ČLÁNOK




Obal naozaj predáva
15. februára 2003

V posledných rokoch sa aj na Slovenku znova a znova stretávame s novými, netradičnými obalmi v potravinárskom priemysle. V trende ponuky nových obalov pokračuje Levická mliekareň, a. s. Ešte v minulom roku na trhu ponúkala mlieko v známom a už naozaj zastaranom plastovom obale. Popritom však ku koncu roka predstavila spotrebiteľom nový obal na mlieko a podľa výsledkov predaja zákazníci ocenili pohodlný, moderný, a najmä ekologicky vyhovujúci obal. „V decembri a januári sme iba v dvoch okresoch južného Slovenska predali osemtisíc litrov mlieka v nových obaloch, pričom sme súbežne distribuovali aj mlieko v klasických vreckových obaloch. V krátkom čase náš nový produkt zaujal množstvo zákazníkov,“ tvrdí generálna riaditeľka Levických mliekarní Valéria Göczeová.

Spoločnosť stavila na rastúci trend ekologického povedomia a zvyšujúci sa tlak zákazníkov na výrobcov obalov a producentov potravín. Začiatkom februára tohto roka si ho už môžu ohmatať aj zákazníci väčšiny veľkých obchodných reťazcov na celom území Slovenska. Pokusná distribúcia v okresoch Levice a Nitra naznačuje, že zákazníkov nový obal na mlieko upútal.

Levické mliekarne získali plničku od švédskej spoločnosti Ecolean, investovali do ďalších technológií, podporných systémov a grafických návrhov takmer šesť miliónov korún.

Podľa slov Joakima Lavessona obchodného riaditeľa pre Európu firmy Ecolean, zatiaľ v Európe funguje 120 plničiek obalov LeanPack. Ecolean poskytuje potravinárskemu priemyslu funkčné a efektívne obalové riešenia. Obal LeanPack vyvinula spoločnosť ako príspevok k minimalizácii ekologického zaťaženia planéty.

Príroda boduje

Základom obalu je prírodná látka uhličitan vápenatý (calcium carbonate), čiže látka známa ako krieda. Množstvo klasického polyméru, ktorý sa využíva pri iných obaloch, sa v prípade LeanPacku redukuje na 70 percent. Podstatnou výhodou obalu je, že nezvyšuje cenu výrobku, minimálne zaťažuje životné prostredie už počas výroby, a to nízkou spotrebou energie, a potom aj po použití.

Jedným zo spôsobov rozkladu je totiž napríklad fotodegradácia, čiže rozklad pomocou slnečného žiarenia. Obal sa po štyroch mesiacoch vo voľnej prírode sám rozloží. To je iba jeden spôsob rozkladu, samozrejme, obal nepotrebuje osobitne vyhradené miesto na skládke. Znehodnotenie sa deje ďalšími dvoma spôsobmi – buď sa recykluje, alebo sa spáli, pričom pri spopolnení nemíňa energiu, práve naopak, sám je zdrojom energie už pri nízkotepelnom horení. Pri spaľovaní polyetylénových vreciek vznikajú exhaláty znečisťujúce životné prostredie.

„Investície by sa mali vrátiť do troch rokov,“ hovorí generálna riaditeľka Levických mliekární V. Göczeová. Cena obalov je síce vyššia ako pri klasických PVC obaloch, ale obchodná riaditeľka spoločnosti Eva Páleníková sa domnieva, že spotrebiteľ ocení nielen vyššiu kvalitu ponúkaného mlieka, ale aj ekologické a navyše „ekonomické“ vlastnosti obalu. Jeho výroba je síce drahšia ako výroba PVC obalov, avšak lacnejšia ako výroba trojzložkového obalu (papier, plast a hliníková fólia), ktorý sa využíva na podobné produkty.

Mlieko v obale LeanPack je vysoko pasterizované a na rozdiel od sterilizácie sa neznižuje obsah vitamínov skupiny B, kyseliny pantoténovej a biotínu, ktoré mlieko obsahuje. Obal mu umožňuje uchovať si typickú chuť, čo bude pre Levické mliekarne iste znamienkom plus v spotrebiteľskom hodnotení. Zákazníci budú, samozrejme, porovnávať nielen produkty, ale aj obaly. Environmentálne povedomie a nálady rastú aj v srdci Európy, a to aj vďaka diskusii k zákonu o obaloch. Aké ďalšie výhody pre spotrebiteľa má nový švédsky LeanPack? Jednoduchú manipuláciu.

Konkurencieschopná cena

Nový obal je navyše dostatočne pevný, čiže by nemalo hroziť, že sa poškodí počas prepravy a pri manipulácii. Obaly sú už svojím tvarom progresívne, sú to akoby stojace džbániky s rukoväťou, ktorá umožňuje pohodlne a pevne nalievať akýkoľvek tekutý obsah. Obal je vhodný aj na džúsy, kečupy a pod. Dokáže „stáť“ sám, neprevalí sa, takže je dostatočne stabilný aj v chladničke či na stole. Na dôvažok, obal sa samovoľne uzavrie, ak ho spotrebiteľ otvorí na vyznačenom mieste. Takže mlieko ani v chladničke nenapáchne a neznehodnocuje sa prúdiacim vzduchom. Takto sa výrobcom darí predlžovať aj trvanlivosť výrobku až na sedem dní. „Našou víziou je dodávať spotrebiteľom progresívne výrobky za konkurencieschopnú cenu,“ hovorí Eva Páleníková.

Levické mliekarne sa ako progresívny výrobca predstavujú už aj v súčasnosti. Silnej konkurencii zahraničných producentov sa snažia čeliť kvalitnými výrobkami, o čom svedčia viaceré ocenenia v domácich súťažiach. Prírodné syry, sušené mlieka, kyslomliečne výrobky aj originálny smotanový syr, vyrábaný na základe talianskej receptúry, získali v posledných rokoch viacero ocenení.

Spotrebitelia zväčša o týchto oceneniach nevedia, pretože domáci mliekarenský priemysel v komunikácii so spotrebiteľom zväčša stagnuje. Neinvestujú do reklamy a podporných akcií toľko finančných prostriedkov ako zahraniční výrobcovia, takže v ovplyvňovaní nákupného správania zákazníkov ťahajú za kratší koniec. Ponúknuť nový obal, ktorý má viacero dobrých prívlastkov, je jednou z ciest, ako zaujať spotrebiteľa a upriamiť jeho pozornosť na domáce výrobky.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

20. 12. 2024

USD 1,039 0,001
CZK 25,121 0,006
GBP 0,830 0,005
HUF 414,180 1,870
CAD 1,495 0,002

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS