Podnikateľské prostredie na Slovensku sa v treťom štvrťroku zlepšilo. Vyplýva to z prieskumu Podnikateľskej aliancie Slovenska – stálej konferencie Centra pre hospodársky rozvoj (CPHR) o zlepšovaní podnikateľského prostredia (PAS). V stredu PAS zverejnila, že počas prvého sledovaného obdobia vzrástol index IPP z referenčných 100 bodov z 1. júla na 102,02 bodu k 30. septembru tohto roka.
V treťom štvrťroku došlo podľa názorov podnikateľov v právnom a regulačnom rámci podnikania k zlepšeniu najmä v daňovej legislatíve o 1,9 % a v legislatíve upravujúcej hospodársku súťaž o 1,5 %. Pozitívna zmena nastala aj vo funkčnosti politického systému v štáte o 1,5 %. Naopak, najvýraznejšie zhoršenie zaznamenali podnikatelia v položkách vymáhateľnosť práva, funkčnosť súdnictva o 0,9 % a zrozumiteľnosť a stálosť právnych predpisov o 0,7 %.
Najvyšší nárast v kategórii iných vonkajších vplyvov na podnikanie zaznamenali cenová stabilita o 4,4 %, stálosť a predvídateľnosť hodnoty výmenného kurzu slovenskej koruny o 4,4 %. Výrazný posun nastal aj v kvalite a dostupnosti výrobných vstupov, pracovnej sily o 4 % a hospodárskej politike štátu, resp. dostupnosti informácií o 4 %. V kategórii vnútorných vplyvov podniku na svoje okolie najvýraznejšie vzrástli položky napĺňanie vízie, zámerov podniku o 5,4 %, výkonnosť, produktivita, ziskovosť o 5,3 % a investičný a technologický rozvoj, kvalita produkcie o 5 %.
Cieľom IPP PAS je pravidelne monitorovať a hodnotiť úroveň kvality podnikateľského prostredia na Slovensku. PAS tak zavádza do hodnotenia podnikateľského prostredia v SR systémový prvok napomáhajúci odbornej i laickej verejnosti sledovať zmeny v podnikateľskom prostredí, ako aj dlhodobý trend jeho vývoja. PAS bude hodnotu indexu aktualizovať pravidelne v štvrťročných intervaloch, a to vždy krátko po skončení príslušného kalendárneho štvrťroka.
PAS vznikla v novembri tohto roka. Jej zakladateľmi sú CPHR a Stredoeurópsky inštitút pre ekonomické a sociálne reformy INEKO. IPP PAS monitoruje vývoj v troch 10-položkových kategóriách, ktoré majú rozhodujúci vplyv na kvalitu podnikateľského prostredia. V prvej kategórii sa sleduje vplyv právneho a regulačného rámca, v druhej vplyv ostatných externých podmienok na podnik. Tretia kategória mapuje vplyv podniku na svoje okolie, a tým aj celé podnikateľské prostredie.