Opatrenia boli predmetom rokovania a následne ich schválil snem SAMP dňa 29. apríla 2010.
Pre účely opatrení sú návrhy chápané najmä z pohľadu dopadu na:
a) osobu samostatne zárobkovo činnú, bez zamestnancov, malého živnostníka
a) mikropodnik s počtom zamestnancov do 9 osôb
b) malý podnik (malý podnikateľ) do 49 zamestnancov.
Návrhy sú otvorené a môžu byť v súlade s vývojom podnikateľského prostredia MSP doplňované a novelizované. SAMP má zriadené expertné skupiny, kde predpokladáme ich diskutovanie.
V krízovej situácii je niekedy potrebné prijať i „krízové“ rozhodnutia. Návrhy vychádzajú z poznatkov doterajšieho obdobia existencie samostatného Slovenska a vývoja podnikateľského prostredia, ako aj z poznatkov členskej základne SAMP, najmä Slovenského cechu informatiky, účtovníctva a manažmentu a organizácií z prostredia MSP.
Opatrenia:
1. Zlepšiť vymožiteľnosť práva v SR:
• Novelou Občianskeho súdneho poriadku skrátiť lehoty súdnych konaní, stanoviť maximálny termín začiatku prvého pojednávania.
Z praxe máme poznatky, že sa vyskytujú prípady 14 a viacročných súdnych konaní, i 6 a viac ročná lehota nekonania súdu a určenia prvého konania.
• Zvýšiť bezpečnosť podnikania, v trestnom zákone viac postihovať „výpalníctvo“, vydieranie, zvýšiť aktivitu polície a zaviesť pocit istoty do čestného podnikania.
V podnikateľskom prostredí narastá pocit bezmocnosti a pocit, že poctivo podnikať sa neoplatí.
• Zvýšiť zodpovednosť exekútorov za svoje konanie počas výkonu exekútorskej činnosti.
2. DPH:
• Odstrániť uplatňovanie koeficientu pri odpočte DPH na vstupoch pri plnení voči oslobodeným subjektom (činnostiam).
Pri plnení voči oslobodenému subjektu (napr. pri plnení voči ÚPSVR SR v prípade rekvalifikačných kurzov je platiteľ DPH nespravodlivo postihnutý uplatnením koeficientu pri odpočte DPH na vstupoch).
• Zaviesť vrátenie nadmerných odpočtov DPH do 30 dní aj pre štvrťročných platiteľov od doby účinnosti bez retroaktivity v podmienkach.
Nevidíme dôvod uplatňovania len pri mesačných platiteľoch a nie aj pri štvťročných.
3. Daň z príjmu:
• Zaviesť inštitút „licencií“, predplatenia dane z príjmu bez povinnosti následného vedenia účtovníctva.
Tento spôsob sa uplatňoval svojho času i na Slovensku a i v európskych krajinách
Táto daň (licencia) by sa uplatňovala do obratu 50,000 € a predstavovala by sumu cca 500 €. V rámci platby navrhujeme riešiť i odvody.
• Postupné zníženie priamej dane z príjmu na 15 %
V roku 2002 sme navrhovali rovnú daň a zníženie. Tiež sa to zdalo príliš odvážne a až v roku 2004 sa projekt dočkal realizácie. Je potrebné tento návrh zodpovedne posúdiť a prepočítať.
• Zaviesť možnosť čerpať tzv. reprezentačný fond ako daňový výdavok vo výške stanovenej zákonom (napr. 1% z príjmov, resp. výnosov).
Pri súčasných podmienkach a snahe dostať malé a stredné podnikanie na európske trhy toto opatrenie plne korešponduje so štátmi EÚ.
• Umožniť uplatnenie „paušálnych výdavkov“ pre daň z príjmu i u platiteľov DPH.
DP a DPH sú rôzne inštitúty s rôznym odpočtom a uplatnenie paušálnych výdavkov je možné a znižuje administratívnu záťaž malého podniku. Opatrenie nemá negatívny vplyv na štátny rozpočet.
4. Zákonník práce (širší okruh, témy na rokovanie):
• Rozviazanie pracovného pomeru zo strany zamestnanca a zamestnávateľa, spružnenie ZP
• Ručenie za škodu zamestnancom
• DOVP, DOPČ, zvýšiť rozsah disponibilných hodín. DOVP na 500 hod/rok, DOPČ na ? týždenného pracovného času.
5. Zníženie administratívnej zaťaženosti:
• Radikálne zlepšiť prácu navrhovateľov, gesčných rezortov a zákonodarcov, znížiť počet noviel zákonov a legislatívnych noriem
Napr.:
Živnostenský zákon bol od prijatia novelizovaný cca 74 krát
Zákon o dani z príjmov v priebehu dvoch rokov i 16 krát.
• Radikálne obmedziť počet hlásení, výkazov, štatistických prehľadov a pod.
Mikropodnik do 9 zamestnancov, platiteľ DPH, môže predložiť až 110 – 140 hlásení – tlačív ročne.
• Povinnosťou predkladateľa zákona je podať záväzný výklad.
Rôzne výklady zákonných ustanovení neprispievajú k jasným podmienkam v podnikateľskom prostredí a majú dopad na sankcie a nedôveru podnikateľského prostredia k zákonom.
• Ak je už raz požadovaný doklad podaný na orgán štátnej správy resp. samosprávy, zabezpečiť jeho dostupnosť aj ďalším orgánom.
6. Zdravotné poistenie:
• Jedna zdravotná poisťovňa pre základné poistenie, nadstavba otvorená pre súkromné poisťovne
Zákon ukladá súkromníkovi platiť za súkromníka ďalšiemu súkromníkovi (ZP). Toto nie je podnikanie.
• Odstrániť preddavkové platby ZP a ich vyúčtovanie na základe dane z príjmu.
Jedná sa o poistenie, nie o daň.
7. Zákon č. 124/2006, 355/2008, OBZP, Zdravotná starostlivosť:
• Odstrániť povinnosti uzatvárať zmluvy so súkromnými poskytovateľmi
(za predražené ceny), dôsledne sledovať splnenie podmienky odbornosti u poskytovateľov
Ceny poskytovateľov – sprostredkovateľov zvyšujú finančné zaťaženie MSP.
8. Odvody:
• Zníženie odvodov
Cena práce je na Slovensku vysoká a môže byť brzdou zvyšovania zamestnanosti u MSP a môže vytvárať tlak na systém Živnostník – Živnostník, oproti vzťahu Zamestnávateľ – zamestnanec.
• Platbu odvodov a daní zjednotiť na jedno miesto a zjednotiť vymeriavacie základy.
(Malý podnikateľ robí účtovníka pre poisťovne).
9. Vzdelávanie, systém podpory (na žiaka):
• Zlepšiť systém odborného vzdelávania u odborných škôl a jeho financovanie
Odstrániť boj o žiaka nevhodným financovaním “na žiaka“, ale na rozsah pedagogického procesu , hodiny.
• Realizovať systém prípravy evidovaných nezamestnaných na podnikanie, predložený MPSVaR SR.
SAMP spracovala a predložila ucelený systém so zapojením podnikateľov do vzdelávania (podnikateľ budúcemu podnikateľovi), malých firiem so zabezpečením praxe pre EN a súkromných škôl. Partnermi projektu sú Slovenská živnostenská komora a Slovenský živnostenský zväz. Projekt bol ministerstvom i Ústredím PSVaR veľmi kladne hodnotený, ale MPSVaR SR oznámilo, že finančné prostriedky už boli pridelené Úradom práce a nie je možné tento projekt financovať z prostriedkov ESF.
10. Podpora pri začatí podnikania:
• Podporu uplatňovanú z novely zák. č. 5/2009 o službách zamestnanosti rozdeliť na 50 a 50 % pri začatí podnikania a po 1 roku činnosti.
Obmedziť špekulatívne zakladanie živností, skrytú závislú činnosť a opakované zakladanie živností s príspevkom, ako i nevhodnú konkurenciu už podnikajúcim živnostníkom
• Pri začatí podnikania neuplatňovať 3 mesačnú „čakaciu dobu“ ako EN na ÚPSVR.
Strácajú sa pracovné návyky a hrozí prepnutie do laxnej polohy.
11. Banky:
• Znížiť poplatky za vedenie účtov
Napr. pri pripísaní úroku 0,91 € si banka stiahne 6,64 €. Banka požaduje poplatok za zaúčtovanú položku jednotlivo a potom za vedenie účtu! Internet bankig…
• Preskúmať možnosť založenia verejnej banky „Živnobanky“.
MSP je rukojemníkom banky, podpora štátu môže byť pod jeho dohľadom a MSP chýba pocit spoločného rizika. FO ručí celým svojím majetkom, banka preferuje istotu, ručenie, podnikateľský zámer u MSP nie je v centre pozornosti.
12. ESF (Európsky sociálny fond):
• Znížiť administratívnu záťaž a zosúladiť interné pokyny operačných programov s legislatívou SR
Účtovníctvo, poplatky, verejné obstarávanie a pod.
13. Poplatky za autorské práva
• Odstrániť povinnosti uzatvárať licenčné zmluvy so všetkými (4) organizáciami na ochranu autorských práv.
Platba do jedného miesta, ktoré bude rozdeľovať autorom.
14. Živnostenský zákon:
• Novelizovať a ustanoviť živnosť vedenia účtovníctva ako viazanú činnosť s podmienkou 4 rokov praxe.
Ide o vysoko kvalifikovanú činnosť, ktorá v zaradení voľnej živnosti značne deformuje podnikateľské prostredie.
15. Fond inovácií a rozvoja MSP
• Ustanoviť podporný fond pre inovácie ( alternatívne a obnoviteľné zdroje energie) pre MSP.
Pri návrhoch opatrení vychádzala naša asociácia z faktu, že SAMP je profesijnou nepolitickou organizáciou, ktorá vznikla v súlade a na základe Európskej charty malých podnikov a svojou činnosťou sa trvalo snaží o zlepšenie postavenia MSP a zvýšenie prínosu tohto segmentu pre hospodárstvo Slovenskej republiky. Niektoré naše organizácie pôsobia v tomto priestore už vyše 18 rokov.
Bratislava, snem SAMP,
29.04.2010
Ing. Vladimír Sirotka, CSc., prezident SAMP
Ing. Viera Vašicová, gen. sekretár SAMP