Niet vari dňa, keď by nemeckí žurnalisti neboli konfrontovaní s novými Jóbovými zvesťami zo svojej oblasti. Internetové noviny SpiegelOnline informujú
o „masovom prepúšťaní vo Frankfurter Allgemeine Zeitung“. Denník Die Welt v titulku Prietrž hrádze v Mníchove oznamuje prepúšťanie kolegov v Süddeutsche Zeitung. Jednoducho, v týchto dňoch sme svedkami historicky jedinečného úkazu: tucty renomovaných autorov sa ocitajú na ulici.
Čo sa stalo? V „tučných“ rokoch novoekonomického rozmachu boli nemecké noviny v mimoriadne dobrej situácii: doslova nestačili tlačiť inzeráty, najmä pokiaľ ide o nové pracovné miesta. Predovšetkým sobotňajšie vydania nadobúdali také rozmery, že sa čitateľom-predplatiteľom nezmestili do klasických poštových schránok. Denníky prijímali nových redaktorov ako na bežiacom páse. Reklamy internetových firiem zaručovali totiž novinám gigantický prílev peňazí. Slovné spojenie „železná zásoba“ patrilo medzi cudzie slovíčka, veď každý bol skalopevne presvedčený, že nastala nová éra, keď konjunkturálna krivka bude stále ukazovať strmo nahor. V roku 2000 náhle spľasla novoekonomická bublina. Kurzy infotechnologických podnikov sa prepadli do príslovečnej čiernej diery. Mnohé z nich neprežili, vyhlásili platobnú neschopnosť. Následne sa novinám dramaticky znížili príjmy z reklám. Odhady hovoria o poklese na polovicu. Pritom okolo dvoch tretín všetkých príjmov generujú noviny práve z reklám, zvyšok z pouličného predaja a predplatného. Relácia medzi tržbami a výdavkami sa preniesla do mínusu. Žurnalistickí manažéri museli rázne stúpiť na brzdu: nemajúc nijaké „železné zásoby“, museli drasticky znížiť náklady na vydávanie, inak by ich noviny jednoducho skrachovali. Navyše si uvedomujú nemilosrdnú skutočnosť, že časť reklamy, ktorú stratili v poslednom období, sa im nikdy „nevráti“ – nenávratne sa presunula do internetu, kde je jednoduchšie a pohodlnejšie hľadať v pracovných inzerátoch či burzách opotrebovaných automobilov.
Cieľ: kvalita s menej redaktormi
Výsledok úsporných opatrení je zničujúci. Vydavateľský dom Süddeutsche Verlag prepustí každého piateho zamestnanca vrátane mnohých redaktorov mienkotvorného liberálneho denníka Süddeutsche Zeitung. K doterajším piatim spolumajiteľom sa pridruží šiesty – novinové nakladateľstvo Südwestdeutsche Medienholding vydávajúce regionálne denníky Stuttgarter Zeitung, Rheinpfalz či Südwest Presse a po celom Nemecku známe prísnym dohľadom nad nákladmi. Do vienka prinesie kapitálovú injekciu vo výške okolo 100 miliónov eur. Vydavateľstvo konzervatívneho denníka Frankfurter Allgemeine Zeitung sa nedávno rozlúčilo s projektom rozhlasového vysielania a vážne uvažuje o predaji špecializovaných vydavateľstiev včlenených do impéria FAZ. Napriek doterajším
úsporným opatreniam a prvej prepúšťacej vlne dochádza v týchto dňoch k druhému masovému rozosielaniu „modrých obálok“. Adresátom je približne stovka zamestnancov celého koncernu, z toho tucty redaktorov denníka Frankfurter Allgemeine Zeitung a nedeľníka Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung. V roku 2001 sa bilancie frankfurtskej žurnalistickej vlajkovej lode ocitli po prvý raz v červených číslach, tento rok to nebude inak. V miliónovom mínuse sa nachádzajú aj ďalšie dva nadregionálne denníky s kvalitatívnymi nárokmi – pravicový Die Welt a ľavicový Frankfurter Rundschau.
Všetci novinárski manažéri hovoria o ťažkých časoch, o potrebe vydržať a prežiť zrejme najťažšie obdobie v novodobej nemeckej žurnalistickej histórii. Podčiarkujú absolútnu nevyhnutnosť robiť naďalej kvalitné noviny – ale s menej redaktormi a menším obsahom. Znalci nemeckej mediálnej scény odhadujú, že dnešnú krízu prežijú dva celonemecké denníky. Bezprostredne na okraji existenčnej priepasti sa nachádza Frankfurter Rundschau. Die Welt drží nad vodou materský koncern Springer Verlag, vydávajúci ziskový bulvárny denník Bild Zeitung s nákladom okolo štyroch miliónov výtlačkov. Nejasné je, dokedy bude ochotný a schopný prelievať „bulvárne“ zisky do „kvalitatívnych“ strát.
Po súčasnom zemetrasení nezostane v Nemecku kameň na kameni. Otázkou otázok zostáva, ktorý na ktorom.
Autor je spolupracovníkom PROFITU