Občania hodnotia zavedenie eura na Slovensku rozporuplne
Z výsledkov novembrového prieskumu verejnej mienky agentúry Focus vyplýva, že 43 % opýtaných hodnotí rozhodnutie zaviesť euro na Slovensku pozitívne a 52 % opýtaných ho hodnotí negatívne
Občania vnímajú rozhodnutie zaviesť na Slovensku spoločnú menu euro stále rozporuplne. Celkovo 43 % opýtaných hodnotí toto rozhodnutie pozitívne, pričom na jar 2007 to bolo 49 %. Rozhodne pozitívne ho hodnotí 8 % respondentov a skôr pozitívne 35 % respondentov. Vyplýva to výsledkov novembrového prieskumu verejnej mienky agentúry Focus. Na druhej strane rozhodnutie zaviesť spoločnú menu negatívne hodnotí podľa prieskumu celkovo 52 % opýtaných, na jar 2007 to pritom bolo 43 %. Rozhodne negatíve ho vníma 14 % respondentov a skôr negatívne 38 % respondentov. Zostávajúcich 5 % respondentov sa k otázke nevedelo vyjadriť.
Z výsledkov prieskumu vyplýva aj fakt, že viac ako štvrtina všetkých respondentov (27 %) sa domnieva, že zavedenie spoločnej meny bude mať pre nich a ich rodiny pozitívne dôsledky, pričom na jar 2007 to bolo 35 % respondentov. Iba 3 % opýtaných si myslia, že to bude mať rozhodne pozitívne dôsledky a 24 % opýtaných si myslí, že to bude mať skôr pozitívne dôsledky. Naopak necelé dve tretiny opýtaných (61 %) očakávajú, že zavedenie spoločnej meny bude mať pre nich a ich rodiny negatívne dôsledky. Na jar 2007 to bolo 52 %. Pritom 19 % opýtaných si myslí, že to bude mať rozhodne negatívne dôsledky a 42 % si myslí, že to bude mať skôr negatívne dôsledky. Viac ako desatina opýtaných (12 %) sa k otázke nevedela vyjadriť. Obyvatelia SR nie sú väčšinou optimistickí ani pri hodnotení vplyvu eura na slovenskú ekonomiku. Podľa prieskumu sa 43 % respondentov domnieva, že zavedenie spoločnej meny bude mať pre ekonomiku Slovenska pozitívne dôsledky, pričom na jar to bolo 48 %. Na druhej strane 42 % opýtaných očakáva, že zavedenie eura bude mať pre ekonomiku negatívne dôsledky. K otázke sa nevedelo vyjadriť 15 % opýtaných.
Subjektívna miera informovanosti obyvateľov o eure je podľa prieskumu nedostatočná. Celkovo len tretina opýtaných (33 %) deklarovala, že sa cítia byť dobre informovaní o eure, pričom 3 % respondentov sa cítia byť veľmi dobre informovaní a 30 % uviedlo, že sa cítia byť skôr dobre informovaní. Naopak výraznejší informačný deficit deklarovali takmer dve tretiny opýtaných (64 %), keď 17 % respondentov uviedlo, že sa cítia byť vôbec neinformovaní a 47 % respondentov uviedlo, že sa cítia byť nie veľmi dobre informovaní.
Z prieskumu vyplýva aj zaujímavé zistenie, že medzi respondentmi, ktorí zavedenie spoločnej meny na Slovensku hodnotia pozitívne, je 46 % takých, ktorí o sebe tvrdia, že sú veľmi alebo skôr dobre informovaní o eure. Medzi respondentmi, ktorí zavedenie spoločnej meny na Slovensku hodnotia negatívne, možno nájsť dobre informovaných len 24 %. Dostatočná miera subjektívnej informačnej nasýtenosti o eure je teda tiež jedným z predpokladov pozitívneho nazerania na prechod Slovenska k novej spoločnej mene.
Agentúra Focus uskutočnila prieskum verejnej mienky v dňoch 30. októbra až 6. novembra 2007. Výberovú vzorku tvorilo 1 019 respondentov, ktorí reprezentujú populáciu SR vo veku nad 18 rokov. Respondentov sa pýtali na ich názor na zavedenie spoločnej meny euro na Slovensku. Prieskum bol zameraný na otázky súvisiace s hodnotením prechodu na spoločnú menu a na mieru informačnej nasýtenosti obyvateľov informáciami o eure.