Hoci sa euro dostane do vreciek európskych spotrebiteľov, obchodníci už pred jeho zavedením zvyšujú ceny v maloobchodnom predaji. Ako ukazujú výskumy a každodenná prax v Európe sa začalo masové prehodnocovanie materiálnych hodnôt, zvlášť nábytku, hračiek a potravín. Informuje o tom denník Wall Street Journal Europe.
Napríklad manažér americkej spoločnosti Toys „R“ vo Frankfurte Oliver Brook prehodnotil cenu hrocha. Plyšové zvieratko stojí 23,45 DEM namiesto 21,99 DEM. Podľa ľahkého prepočtu zvýšenie jeho ceny je 6,6%. Nie je ťažké si nevšimnúť, že nová cena sa prispôsobila psychologickej hladine 11,99 euro. Analogickú transformáciu majú za sebou takmer všetky cenník hračiek pre deti. „To je len začiatok,“ tvrdí Brook.
Euro v bankovkách a minciach sa objaví 1. januára 2002 a počas dvoch mesiacov úplne vymení marky, líry, franky a iné národné meny. Ako ukázali posledné prieskumy Európskej komisie 51 % obyvateľov Európy sa obáva, že obchody využijú prechod na novú menu kvôli tomu, aby zdôvodnili zvýšenie cien. V posledných mesiacoch je inflácia v krajinách európskej 3%. Maloobchodní predajcovia, spotrebitelia a dokonca aj niektorí bankári si myslia, že zdrojom inflácie sú nielen vysoké ceny ropy, či zníženie ponuky mäsa na trhu, ale práve zavedenie spoločnej meny. Napríklad, vedenie mestskej hromadnej dopravy sa napríklad pokúsilo minulý týždeň zvýšiť cestovné z 1500 lír (ITL) na 1936 ITL, ale mestské zastupiteľstvo to nedovolilo.
Najväčšie problémy so zavedením spoločnej meny majú v Nemecku, kde je euro zvlášť nepopulárne a ľudia sú mimoriadne citliví na zvyšovanie cien preto, lebo Nemecko prežilo medzi dvoma svetovými vojnami hyperifláciu. Budesbanka spolu s federálnym štatistickým úradom pripravili špeciálny výskum, ktorý sa venuje vplyvu zavedenia eura na vývoj cien. V nezávislej správe Inštitútu aplikovaného výskumu spotrebiteľského trhu sa nachádza zoznam 100 tovarov, ktorých ceny sa zvýšili najskôr v súvislosti so zavedením euro. Priemerne sa ceny zvýšili o 4,4 %. Medzi tovarmi sa WSJE všíma populárnu hračku, kozmickú loď „Život na Marse“ z produkcie firmy Lego. Namiesto 64,95 DEM v súčasnosti stojí 68,43 DEM, či presnejšie 34,99 euro. Znamená to zvýšenie o 5,4 %, ktoré zistil výskum v 1000 predajniach. Predstaviteľka Lego tvrdí, že príčinou zvýšenia cien je rast cien na domácom a svetových trhoch. Priznala, že zvýšenie cien je čiastočne spojené so snahou priblíži cenu v euro k okrúhlemu číslu. Odmietla sa vyjadriť akú úlohu má práve tento faktor. Okrem toho sa spotrebitelia sťažujú na nedostatky s cenníkmi. Napríklad v dvoch obchodoch spoločnosti IKEA boli ako „správne“ označené cenovky v euro a nie v markách. IKEA sľúbila, že do septembra urobí s cenníkmi poriadok.
Predstavitelia centrálnych bánk, ktorí by sa mali najlepšie orientovať v tejto situácii, majú tiež problémy s rôznymi valutami. Konzultant Bundesbanky Klaus-Dieter Kenbacher, prechádzajúc sa po Berlíne, objavil v jednom z obchodov tovar s príťažlivou cenou 49 DEM. Kozultant, ktorý sa nechal ihneď nechal strhnúť cenou si do košíka ihneď položil tri pyžamá. Zaplatil kreditnou kartou a spokojný s nákupom odišiel z obchodu. Len keď prišiel domov pochopil svoju chybu. Cena bola v euro.
Ceny niektorých tovarov
|
pred zdražením
|
po zdražení
|
zvýšenie
|
||
DEM
|
EUR
|
DEM
|
EUR
|
%
|
|
Život na Marse (Lego) |
64,95
|
33,21
|
68,43
|
34,99
|
5,36
|
Vŕtačka KR 700 B& D |
169
|
86,41
|
175,93
|
89,95
|
4,1
|
Šampón Wash & Go 2 in 1 |
4,99
|
2,55
|
5,25
|
2,69
|
5,41
|
Panvica Original Kaisers |
16,95
|
8,67
|
17,58
|
8,99
|
3,72
|
Metla Wileda |
9,99
|
5,11
|
10,24
|
5,49
|
7,51
|
Púder Margaret Astor |
16,95
|
8,67
|
17,58
|
8,99
|
3,72
|
Princezná Barbie |
32,95
|
16,85
|
33,23
|
16,99
|
0,85
|