Slovenské telekomunikácie (ST), a. s., čelia kritike zástupcov užívateľov internetu cez pevnú telekomunikačnú sieť. Predstavitelia ST očakávali dozaista inú reakciu najmä po tom, keď 1.októbra uviedli na trh nové internetové moduly Internet Intensiv a Internet Efektiv, ktoré podľa nich zlacňujú pripojenia na internet až do 40 percent. Ohlasy užívateľov pripojenia Dial-up sú však v mnohom opačné, dokonca sa sťažujú na výrazné zdraženie.
Výhody až po 28. minúte
Problém je, že oba voliteľné moduly sú určené zákazníkom, ktorí majú jednorazovo pripojenia nad 30 minút, alebo pre tých, ktorých pripojenia sú krátke, ale mesačný čas volaní do internetu sa pohybuje približne na úrovni päť hodín. Ktorí to však sú, ak Slovenské telekomunikácie na konci júna uviedli, že priemerný čas internetového volania bytových zákazníkov je na Slovensku 24 minút? Masový užívateľ nemá teda možnosť využiť výhody nových internetových modulov, ktoré zlacňujú internet až po 28. minúte, práve naopak – týkajú sa ho zvýšené ceny za pripojenie v prvých desiatich minútach. Doplácajú na to najmä tí, ktorí využívajú sieť prevažne na internetovú komunikáciu.
Marketingový ťah ST bol teda opäť namierený najmä na firemnú klientelu a nerieši sprístupnenie internetu pre domácnosti, o čo bojuje väčšina internetových združení. Občianske združenie Internet pre všetkých doslova uvádza, že nové moduly nie sú ničím iným než reakciou Slovenských telekomunikácii na prudký rast záujmu o alternatívne pripojenia. Spoločnosť Slovanet napríklad zaznamenala 250-percentné zvýšenie predaja mikrovlného spojenia. Prezident IPV Peter Polakovič tvrdí, že internetové balíky nič neriešia, ide čisto o biznis.
Tarify B a C drahšie
Situácia sa vyhrotila, keď viacerí užívatelia internetu reagovali na šokujúce účty za internet v prípadoch, ak ich poskytovateľ internetu nemá bod prestupu v primárnej oblasti, a teda sa na nich vzťahujú tarify B a C, ktoré boli od 1. augusta v súvislosti so zavedením časovej tarifikácie nastavené porovnateľne s cenou medzimestských volaní. Podľa údajov IPV zákazníci neboli včas informovaní zo strany ST, ale ani internetových providerov o zvýšení cien od 44 až do 233 percent v závislosti od prevádzky v tarifách B a C.
Ak to teda zhrnieme, pre bežných užívateľov pripojených cez Dial-up menej než 30 minút a tých, ktorých sa týkajú tarify B a C, internet zavedením voliteľných modulov nielenže nezlacnel, ale dokonca zdražel. Výmena názorov medzi ST a neziskovým združením Internet pre všetkých, ktoré sa stalo akýmsi hovorcom nefiremných užívateľov, dospela k veľmi neprofesionálnemu osočovaniu zo strany monopolného operátora pevnej siete. Vo vyhlásení Slovenské telekomunikácie uviedli: „Naša spoločnosť je presvedčená, že občianske združenie Internet pre všetkých svojou otvorenou podporou vybraných poskytovateľov prístupu na internet na báze mikrovlnej technológie a mediálnou kampaňou proti novým internetovým modulom Slovenských telekomunikácií, a. s., sleduje svoj čisto komerčný prospech.“
Posledná míľa majetkom ST
Slovenské telekomunikácie, a. s., zdôrazňujú poskytovanie národnej i medzinárodnej telefónne služby. Tá pritom nie je ničím iným než logickým výsledkom ich prirodzeného monopolu, ktorý sa skončí v prípade hlasových služieb až budúci rok. Nebude mať, žiaľ, reálny dosah na internetové služby. Neschválenie novely telekomunikačného zákona, ktorá mala za cieľ sprístupniť koncové vedenia, takzvanú „poslednú míľu“ za nediskriminačných podmienok aj ostatným poskytovateľom telekomunikačných služieb, napríklad internetovým providerom, v parlamente neprešla. Výsledok je zrejmý – koncový zákazník ostáva v prípade internetu naďalej v područí operátora pevnej siete, i keď na báze platnej legislatívy.
Zdá sa teda, že nespokojnosť internetových klientov s ST sa neskončí, kým bude ich konanie vychádzať len „z dobrej vôle“, a nie z podmienok trhovej súťaže a konkurencie. Jej podmienkou je nielen sprístupnenie poslednej míle, ale najmä vstup nových operátorov a v neposlednom rade posilnenie kompetencií Telekomunikačného úradu. „Len liberalizácia a účinná regulácia môže priniesť z dlhodobého hľadiska zníženie cien internetu,“ tvrdí Peter Polakovič. Slovenské telekomunikácie síce nemajú na internet monopol, ale ak chceme využívať najdostupnejšie pripojenie, neostáva nám nič iné ako Dial-up. Preto pociťuje väčšina užívateľov postavenie Slovenských telekomunikácii aj v oblasti internetu ako monopolné.