Nemecká firma Rautenbach už niekoľko rokov podniká priamo v areáli Závodu SNP v Žiari nad Hronom. Firma, ktorá začínala ako spoločný slovensko-nemecký podnik, tam totiž otvorila začiatkom jesene svoje nové priestory. V roku 1998 prišli na Slovensko s obavami, keďže to bola krajina „s veľkým politickým rizikom“. Problematický bol aj stav materskej firmy Závodu SNP.
Prvú hlavu valca pre automobilový priemysel vyrobili už v máji 1999 za účasti predstaviteľov slovenskej vlády. Rizikom zostala kvalita práce – nemeckí priemyselníci sa obávali, že nedosiahne západoeurópske parametre. „Ako sa ukázalo neskôr, problémom boli predovšetkým kompetencie a peniaze, ktoré stále chýbali na materiál,“ hovorí jeden z riaditeľov materskej firmy Rautenbach vo Wernigerode Burghard Scheel. Vtedy bolo k zrušeniu spoločného podniku veľmi blízko.
Dobré rozhodnutie
Dnes neľutujú, že sa rozhodli pre odkúpenie slovenského podielu. “ Asi osemdesiat dobre vyškolených pracovníkov a štyria manažéri z firmy vo Wernigerode dosiahli za tri mesiace kvalitu i kvantitu,“ dopĺňa B. Scheel. A závod v Žiari je v niektorých výrobkoch v terajšom období už kritériom kvality pre materskú firmu. Priznáva, že zotrvať na Slovensku napriek problémom im pomohla znalosť reštrukturalizácie priemyselného podniku v bývalom socialistickom Nemecku. Tam sa totiž nachádzal pôvodný závod, rodinný podnik Rautenbachovcov.
Firma Rautenbach má v Nemecku asi storočnú zlievarenskú tradíciu. Jej význam stúpol v druhej svetovej vojne, keď sa špecializovala na horčíkové odliatky pre lietadlá. Keďže sa nachádzala v sovietskej okupačnej zóne, pripadla po vojne NDR. Po roku 1989 sa začalo rokovať o spätnom odkúpení firmy. Stalo sa tak v roku 1993. Teraz spoločnosť vyrába hlavy valcov pre celú skupinu Volkswagen, ako takmer jediný dodávateľ pre Porsche, pre BMW, Mitshubishi, Daymler-Chrysler, Ford.,,Nemáme záujem rozširovať výrobu vo Wernigerode,“ tvrdí B. Scheel. Ročne tu vyrobia asi milión hláv valcov. Počet pracovníkov by nemal byť vyšší ako päťsto.
Strategická poloha
S nárastom počtu pracovníkov priamo vo výrobe sa počíta v „slovenskom“ Rautenbachu. Ročne by v závode v Žiari nad Hronom chceli vyrobiť okolo osemstotisíc až milión odliatkov pre automobilový priemysel. Postupne, za tri roky, by tu nemeckí majitelia mali investovať okolo 25 miliónov eur. „Investície na Slovensku majú spojitosť s expanziou našich odberateľov, automobiliek v Európe. A keďže hliník je v automobilovom priemysle strategickou surovinou, je tiež predpoklad, že v budúcnosti sa sortiment našich výrobkov rozšíri,“ dopĺňa B. Scheel. Podľa neho je závod v Žiari nad Hronom strategickým pracoviskom a z geografického hľadiska má vynikajúcu pozíciu nielen pre európske, ale aj pre ázijské trhy. Hlavy valcov zo Slovenska odoberá aj kórejský partner SangYong.
Konateľ spoločnosti Rautenbach na Slovensku Rudiger Härtel, ktorý tu pôsobí už štvrtý rok, považuje tento zámer rozširovania výroby na Slovensku za výhodný nielen pre lacnejšiu pracovnú silu, ale aj pre zlievarenskú tradíciu a spoluprácu s vysokými školami v Nitre, Žiline i Košiciach. Tú by chceli zlepšiť aj poskytovaním 12- až 18-mesačných štipendií pre študentov.
„Nezanedbateľné je, že závod je síce na strategickom mieste, ale ďaleko od veľkých miest s vysokou fluktuáciou pracovníkov. To je pre každú zlievarenskú firmu veľmi výhodné,“ uvádza. Výhodné by to mohlo byť aj pre strojárske podniky v strede Slovenska. Rautenbach dodáva neopracované hlavy valcov v cene približne 70 eur. Opracovaný odliatok má cenu až okolo 325 eur. To je výzva pre slovenské strojárske firmy.V dodávkach pre automobilky panuje extrémna súťaživosť, to priznali aj nemeckí predstavitelia firmy Rautenbach. Výhodou aj pre potenciálneho dodávateľa sú však konkrétne záväzky a garantované objemy.