Výkonný riaditeľ Oracle, internetového a softvérového gigantu, Larry Ellison zdôraznil, že udalosti z minulého týždňa sa prejavia v znížení rastu nových licencií a spôsobia určitú stagnáciu zisku.
Ak by nedošlo k tragickým udalostiam v New Yorku a vo Washingtone, mohli by sme očakávať výsledky na úrovni predchádzajúceho kvartálu, čo znamená nižší počet nových licencií a mierne zvýšené výnosy a zisk. Po týchto udalostiach sa však výraznejšie menia číselné parametre niektorých ukazovateľov, dodal Ellison.
Počet nových licencií sa v tomto štvrťroku pravdepodobne zníži o 15%, namiesto očakávaného poklesu na úrovni 8-10%.
Pohľad Oracle je však do značnej miery optimistický. Výnosy by totiž mohli dosiahnuť zhruba rovnakú hladinu ako počas minulého roka, čo by znamenalo zhodnotenie každej akcie spoločnosti o 10,6 centu.
V analýze Thomson Financial/First Call sa uvádza, že v období troch mesiacov – do novembra 2001, by pri plánovanom predaji v objeme 2,67 miliardy USD mohlo dôjsť k nárastu hodnoty jednej akcie o 11 centov, čo v podstate korešponduje s prognózami Oracle.
Aj keď klesneme s predajom nových licencií o 15% aj naďalej si budeme chrániť ukazovateľ zisku, zdôraznil Ellison a dodal, že Oracle je v vlastne jedinou „internetovou superhviezdou“, ktorá nezaznamenala prepad profitability.
Ani táto druhá najväčšia softvérová spoločnosť na svete však nevie do tejto chvíle odhadnúť, aký vplyv budú mať dramatické udalosti z minulého týždňa a pripravovaný odvetný úder proti terorizmu, na vývoj spotrebiteľskej dôvery. Existuje totiž viac negatívnych signálov. Značne utrpel akciový trh, finančné služby a letecký priemysel (letecké spoločnosti), dramaticky zasiahnuté budú zrejme aj poisťovacie firmy. Toto všetko by sa mohlo negatívne premietnuť do výdavkov spotrebiteľov.
Finančný riaditeľ Oracle Jeff Henley konštatoval, že ku koncu minulého (firemného) kvartálu, ktorý sa skončil v auguste, sa ekonomika firmy nezhoršila a zmeny k lepšiemu sa očakávali práve v terajšom období. Obrat po tragédii v New Yorku a Washigtone nastane najskôr v roku 2002.
Práve k ultimu uplynulého mesiaca vykázal Oracle vynikajúci zisk, najmä zásluhou efektívnych opatrení pri znížení nákladovných položiek.
Celkové výnosy síce klesli o 1% na 2,242 miliardy USD, no čistý zisk dosiahol 511 miliónov dolárov, to znamená 8 centov na jednu akciu v porovnaní so ziskom na úrovni 500 miliónov USD v rovnakom období minulého roka, pričom prevádzkové náklady sa znížili o 6%.
Za uplynulý kvartál poklesol predaj nových licencií v USA o 5%, no v Európe sa zvýšil o 5% a v Ázii došlo k nárastu o 4%.
V Oracle pritom došlo k redukcii nákladov bez podstatného obmedzovania pracovných pozícií. V tomto smere neexistuje nijaký konkrétny plán masovejšieho prepúšťania zamestnancov, pri dramatických zmenách na trhu však Oracle nevylučuje ani túto variantu.
V pondelok, v prvý deň opätovného oživenia amerických akciových trhov, poklesla hodnota akcií Oracle o 3,9% a uzatvárala na hodnote 11,01 USD/akcia.
British Airways a Virgin Atlantic vychádzajú z prudkého poklesu dopytu po ich službách a menia svoju stratégiu
Virgin Atlantic, ktorý je druhým najväčším britským leteckým prepravcom na diaľkových linkách oznámil, že prepustí 1 200 svojich zamestnancov, čo predstavuje zhruba 13% z celkového počtu jeho pracovných síl. Na podobné kroky sa pripravuje aj British Airways – BA, ktorý zamestnáva 62 000 ľudí a detailné plány úsporných opatrení bude publikovať v priebehu niekoľkých dní. Očakáva sa, že BA uvoľní minimálne 5 000 svojich pracovníkov.
Obidve tieto spoločnosti promptne reagujú na predpokladaný prudký pokles dopytu po svojich službách v súvislosti s teroristickými útokmi na USA nielen eliminovaním pracovných pozícií, ale aj znížením prepravnej kapacity a zrušením niektorých pravidelných liniek.
Asociácia britských pilotov – Balpa včera požiadala vládu Tonyho Blaira, aby finančne podporila letecké spoločnosti.
Vo vyhlásení Balpa sa zdôrazňuje, že civilný letecký priemysel je strategickým odvetvím, podobne ako sektor poľnohospodárstva, a ak potrebuje dočasnú pomoc pri preklenutí finančných problémov, mala by mu vláda pomôcť.
Blairov kabinet doteraz odmieta akékoľvek výzvy na poskytnutie dotácií pre letecké spoločnosti. Minister dopravy Stephen Byers na včerajšom rokovaní s ich predstaviteľmi sa viac zameriaval na bezpečnostnú problematiku civilných letov, a nie na finančné otázky.
Vytvoril sa však výbor, ktorý má posúdiť aj terajšiu ťaživú hospodársku situáciu britských leteckých spoločností.
Britské ministerstvo financií ale zdôraznilo, že ani v čase vojny v Perzskom zálive neposkytla vláda finančnú injekciu leteckým spoločnostiam, hoci aj vtedy došlo k poklesu civilnej leteckej prepravy.
Virgin Atlantic prehodnocuje svoju stratégiu aj v ďalšej kľúčovej oblasti, ktorá sa týka plánovanej expanzie spoločnosti a nákupu desiatich lietadiel typu Airbus A340-600 s kapacitou 350 pasažierov. Dodávka týchto strojov sa mala začať už od budúceho roka a doteraz nie je zrejmé, do akej miery a v akom rozsahu sa prehodnotia objednávky Airbusov.
Virgin mal byť takisto dôležitým odberateľom Airbusu A380, ktorý môže mať na palube až 550 cestujúcich a toto lietadlo sa malo dostať do prevádzky v roku 2006.
Virgin Atlantic, ktorého majoritným vlastníkom je Richard Branson a 49% akcií patrí Singapore Airlines, zvažuje obmedzenie prepravnej kapacity o 20%. Zhruba od polovice októbra zastaví lety z Gatwicku do Toronta a z Heathrow do Chicaga.
British Airways odhaduje, že od utorka minulého týždňa, teda po udalostiach v New Yorku a vo Washingtone, prišla spoločnosť vzhľadom na silné obmedzenie letov do USA zhruba o 50 miliónov libier (74 miliónov USD).
Zrejme v ešte komplikovanejšej situácii sú americké letecké spoločnosti. Continental Airlines napríklad obmedzili počet letov o 20%, čím denne strácajú zhruba 30 miliónov dolárov. Pripojili sa k varovaniam ostatných leteckých prepravcov, ktorí konštatujú, že po udalostiach z minulého týždňa by mohli už zakrátko čeliť bankrotu.
Continental ohlásili prepustenie 12 000 z celkového počtu 56 000 zamestnancov a zrejme takým istým spôsobom budú pokračovať aj United Airlines a Delta.
Analytici odhadujú, že letecký priemysel by mohol do konca tohto roka vykázať straty až vo výške 17 miliárd dolárov.