Spoločnosť Penta Group podala na Fond národného majetku (FNM) SR žalobu o uložení vôle súdom v prípade prvého tendra na predaj akcií firmy Slovenská plavba a prístavy, a.s., Bratislava (SPaP). V prípade prehry by tak fond musel uzavrieť zmluvu o predaji SPaP navrhovanú v zrušenom tendri. Informoval o tom člen predstavenstva Penty Jaroslav Haščák.
Pôvodne sa víťazom tendra mala stať spoločnosť Dunajservis Slovensko, s.r.o., s ktorou Penta spolupracovala ako finančný investor a poradca. Napriek neúspechu v prvej súťaži, ktorý bol podľa Penty zapríčinený politickým rozhodnutím, sa obe firmy spoločne o akcie SPaP uchádzajú aj v opakovanej verejnej obchodnej súťaži. „Dlho sme váhali, či dať ponuku aj v druhom kole, chceme však ukázať, že sme schopní konkurencie,“ komentoval rozhodnutie Haščák. Kritériá opakovanej súťaže sú podľa neho ale ešte netransparentnejšie, ako pri prvom pokuse fondu predať akcie prístavov. V prvej súťaži totiž na 90 % rozhodovala cena a 10-percentnú váhu mal podnikateľský plán. V druhom kole cena rozhoduje na 80 %, 10-percentnú váhu pri rozhodovaní má opäť podnikateľský plán a zvyšných 10 % tvorí hodnotenie profilu záujemcu. Priestor na subjektívne rozhodovanie sa tak podľa Penty zvýšil o ďalších 10 %.
V prípade úspechu v druhom kole súťaže je Penta spolu s Dunajservisom pripravená SPaP reštrukturalizovať. Cieľom je podpora a ďalší rozvoj nákladnej riečnej dopravy a bratislavského prístavu, a to najmä v rozvoji činností súvisiacich s prekladiskom minerálnych olejov, prepravou chemických surovín a prepravou pre klientov z oblasti automobilového priemyslu. Dunajservis chce zároveň vyvinúť aj úsilie pri hľadaní strategického investora pre osobnú lodnú dopravu a zabezpečiť predaj neziskovej divízie nákladnej námornej dopravy. Podľa Haščáka by SPaP v trojročnom horizonte potrebovali investície vo výške približne 500 mil. Sk. Prípadnú akvizíciu firmy by mali obe spoločnosti financovať rovnakým dielom.
Dunajservis, s.r.o. má základné imanie 62 mil. Sk. Jeho vlastníkmi sú firma Gammapolis s 55,7-percentným podielom a Ladislav Petrežil, ktorý vlastní 0,3 % podiel. Zvyšných 44 % ovláda britská firma Budamar Transport Limitedm, ktorá je 100-percentnou dcérskou spoločnosťou Buddamar Shipping Ltd. Vlani Dunajservis zaznamenal výkony pri preklade v objeme takmer 315 tis. ton a rok 2001 ukončil s tržbami vo výške 91,3 mil. Sk.
Záujem o vykonanie hĺbkového auditu v SPaP prejavilo v opakovanej súťaži u poradcu pri privatizácii SPaP, ktorým je firma Minpar Investment, šesť spoločností, pričom by malo ísť o tri domáce a tri zahraničné subjekty. FNM vyhlásil verejnú obchodnú súťaž na predaj 86,99 % základného imania SPaP 2. januára. Záujemcovia by mali ponuky osobne odovzdať na fonde do 4. marca 2002. Prezídium FNM 7. júna 2001 na odporúčanie Výkonného výboru FNM a vlády odhlasovalo zrušenie pôvodného tendra na predaj akcií SPaP. Jeho víťazom sa mala stať práve firma Dunajservis Slovensko, s.r.o., ktorá mala za ponúkaný 86,99-percentný podiel do 30 dní od uzavretia zmluvy zaplatiť 311 mil. Sk.
Spoločnosť SPaP dosiahla vlani predbežný neauditovaný zisk vo výške 27,2 mil. Sk pri celkových výnosoch 1,538 mld. Sk a nákladoch 1,511 mld. Sk. Minuloročný plán predpokladal vytvorenie zisku po zdanení vo výške 20 mil. Sk.
Podanie žaloby na Fond národného majetku SR (FNM) v prípade prvého tendra na predaj akcií firmy Slovenská plavba a prístavy, a.s., Bratislava (SPaP) považuje fond zo strany spoločnosti Penta Group za prejav obáv z konkurencie. „Penta sa zrejme obáva, že sa v tendri zúčastnia spoločnosti, ktoré ponúknu lepšiu cenu,“ povedala pre agentúru SITA hovorkyňa FNM Tatjana Lesajová.
Konanie Penty je podľa fondu možné vnímať nielen ako nátlak na rozhodovanie fondu v druhom tendri, ale aj ako ovplyvňovanie ostatných záujemcov. V prípade, že Penta považuje predošlé rozhodnutie za právoplatné, je zarážajúce, prečo so žalobou čakala až do rozbehnutia druhej súťaže. „Zrejme ide o zámer poistiť si víťazstvo,“ povedala ďalej v tejto súvislosti hovorkyňa FNM. Zároveň vyjadrila v mene fondu presvedčenie, že súd v tejto veci rozhodne čo najskôr tak, aby nebol ohrozený druhý tender.