Za takmer polovicou predajov podnikov, ktoré sa uskutočnili v uplynulých dvoch rokoch, bola potreba rýchlej finančnej injekcie a nie snaha o dosiahnutie dlhodobejšieho strategického cieľa. Vyplýva to z medzinárodného prieskumu spoločnosti Ernst & Young. Pri rozhodovaní, či podnik zostane alebo nezostane v portfóliu materskej spoločnosti, sú krátkodobé finančné ukazovateľa hlavným faktorom v šiestich z desiatich prípadov. Medzi strategickými faktormi, ktoré nasledujú až na ďalších miestach v rebríčku priorít, respondenti uvádzali tvorbu hodnoty pre akcionárov a dôraz na hlavnú podnikateľskú činnosť.
„Hlavné dôvody predaja podnikov sa menia. Mnoho transakcií sa síce stále využíva ako krátkodobý nástroj na zvýšenie hotovosti alebo splácanie dlhov predávajúceho – čo nie je žiadne prekvapenie, ak uvážime problémy mnohých podnikov so zháňaním hotovosti a úverovaním v uplynulých piatich rokoch – objavujú sa však aj firmy, ktoré už vyznávajú strategickejší a štruktúrovanejší prístup a považujú divestíciu za rovnako dôležitý strategický cieľ ako akvizíciu,“ povedal partner spoločnosti Ernst & Young pre fúzie a akvizície v Slovenskej republike Jozef Mathia.
Podľa manažéra oddelenia transakčného poradenstva Ernst & Young na Slovensku Michala Zakarovského sa však strategické plánovanie predajov firmám spravidla vypláca a vedie k prekročeniu pôvodne stanovených cieľov. „Skutočnosť, že 73 % spoločností nevyťaží z predaja podniku maximálnu možnú sumu, je dôkazom toho, aký dôležitý je strategicky orientovaný prístup. Možno očakávať, že v súčasnom období nízkeho či dokonca nulového rastu zohrajú odpredaje nemalú úlohu z hľadiska ďalšieho smerovania podnikov, plnenia dlhodobých cieľov a pri tvorbe hodnôt pre akcionárov,“ dodal Zakarovský.
Údaje pre prieskum získala spoločnosť Ernst & Young v spolupráci s agentúrou Economist Intelligence Unit (EIU) na základe opýtania 600 vedúcich pracovníkov z celého sveta a prostredníctvom rozhovorov s klientmi, zástupcami investičných bánk a právnických firiem.