Napriek slabým hospodárskym výsledkom mali Železnice SR (ŽSR) a následne Železničná spoločnosť (ZSSK), a.s. v období od roku 1993 dobrú výkonnosť z hľadiska produktivity práce, výkonu a počtu pracovníkov na 100 km trate. Účelom transformácie pôvodných Železníc SR na dva samostatné subjekty bolo zlepšenie nepriaznivej ekonomickej situácie spoločnosti. Na margo hodnotiacej správy OECD, ktorá železničné spoločnosti v SR označila za brzdu ekonomického rozvoja to uviedol hovorca ZSSK Miloš Čikovský.
„Transformácia bude trvať ešte 5 rokov a jej cieľom je dosiahnuť v ZSSK vyrovnané hospodárenie,“ vysvetľoval ďalej Čikovský. Slabú ekonomickú výkonnosť ZSSK a ŽSR pripisuje nedôslednej finančnej politike štátu voči železniciam v oblasti krytia straty z výkonov vo verejnom záujme. Dlh štátu voči ŽSR, ktoré po rozdelení prevzali konsolidačnú funkciu a väčšinu dlhov má podľa Čikovského predstavovať viac ako 15 mld. Sk. „Železnica sa musela sama starať o rozvoj dopravnej cesty a investičný rozvoj,“ doplnil hovorca ZSSK. Podľa jeho slov správa OECD situáciu v železničnej doprave odhadla nesprávne.
Nepriaznivý ekonomický stav v železničnej doprave na Slovensku ŽSR rovnako pripisujú neplneniu záväzkov zo strany štátu. Pre agentúru SITA to uviedol hovorca ŽSR Ján Keresteš. Plán oddlženia ŽSR kalkuluje s ročným znížením zadlženosti o 2 mld. Sk, pričom celkový dlh je v súčasnosti na úrovni približne 55,5 mld. Sk.
Podľa hodnotiacej správy OECD sú slabé výsledky železníc, ktoré sú od roku 1993 v strate záťažou pre štátny rozpočet. Podľa správy sú tiež prekážkou ekonomického rozvoja. Nízka úroveň železničných služieb je zábranou mobility pracovných síl a regionálneho rozvoja. Straty ŽSR a ZSSK sa síce postupne znižujú, ich zadlženosť však stúpa. Ako konštatuje hodnotiaca správa OECD, dlh železníc predstavuje v súčasnosti približne 55,5 mld. Sk (5,8 % HDP) a vzhľadom na nedostatok likvidity musia železnice na jeho krytie využívať úvery.
Strata ŽSR v období od januára do apríla dosiahla 702,9 mil. Sk. V porovnaní s plánom je o 211,5 mil. Sk nižšia. Celkové náklady prevádzkovateľa dopravnej cesty za prvé štyri mesiace dosiahli 4,885 mld. Sk. ZSSK vykázala za prvé štyri mesiace stratu 1,2 mld. Sk, čo je v porovnaní s plánom o 600 mil. Sk lepší výsledok.