Poisťovne ohlásili vznik poisťovacieho poolu, ktorý bude pôsobiť v oblasti ochrany klientov cestovných kancelárií. Poisťovacie združenie bude viesť poisťovňa Generali. Poistné podmienky by mali byť známe v priebehu troch týždňov. Musí ich tiež schváliť Úrad pre finančný trh. Agentúru SITA o tom informoval prezident Slovenskej asociácie poisťovní Tibor Bôrik.
„Situáciu nám trochu komplikujú zahraničné zaisťovne, ktoré po teroristických útokoch v USA postupujú veľmi opatrne a v súčasnosti ešte nemajú jasnú predstavu o tom, čo a ako zaisťovať,“ povedal Bôrik. Problémom bude tiež podľa neho získať hodnoverné údaje o finančnom zdraví cestovných kancelárií, je ale v ich záujme, aby takéto doklady predložili. „Ak cestovné kancelárie nezabezpečia poistenie, nebudú môcť podľa zákona o zájazdoch ďalej podnikať ako cestovná kancelária,“ povedal Bôrik. Zároveň ale dodal, že nie je záujmom poisťovní, aby rozhodovali o osude cestovných kancelárií.
Poistenie sa vzťahuje na vrátenie preddavku alebo ceny zájazdu klientovi v prípade, ak sa zájazd neuskutoční. Slúži tiež na repatriáciu klientov zo zahraničia, ako aj na rozdiel medzi zaplatenou cenou zájazdu a cenou čiastočne poskytnutého zájazdu v takom prípade, ak bol zájazd poskytnutý len čiastočne a cestovná kancelária sa dostala do úpadku. „Predmetom poistenia nie sú záväzky cestovnej kancelárie voči iným subjektom ako klientom“, upozornil Bôrik.
Súčasťou poisťovacieho poolu budú okrem Generali, aj poisťovne Allianz, Union, Slovenská poisťovňa, Kooperatíva a ďalšie. Výška poistného bude približne jedno až tri percentá z obratu cestovnej kancelárie.
Podľa nového zákona o zájazdoch má cestovná kancelária povinnosť zabezpečiť sa proti insolventnosti. Cestovná kancelária je pritom povinná dohodnúť zmluvné poistenie na sumu vo výške minimálne 30 % ročných plánovaných tržieb z predaja produktov. Zákon o zájazdoch vstúpil do platnosti 1. októbra tohto roka. Cestovné kancelárie sú povinné prispôsobiť sa novému zákonu do šiestich mesiacov.