuje obmedziť vlastnícke právo spôsobom, ktorý nemožno kvalifikovať ako obmedzenie v nevyhnutnej miere. Myslí si, že skrátené legislatívne konanie, v ktorom bol zákon prijatý, nebolo odôvodnené.
Vyvlastňovaniu pozemkov pre diaľnice má podľa ministerstva dopravy a výstavby pomôcť zavedenie nového právneho inštitútu predbežnej držby, ktorý pred ukončením vyvlastňovacieho procesu umožní vykonávať vopred vymedzené a odstrániteľné práce v nevyhnutnom rozsahu.
Vláda novelou reagovala na situáciu pri príprave výstavby diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy, kde pre meškanie s výkupom pozemkov hrozí štátu vysoká pokuta od koncesionára projektu. Zostáva vykúpiť 0,5 percenta pozemkov, ktoré chce desiatka majiteľov podľa rezortu dopravy predať za neprimeranú cenu, čo by znamenalo pre štát navyše výdavky za niekoľko desiatok miliónov eur. Za výkup pozemkov pod D4 a R7 už štát vyplatil vyše tristo miliónov eur.