ČLÁNOK




Opatrenia Slovenskej asociácie malých podnikov
23. júna 2010

Opatrenia boli predmetom rokovania a následne ich schválil snem SAMP dňa 29. apríla 2010.

Pre účely opatrení sú návrhy chápané najmä z pohľadu dopadu na:

a)   osobu samostatne zárobkovo činnú, bez zamestnancov, malého živnostníka
a)   mikropodnik s počtom zamestnancov do 9 osôb
b)   malý podnik (malý podnikateľ) do 49 zamestnancov. 

Návrhy sú otvorené a môžu byť v súlade s vývojom podnikateľského prostredia MSP doplňované a novelizované. SAMP má zriadené expertné skupiny, kde predpokladáme ich diskutovanie.

V krízovej situácii je niekedy potrebné prijať i „krízové“ rozhodnutia. Návrhy vychádzajú z  poznatkov doterajšieho obdobia existencie samostatného Slovenska a  vývoja podnikateľského prostredia, ako aj  z  poznatkov členskej základne SAMP, najmä Slovenského cechu informatiky, účtovníctva a manažmentu a organizácií z prostredia MSP.

 Opatrenia:

1.  Zlepšiť vymožiteľnosť práva v SR:

• Novelou Občianskeho súdneho poriadku skrátiť lehoty súdnych konaní, stanoviť  maximálny termín začiatku prvého pojednávania.
Z  praxe máme  poznatky, že sa vyskytujú prípady 14 a viacročných  súdnych  konaní, i 6  a viac ročná lehota nekonania súdu a určenia prvého konania.
 
• Zvýšiť bezpečnosť podnikania, v trestnom zákone viac postihovať „výpalníctvo“, vydieranie, zvýšiť aktivitu polície a zaviesť pocit istoty do čestného podnikania.
V podnikateľskom prostredí narastá pocit bezmocnosti a pocit, že poctivo podnikať  sa neoplatí.

• Zvýšiť zodpovednosť exekútorov za svoje konanie počas výkonu exekútorskej činnosti.

2.  DPH:

• Odstrániť uplatňovanie koeficientu pri odpočte DPH na vstupoch pri plnení voči oslobodeným subjektom (činnostiam).
Pri plnení voči oslobodenému subjektu (napr. pri plnení voči ÚPSVR SR v prípade rekvalifikačných kurzov je platiteľ DPH nespravodlivo postihnutý uplatnením koeficientu pri odpočte DPH na vstupoch).
 
• Zaviesť vrátenie nadmerných odpočtov DPH do 30 dní aj pre štvrťročných platiteľov od doby účinnosti bez retroaktivity v podmienkach.
Nevidíme dôvod uplatňovania len pri mesačných platiteľoch a nie aj pri štvťročných. 

3.  Daň z príjmu:

• Zaviesť inštitút „licencií“, predplatenia dane z  príjmu bez povinnosti následného vedenia účtovníctva.
Tento spôsob sa uplatňoval svojho času i na Slovensku a i v európskych krajinách
Táto daň (licencia) by sa uplatňovala do obratu 50,000 € a predstavovala by sumu cca 500 €. V rámci platby navrhujeme riešiť i odvody.

• Postupné zníženie priamej dane z príjmu na 15 %
V roku 2002 sme navrhovali rovnú daň a zníženie. Tiež sa to zdalo príliš odvážne a až v roku 2004 sa projekt dočkal realizácie. Je potrebné tento návrh zodpovedne posúdiť a prepočítať.

• Zaviesť možnosť čerpať tzv. reprezentačný fond ako daňový výdavok vo výške stanovenej zákonom (napr. 1% z príjmov, resp. výnosov).
Pri súčasných podmienkach a snahe dostať malé a stredné podnikanie na európske trhy toto opatrenie plne korešponduje so štátmi EÚ.

• Umožniť uplatnenie „paušálnych výdavkov“ pre daň z príjmu i u platiteľov DPH.
        DP a DPH sú rôzne inštitúty s rôznym odpočtom a uplatnenie paušálnych výdavkov je možné a znižuje administratívnu záťaž malého podniku. Opatrenie nemá negatívny vplyv na štátny rozpočet.

4.  Zákonník práce (širší okruh, témy na rokovanie):

• Rozviazanie pracovného pomeru zo strany zamestnanca a  zamestnávateľa, spružnenie ZP

• Ručenie za škodu zamestnancom

• DOVP, DOPČ, zvýšiť rozsah disponibilných hodín. DOVP na 500 hod/rok, DOPČ na ? týždenného pracovného času.

5.  Zníženie administratívnej zaťaženosti:

• Radikálne zlepšiť prácu navrhovateľov, gesčných rezortov a  zákonodarcov, znížiť počet noviel zákonov a legislatívnych noriem
Napr.:
Živnostenský zákon bol od prijatia novelizovaný cca 74 krát
Zákon o dani z príjmov  v priebehu dvoch rokov i 16 krát.

• Radikálne obmedziť počet hlásení, výkazov, štatistických prehľadov a pod.
Mikropodnik do 9 zamestnancov, platiteľ DPH, môže predložiť až 110 – 140 hlásení – tlačív ročne.

• Povinnosťou predkladateľa zákona je podať záväzný výklad.
Rôzne výklady zákonných ustanovení neprispievajú k jasným podmienkam v podnikateľskom prostredí a majú dopad na sankcie a nedôveru podnikateľského prostredia k zákonom.

• Ak je už raz požadovaný doklad podaný na orgán štátnej správy resp. samosprávy, zabezpečiť jeho dostupnosť aj ďalším orgánom.

6.  Zdravotné poistenie:

• Jedna zdravotná poisťovňa pre základné poistenie, nadstavba otvorená pre súkromné poisťovne
Zákon ukladá súkromníkovi platiť za súkromníka ďalšiemu súkromníkovi (ZP). Toto nie je podnikanie.

• Odstrániť preddavkové platby ZP a ich vyúčtovanie na základe dane z príjmu.
Jedná sa o poistenie, nie o daň.

7.  Zákon č. 124/2006, 355/2008, OBZP, Zdravotná starostlivosť:

• Odstrániť povinnosti uzatvárať zmluvy so súkromnými poskytovateľmi
(za predražené ceny), dôsledne sledovať splnenie podmienky odbornosti u poskytovateľov
Ceny poskytovateľov – sprostredkovateľov zvyšujú finančné zaťaženie MSP.

8.  Odvody:

• Zníženie odvodov
Cena práce je na Slovensku vysoká a môže byť brzdou zvyšovania zamestnanosti u MSP a môže vytvárať tlak na systém Živnostník – Živnostník, oproti vzťahu Zamestnávateľ – zamestnanec.

• Platbu odvodov a daní zjednotiť na jedno miesto a  zjednotiť vymeriavacie  základy.
(Malý podnikateľ robí účtovníka pre poisťovne).

9.  Vzdelávanie, systém podpory (na žiaka):

• Zlepšiť systém odborného vzdelávania u odborných škôl a jeho financovanie
Odstrániť boj o žiaka nevhodným financovaním “na žiaka“, ale na rozsah pedagogického procesu , hodiny.

• Realizovať systém prípravy evidovaných nezamestnaných na podnikanie, predložený MPSVaR SR.
SAMP spracovala a predložila ucelený systém so zapojením podnikateľov do vzdelávania (podnikateľ budúcemu podnikateľovi), malých firiem  so zabezpečením praxe pre EN a súkromných škôl. Partnermi projektu sú Slovenská živnostenská komora a Slovenský živnostenský zväz. Projekt bol ministerstvom i Ústredím PSVaR veľmi kladne hodnotený, ale MPSVaR SR oznámilo, že finančné prostriedky už boli pridelené Úradom práce a nie je možné tento projekt financovať z prostriedkov ESF.

10.  Podpora pri začatí podnikania:

• Podporu uplatňovanú z novely zák. č. 5/2009 o službách zamestnanosti  rozdeliť na 50 a 50 % pri začatí podnikania a po 1 roku činnosti.
Obmedziť špekulatívne zakladanie živností, skrytú závislú činnosť a opakované zakladanie živností s príspevkom, ako i nevhodnú konkurenciu už podnikajúcim živnostníkom

• Pri začatí podnikania neuplatňovať 3 mesačnú „čakaciu dobu“ ako EN na ÚPSVR.
Strácajú  sa pracovné návyky a hrozí prepnutie do laxnej polohy.

11.  Banky:

• Znížiť poplatky za vedenie účtov
Napr. pri pripísaní úroku 0,91 € si banka stiahne 6,64 €. Banka požaduje poplatok za zaúčtovanú položku jednotlivo a potom za vedenie účtu! Internet bankig…

• Preskúmať možnosť založenia verejnej banky „Živnobanky“.
MSP je rukojemníkom banky, podpora štátu môže byť pod jeho dohľadom a MSP chýba pocit spoločného rizika. FO ručí celým svojím majetkom, banka preferuje istotu, ručenie, podnikateľský zámer u MSP nie je v centre pozornosti.

12.  ESF (Európsky sociálny fond):

• Znížiť administratívnu záťaž a zosúladiť interné pokyny operačných programov s legislatívou SR
Účtovníctvo, poplatky, verejné obstarávanie a pod.

13. Poplatky za autorské práva

• Odstrániť povinnosti uzatvárať licenčné zmluvy so všetkými (4) organizáciami na ochranu autorských práv.
Platba do jedného miesta, ktoré  bude rozdeľovať autorom.

14. Živnostenský zákon:

• Novelizovať a  ustanoviť živnosť vedenia účtovníctva ako viazanú činnosť s podmienkou 4 rokov praxe.
Ide o vysoko kvalifikovanú činnosť, ktorá v zaradení voľnej živnosti značne deformuje podnikateľské prostredie.

15. Fond inovácií a rozvoja MSP

• Ustanoviť podporný fond pre inovácie ( alternatívne a obnoviteľné zdroje energie) pre MSP.

Pri návrhoch opatrení vychádzala naša asociácia z  faktu, že SAMP je profesijnou nepolitickou organizáciou, ktorá vznikla v súlade a na základe Európskej charty malých podnikov a svojou činnosťou sa trvalo snaží o zlepšenie postavenia MSP a zvýšenie prínosu tohto segmentu pre hospodárstvo Slovenskej republiky. Niektoré naše organizácie pôsobia v tomto priestore už vyše 18 rokov.

Bratislava, snem SAMP,
29.04.2010

Ing. Vladimír Sirotka, CSc., prezident SAMP
Ing. Viera Vašicová, gen. sekretár SAMP


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

23. 12. 2024

USD 1,039 0,000
CZK 25,165 0,044
GBP 0,830 0,000
HUF 414,700 0,520
CAD 1,498 0,003

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS