ČLÁNOK


,

Outsourcing – metóda skvalitnenia podnikových procesov
27. mája 2008

Outsourcing – metóda skvalitnenia podnikových procesov
 
 
Tradičným cieľom outsourcingu bolo znižovanie nákladov, avšak v súčasnosti outsourcing umožňuje podnikom koncentrovať ich finančné a manažérske zdroje na aktivity súvisiace s tvorbou hodnoty, čiže koncentrovať sa na podstatu svojej činnosti
 
 
ÚVOD
 
Vďaka rýchlemu rozvoju moderných technológií a ich intenzívnemu uplatňovaniu vo všetkých sférach hospodárstva sa trhové prostredie stáva čoraz náročnejším a firmy stoja pred úlohou vybudovať si a dlhodobo udržať náskok pred konkurenciou. Preto sa koncom 80-tych rokov minulého .storočia začali čoraz dôraznejšie orientovať na všetky činnosti, v ktorých je možné získať špecifickú konkurenčnú výhodu, a to nielen pokiaľ ide o interné činnosti /reklama, servis, financovanie/, ale aj externé faktory, najmä hľadanie nových foriem spolupráce s obchodnými partnermi.
 
Hľadanie možností efektívneho výkonu funkcií a ich optimalizácia vedie manažment firiem k strategickým rozhodnutiam, na základe ktorých presúvajú výkon určitých podnikových činností na iných poskytovateľov. Jednou z alternatív je externalizácia čiže outsourcing niektorých činností, vrátane marketingových činností poskytovateľom služieb outsorcingu.   Tradičným cieľom outsourcingu bolo znižovanie nákladov, avšak v súčasnosti outsourcing umožňuje podnikom koncentrovať ich finančné a manažérske zdroje na aktivity súvisiace s tvorbou hodnoty , čiže koncentrovať sa na podstatu svojej činnosti.
 
V ostatnom období dochádza k nárastu outsorcingových aktivít a tento trend je spôsobený rýchlymi technologickými zmenami, zvýšeným rizikom a hľadaním flexiblity s dôrazom na jadro podnikania, ako aj globalizáciou. Outsourcing prestáva byť iba operatívnou záležitosťou, ale sa stáva záležitosťou vrcholového manažmentu .
  
Outsourcing podnikových a v rámci toho i marketingových činností sa stal prostriedkom, umožňujúcim manažmentu zamerať sa na efektívne kompetencie a sústrediť sa na kľúčové oblasti podnikania . Rôzne formy outsourcingu vedú k zníženiu a úspore nákladov vo výške 20 – 50%, k vyššej flexibilite , ako aj k rastu trhového podielu a k zvýšeniu konkurencieschopnosti.
Možno konštatovať, že historicky sa outsourcing vyvíjal v troch základných etapách – v 50-tych, v 80-tych a v 90-tych rokoch 20. storočia .
 
          V 50.rokoch minulého storočia vyčleňovali veľké podniky predovšetkým také funkcie, ako ochrana a bezpečnostné služby, tlač, logistické a podobné činnosti /hlavne z dôvodov šetrenia nákladov/, pričom rozhodnutia „ make -or -buy „ boli prenesené na podniky služieb.
         Začiatkom 80.rokoch nevyčleňovali podniky už iba funkcie, ale predovšetkým celé procesy. Dôvodom bolo najmä zvyšovanie tlaku na pokles nákladov z dôvodov rastúcej konkurencie, nové technologické informačné a komunikačné techniky, ako aj rýchlejší reakčný čas.
         Tretia etapa, prebiehajúca v 90.rokoch minulého storočia  bola poznačená hlavne koncentráciou na jadro činnosti, rastúcou kombináciou strategických úvah s nákladovými úvahami, ako aj ponukou profesionálnych výkonov a technologickými možnosťami.
 
PODSTATA A FORMY OUTSOURCINGU
 
V posledných rokoch dochádza k značnému rozvoju outsourcingu služieb, napr. rozvoj lízingu, servis po predaji, vykonávanie fakturácie, spracovávanie informácií, poskytovanie telekomunikačných služieb atď. Externalizácia aktivít prináša výhody tak pre malé, ako aj veľké podniky. Malým podnikom umožňuje preniknúť na trh s limitovanými investíciami a skúsenosťami, veľkým podnikom umožňuje riadiť portfólio produktov, ktorých vyhliadky na úspech sú často variabilné. V tejto súvislosti je potrebné zdôrazniť, že zložitosť rozhodovania o outsourcingu spočíva vo výbere aktivít, ktorých dopad na zisk podniku je značný, pričom k základným kritériam rozhodovacieho procesu o outsourcingu patria :
 
         súnáležitosť s hlavnou činnosťou podniku, ktorá spočíva v rozlíšení aktivít tvoriacich súčasť jadra činnosti podniku od tých, ktoré nie sú jeho časťou a ktoré môžu byť externalizované.
         úroveň výkonnosti /porovnanie nižšej či vyššej výkonnosti podnikových zložiek so službami poskytovateľov, príp. skryté náklady/
 
V praxi existuje viacero dôvodov na vyčleňovanie podnikových funkcií. Možno ich zhrnúť do štyroch základných skupín, ktorými sa podnik zaoberá pri úvahách o vyčleňovaní doterajších aktivít. Ide najmä o :
         tlak na znižovanie nákladov
         nedostatočnú kvalitu výkonu
         veľkosť podniku
         strategický manažment.
Rozhodovanie o externalizácii je komplikované a podnik sa môže rozhodnúť pre niektorý zo spôsobov riadenia outsourcingu, pričom na základe rozsahu outsourcovaných funkcií sa dá definovať úplný /totálny/ a čiastočný /parciálny/ outsourcing. Pri totálnom outsourcingu sa outsorcuje komplex činností v celom rozsahu cudzím špecialistom a pri parciálnom outsourcingu sa odovzdáva cudzím špecialistom iba jedna alebo viacero čiastkových činností z určitého komplexu činnosti a ostatné sa i naďalej realizujú vo vnútri podniku.
 
Najväčšiu príležitosť uplatnenia sa na trhu majú dnes spoločnosti, ktoré úspešne zosúladili outsourcingové inciatívy s plánom rastu, pričom využívajú outsourcing na transformáciu nákladovej štruktúry a služieb. Správne cielený outsourcing znamená pre vrcholový manažment možnosť sústrediť sa na hlavné firemné procesy – na vývoj nových produktov a služieb, na získavanie nových trhov, na aktívnu prácu s investormi a aliančnými partnermi.
 
Pre podnik, ktorý sa rozhodol pre outsourcing niektorých aktivít je dôležité zaoberať sa prínosmi i rizikami, ktoré môžu vzniknúť využitím služieb poskytovateľa. 
Prinosy súvisiace s outsourcingom sú početné a rozmanité . Medzi hlavné prínosy zaraďujeme najmä:
 
a/ zníženie nákladov externalizovanej aktivity
b/ zlepšenie výkonnosti externalizovanej aktivity
c/ koncentrácia na strategické aktivity podniku
d/ zlepšenie riadenia a reštrukturalizácia externalizovanej aktivity.
 
Okrem prínosov outsourcing je spojený aj s rizikami, ktoré podniky veľmi často nevnímajú /najmä ak podniky využívajú outsourcing bez metodológie a ak sú ich ciele krátkodobé, zamerané len na znižovanie nákladov/. Pri hodnotení rizík rozhodovania o outsourcovaní aktivít sa uvádzajú skutočnosti, že firma stráca kontrolu nad zdrojmi, aktivitami i zamestnancami, pričom medzi základné riziká možno zaradiť :
 
a/ nedostatočná výkonnosť,
b/ závislosť na poskytovateľovi,
c/ strata skúseností a kompetencií,
d/ sociálne riziko
 
 
Outsourcing sa musí realizovať opatrne, systematicky a s presne merateľnými cieľmi. Spoločnosti, ktoré sa snažia implementovať outsourcing bez skutočného porozumenia toho čo potrebujú, sa môžu ocitnúť v kontroverznej situácii tak pokiaľ ide o vybraného dodávateľa služieb, ako aj interné zložky podniku. Treba vždy ex ante odhadnúť potenciálne výhody outsourcingu, rozoznať či outsorcovaná aktivita patrí k základným funkciám spoločnosti a hlavne či zvolený dodávateľ bude schopný poskytovať služby na požadovanej úrovni.
 
ZÁVER
 
Jedným z posledných trendov v oblasti outsourcingu je Business process outsourcing, ktorý svoje uplatnenie nachádza najmä vo veľkých medzinárodných spoločnostiach. Spočíva vo vyčlenení podporných procesov pre obchod a marketing /fakturácia, financie, účtovníctvo, servis, služby zákazníkom a pod./ a ich nákup od externého dodávateľa služieb. Táto metóda znižovania vlastných nákladov sa ukazuje ako vysoko efektívna. Výsledkom je odbremenenie vlastných pracovníkov od administratívy a možnosť sústredenia sa len na hlavné činnosti. Spoločnosti poskytujúce uvedenú formu outsorcingu ponúkajú túto službu viacerým zákazníkom, čo im umožňuje lepšie a efektívnejšie využitie administratívnych zdrojov. Keďže ide o službu náročnú na informačné technológie a kvalifikovanú pracovnú silu, uplatňuje sa spravidla v krajinách, kde je pracovná sila nákladovo výhodná a existuje dostatok kvalifikovaných pracovníkov. Business process outsourcing je jednoznačne produktom medzinárodnej globalizácie a vývoja informačnej a komunikačnej techniky.
 
 
 
Použitá literatúra
 
BACHER, M.R. Outsourcing als strategische Marketing-Entscheidung. Wiesbaden : Gabler Verlag 2000, ISBN 3-8244-7166-3
DAŇO, F.: Proces outsourcingu a strategické rozhodnutia v tomto procese. In: Zborník z medzinárodnej  vedeckej konferencie pri príležitosti 35 .výročia vzniku OF EU, október 2004, ISBN 80-225-1904-9
KITA, J. – JANECH,P. : Riadenie outsourcingu v podniku In: Rozvojové trendy marketingu a obchodu na prahu 21.storočia. Zborník z vedeckej  konferencie  KM OFEU BA, 2005, ISBN 80-225-2015-2
 
 
 
 
 
Autormi štúdie sú  Prof. Ing. Ferdinand Daňo, CSc., prorektor EU Bratislava  a
Ing. Elena Trenčianska, CSc., členka vedeckej rady EU Bratislava
 
     
 

Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

26. 11. 2024

USD 1,052 0,003
CZK 25,294 0,001
GBP 0,835 0,000
HUF 410,980 1,200
CAD 1,483 0,019

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS