Schválený zákon s opatreniami proti byrokracii ušetrí obyvateľom Slovenska množstvo času a finančných prostriedkov. Ročne má ísť o ušetrených 620 tisíc hodín pri vybavovaní či získavaní rôznych výpisov a potvrdení a ušetrenie približne 13 miliónov eur. Prijatým zákonom sa navyše mení až 167 iných zákonov a 68 vyhlášok a nariadení. Informovali o tom v piatok na tlačovom brífingu predseda vlády SR Peter Pellegrini a podpredseda vlády SR pre investície a informatizáciu Richard Raši.
Štát podľa premiéra Petra Pellegriniho urobil prvý a významný krok v boji proti byrokracii. „Pri svojom nástupe či už do funkcie premiéra, alebo predtým podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu som povedal, že jednou z mojich základných priorít bude odbyrokratizovanie štátu a inštitúcii. Chcel som zo Slovenska spraviť priateľský štát. Štát, ktorý nešikanuje ľudí a podnikateľov. Chcem poďakovať všetkým poslancom, ktorí podporili zákon proti byrokracii v druhom čítaní. Týmto sa môj cieľ začína napĺňať,“ povedal v piatok premiér Peter Pellegrini.
Poslancami schválený zákon mení až 167 iných zákonov a 68 vyhlášok a nariadení naprieč celým Slovenskom. „Informatizácia a projekty v nej dnes prinášajú ovocie. Konečne sme poprepájali jednotlivé informačné systémy štátu a ľudia už od určitého dátumu nebudú musieť žiadnemu štátnemu orgánu alebo orgánu verejnej moci ani mestu predkladať výpis z listu vlastníctva, registra trestov, obchodného registra alebo živnostenského registra. Toto sú všetko údaje, ktorými štát dnes disponuje. Platí pravidlo jedenkrát a dosť. Úradníci si teda po novom budú tieto údaje získavať zo štátnych zdrojov automaticky a sami. Termíny, ktoré boli prijaté v zákone, budú od uvedených dátumov fungovať,“ doplnil Peter Pellegrini.
Vláda podľa slov Richarda Rašiho pri tomto zákone nezabudla ani na bezpečnosť údajov občanov. „K týmto výpisom sa nedostane každý, práve kvôli ochrane osobných údajov bude jasne preukázateľné, ktorý úradník, za akým účelom a od koho si tieto výpisy žiadal. Na výpis z obchodného a živnostenského registra má zákon účinnosť od 1. septembra 2018, pre výpisy z listov vlastníctva z katastra nehnuteľností je účinnosť rovnaká, pre výpisy a odpisy z registra trestov je účinnosť stanovená od 1. januára 2019. Nejde len o prepojenia registrov centrálnej správy, ale aj množstvo zmenených zákonov. Budeme pripravovať aj ďalšie sety dokumentov, ktoré už ľudia nebudú musieť vybavovať, napríklad odstránenie nosenia potvrdenia o návšteve školy, potvrdenia o nedoplatkoch v sociálnej poisťovni, zdravotnej poisťovni, daňových nedoplatkoch alebo rôzne potvrdenia z matriky. Na princípe týchto dokumentov teraz začíname pracovať,“ avizuje Richard Raši.