Dotovanie komerčného produktu stavebného sporenia nás stojí vyše 40 miliónov eur ročne. Existujú indície, že z podstatnej časti z tejto dotácie benefitujú tri vybrané súkromné spoločnosti na úkor klienta. Stavebné sporiteľne poskytujú prevažne drahé medziúvery a úročenie vkladov bez prémie je nižšie ako porovnateľné termínované vklady v bankách. Celkové poplatky klientov dosahujú až 83% štátnej dotácie a majoritný hráč má takmer monopolné postavenie s 80% trhovým podielom. V neposlednom rade štát dotuje sektor rezidenčného stavebníctva, ktorý sa ukázal v eurozóne ako veľmi destabilizujúci pre dobiehajúce ekonomiky. Tieto krajiny majú totiź vyššiu infláciu a preto sú úrokové sadzby určené ECB často neatraktívne pre sporiteľov. Tí potom masovo vyhľadávajú investície do realít, kde sa môže vytvoriť cenová bublina. Jej splasňutie potom spôsobuje najbolestivejší a teda najdrahší typ recesie.
Upozornenie
Materiál prezentuje názory autorov a Inštitútu finančnej politiky, ktoré nemusia nutne odzrkadľovať oficiálne názory Ministerstva financií SR. Cieľom publikovania komentárov Inštitútu finančnej politiky (IFP) je podnecovať a zlepšovať odbornú a verejnú diskusiu na aktuálne ekonomické témy. Citácie textu by sa preto mali odkazovať na IFP (a nie MF SR), ako autora týchto názorov.
Priradené dokumenty
Prečo treba dotovanie stavebného sporenia zrušiť – 01. 06. 2011, [pdf, 157 kB]